|
|
|
||
Poslední úprava: doc. Mgr. Lenka Jakoubková Budilová, Ph.D. (24.01.2024)
|
|
||
Poslední úprava: doc. Mgr. Lenka Jakoubková Budilová, Ph.D. (24.01.2024)
Studenti se seznámí s konceptem kulturního dědictví a variabilitou jeho využití v kulturní antropologii a etnologii. Studenti porozumí historicko-politickému pozadí konceptu, i jeho vazbě na koncepty kultury, tradice, paměti či identity. Seznámí se také s kritikou konceptu kulturního dědictví i oborovými specifiky jeho použití. |
|
||
Poslední úprava: doc. Mgr. Lenka Jakoubková Budilová, Ph.D. (28.01.2024)
Arizpe, Lourdes – Amescua, Cristina (2013). Anthropological perspectives on intangible cultural heritage. Cham: Springer. Howard, Peter (2003). Heritage. Management, Interpretation, Identity. London and New York: Continuum. Janeček, Petr (2016). Intangible cultural heritage in the Czech Republic. Between national and local heritage. In The Routledge Companion to Intangible Cultural Heritage. London: Routledge, 153–167. MacDonald, Sharon (2013). Memorylands. Heritage and Identity in Europe today. London and New York: Routledge. Muzaini, Hamzah – Minca, Claudio, eds. (2018). After heritage: Critical perspectives on heritage from below. Edward Elgar Publishing. Smith, Laurajane (2006). Uses of heritage. London and New York: Routledge. Smith, Laurajane – Natsuko, Akagawa (2009). Intangible Heritage. London and New York: Routledge. Tunbridge, J. E. – Ashworth, G. J. (1996). Dissonant heritage: The management of the past as a source of conflict. Belhaven Press. |
|
||
Poslední úprava: doc. Mgr. Lenka Jakoubková Budilová, Ph.D. (24.01.2024)
Seminář s četbou. Četba zadaných textů je zásadní podmínkou účasti a úspěšného splnění kurzu. Min. vyžadovaná účast na seminářích je 80%. Předpokládá se aktivní zapojení všech zúčastněných. |
|
||
Poslední úprava: doc. Mgr. Lenka Jakoubková Budilová, Ph.D. (16.01.2024)
Studenti se aktivně účastní seminářů. Nezbytným předpokladem je četba zadaných textů. Minimální účast potřebná pro splnění předmětu je 80%. Předmět bude zakončen odevzdáním písemné práce na téma: Možnosti a limity konceptu kulturního dědictví pro současný antropologický (etnologický) výzkum (rozsah 5–10 n.s.). Studenti v práci prokáží znalost textů, kterým jsme se věnovali během semestru a kompetenci jejich kritické reflexe, stejně jako schopnost aplikovat jej na konkrétní zvolený příklad. |
|
||
Poslední úprava: doc. Mgr. Lenka Jakoubková Budilová, Ph.D. (24.01.2024)
Syllabus kurzu - LS 2024 1. Co je kulturní dědictví. 2. UNESCO a koncept kultury. 3. Komodifikace kulturního dědictví: kulturní dědictví jako zboží nebo nezcizitelné vlastnictví? 4. Prezentace kulturního dědictví v muzeích 5. Hmotné a nehmotné kulturní dědictví. Kritika konceptu. 6. Od folkloru ke kulturnímu dědictví. 7. Kulturní dědictví a paměť místa. 8. „Heritage“ na pomezí přírody a kultury. Vnímání dědictví „odspodu“. 9. Critical heritage studies. 10. Kulturní dědictví ve vylidňujících se oblastech Evropy. 11. Kulturní dědictví ve výzkumu českého pohraničí. 12. Lokální společenství a revitalizace kulturního dědictví. 13. Reflexe a shrnutí textů.
|
|
||
Poslední úprava: doc. Mgr. Lenka Jakoubková Budilová, Ph.D. (15.01.2024)
Veškeré materiály a informace ke kurzu budou dostupné v moodlu k předmětu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15784 |
|
||
Poslední úprava: doc. Mgr. Lenka Jakoubková Budilová, Ph.D. (26.02.2024)
Předmět je určen jako specializační seminář pro studenty NMgr studia Etnologie a kulturní antropologie. Předpokládá schopnost porozumět odborným textům v AJ a kriticky je reflektovat. Zápis studentů z bc. programů je možný pouze po konzultaci s vyučující. |