|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Klára Čermochová, Ph.D. (05.02.2024)
1) Projdeme základy teorie verše a osvěžíme základy poetiky, kterou by měli studenti už mít za sebou. Tyto znalosti budeme ověřovat a upevňovat teoreticky i prakticky, grafikou, poslechem, hlasitým přednesem i vlastní tvorbou. Pobavíme se i o tom, které z těchto věcí se ve školách reálně učí a zda jsou to právě ty, které si myslíme, že by naši žáci měli skutečně vědět. 2) Představíme si postupně širokou škálu možností, jak se dá pracovat s poezií ve škole - poslech, doplňování, vlastní tvorba, rekonstrukce textů, vizuální opora, spojení s hudbou, grafikou, vlastní kresbou a výsvarným uměním, pohybová opora, zvýraznění rytmu, komika, šok a další. Důraz bude kladen na rozdíly mezi jednotlivými texty i mezi cílovými skupinami studentů, zejména co se věku týče. Každý by měl na konci mít k dispozici paletu aktivit a textů, které mu sedí a s nimiž je skutečně schopen ve výuce pracovat. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Klára Čermochová, Ph.D. (28.01.2024)
Povzbudit budoucí učitele, aby s poezií ve škole pracovali, aby se nebáli s ní experimentovat a používat ji rozličnými způsoby - nejen k hledání motivů, analýze rýmových schémat a odpovídání na otázu "Co tím chtěl básník říci?". Dát jim do ruky rozmanité nástroje, vhodné pro různé druhy poetických textů i pro různě staré žáky. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Klára Čermochová, Ph.D. (17.03.2024)
Vzorná docházka (po druhé absenci už výstražně zvedám prst), aktivita v hodinách, pečlivá domácí příprava na hodiny. Na konci písemné zamyšlení - shrnutí, co ze znalostí a aktivit si já osobně beru do praxe. --- Doporučená literatura:
Poetický slovník / Tibor Žilka - jeden z vícero poetických slovníků. Nemám je pročtené, nedoporučím vám konkrétní... - úctyhodný pokus zmapovat historický vývoj a souvislosti jednotlivých národních veršových tradic. Zdařile přeloženo. Často k ní sahám, když potřebuji něco o anglickém, ruském atd. verši. Už jen popis sylabotónických revolucí v jednotlivých národních literaturách. ZPÍVANÁ pOEZIE : úvaha vzniklá za pochodu v letech 1982-84 / Vladimír Merta, 1990. - drobné dílo skutečního textaře z praxe na téma "píseň není báseň", tak přestaňte písňový text jako báseň hodnotit. Velmi praktická, současně vhled do české undergroundové folkové scény. Kapitoly o českém verši / Miroslav Červenka ; k vydání připravili Květa Sgallová a Jiří Holý. - odkaz nejslavnějšího moderního versologa, Miroslava Červenky, který pracoval dlouhou dobu s Květou Sgallovou. 40 let bádání nahuštěné v knize, která je hutná, ale nezatížená zbytečnými čísly, tabulkami a grafy. Hodně se věnuje metrům. Doporučuji přečíst alespoň předmluvu. O českém verši / Květa Sgallová, 2015. - sebrané texty Květy Sgallové za její dlouhou kariéru. Průkopnice automatické analýzy verše v době prvních PC, v jistém smyslu na ni navazuje Versologický tým z Akademie věd. Věnovala se hodně rýmu a sémantice meter. Úvod do teorie verše / Robert Ibrahim (= Robert Kolár), Petr Plecháč, Jakub Říha, 2013. - nejnovější příručka o českém verši. Moderní, exaktní, spíše heslovitá encyklopedie. Úvod do teorie verše / Josef Hrabák, vyšla mnohokrát od 50. do 80. let. - asi první česká komplexní kniha o českém verši, považovaná za zastaralou, ale v řadě témat vysvětluje lépe a v souvislostech témata totožná s novější knihou. Novější Úvod výše byl napsán jako náhrada této, mně se ale osvědčilo používat obě. Hrabáka na souvislé čtení a knihu od kolektivu autorů z roku 2013 pro hledání jednotlivých pojmů.
E-zdroje: www.versologie. cz www.rymy.cz |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Klára Čermochová, Ph.D. (28.01.2024)
Není třeba žádných vstupních znalostí, předpokládá se ovšem ochota tyto znalosti nabýt, a to i za cenu větší náročnosti předmětu - na hodinách se vyžaduje co největší přítomnost tělem i duchem, v týdnu pak svědomitá příprava. Předpokladem (ne úplně nezbytným, ale praktickým) je absolvování předmětu Poetika poezie, prózy a dramatu. |