|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Petr Horn (03.10.2022)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Petr Horn (03.10.2022)
začlenit pohybové aktivity, uplatňované v primární a sekundární prevenci různých onemocnění, do teorie a praxe výuky tělesné výchovy posluchačů lékařských fakult, s cílem poskytnout studentům maximum nezbytných informací, potřebných v klinické praxi. Posluchač lékařské fakulty - budoucí lékař nebo fyzioterapeut - se ve své praxi bude muset vyjadřovat k pohybovým aktivitám a sportovním činnostem z hlediska jejich indikace a kontraindikace a měl by být proto teoreticky i prakticky seznámen s jejich možným vlivem na organismus. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Petr Horn (05.10.2021)
Aktivní účast na cvičeních a seminářích - 12 prezencí |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Petr Horn (03.10.2022)
BARTŮŇKOVÁ, S. a kol. Praktická cvičení z fyziologie pohybové zátěže. 1.vyd. Praha: Karolinum. 1996, 83 s. ISBN 80-7814-274-5 KOLEKTIV AUTORŮ. Pohybový systém a zátěž. Praha: Grada, 1997. 260 s. ISBN 80-7169-25 HELLER, J.: Funkční zátěžová diagnostika ve sportu. Praha UK. 2005. ISBN.... Kučera, M. Pohyb v prevenci a terapii. Praha: UK, 1996. M. HAVLÍČKOVÁ, L., aj. Fyziologie tělesné zátěže I.Obecná část.Praha:Univerzita Karlova,2003.203 s. ISBN 80-718 MÁČEK, M., MÁČKOVÁ, J. Fysiologie tělesných cvičení. Praha: Onyx. 1995. s. 96. ISBN 80-85228-20-34-875-1. Krištofič,J. Gymnastika pro kondiční a zdravotní účely. Praha: ISV, 2000. HOFER, Z., aj. Technika plaveckých způsobů. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2003. 100 s. ISBN 80-246-0169-9. ČECHOVSKÁ, I., MILER, T. Plavání. 1.vyd. Praha : Grada Publishing, 2001. 132 s. ISBN 80-247-9049-1. ČECHOVSKÁ, I., NOVOTNÁ, V., MILEROVÁ, H. Aqua-fitness. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2003. s. 130. ISBN 80-247-0462-5. VELENSKÝ, M., KARGER, J. Basketbal. Herní trénink, kondiční trénink, technika, taktika. Praha: Grada Publishing, 1999. Buchtel,J., a kol., Teorie a didaktika volejbalu. Praha: Karolinum, 2005. Buchberger, J., Kvapilík, J., Pavlů, D. (Eds.). Problematika pohybových aktivit seniorů a zdravotně postižených. Soubory příspěvků z pracovních konferencí na FTVS UK v r. 1996 a 1997. Praha: FTVS UK, 1998. 161 s. Hošková B. ABC Kompenzace pohybem. 1. vyd. Praha: Olympia, 2003, 63 s. ISBN 80-7033-787-7 Bursová, M. Kompenzační cvičení. Uvolňovací, protahovací, posilovací. 1. vyd. Praha: Grada, 2005, 196 s. ISBN 80-247-0948-1 Kolektiv autorů. Pohybový systém a zátěž. 1. vyd. Praha: Grada, 1997, 260 s. ISBN 80-7169-25-1 SÜSS, V., MATOŠKOVÁ, P. Squash. Praha: Grada, 2003. 101 s. (80% podíl). ISBN 80-247-0477-3 DUŠEK, I. Tenisový trenérský manuál 1. stupně. Olomouc: UP Olomouc, 2000. s. 96.� ČTS. Pravidla tenisu. Praha: ČTS, 2004. ROUBAL, B. et al, Základy florbalu. Praha: AŠSK 1996 STOJAN, S., BRABENEC, J. Tenis zdravým rozumem. Praha: T/Production, 1999. MAŠKA, O., ŠAFAŘÍK, V. Nácvik a trénink v tenisové praxi. Litvínov: Dialog, 1998. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Petr Klein (21.02.2023)
Pohybové aktivity v primární prevenci vyučuje Mgr. Petr Horn a PaedDr. Ivan Čechovský ve Sportovním Centru UK Hostivař, Bruslařská 10, Praha 10. Výuka probíhá pravidelně v zimním semestru každé úterý 15,00 - 17,15: 15,00 - 16,30 výuka posilování a cvičení vedoucímu ke zvýšení fyzické kondice (Mgr. Petr Horn) 16,30 - 17,15 výuka správných plaveckých technik (PaedDr. Ivan Čechovský)
v letním semestru opět každé úterý 16,00-17:30 -blok sportovních her (vyučuje Mgr.Adam Kašpar / Petr Klein) |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Petr Horn (05.10.2021)
Z daného předmětu se nedělá zkouška, je ukončen zápočtem dle požadavků k udělení zápočtu. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Petr Horn (03.10.2022)
Zdůvodnění: v příslušné odborné lékařské literatuře jsou pohybové aktivity vždy označovány jako nedílná součást primární i sekundární prevence různých chorob; typickým příkladem jsou choroby srdce a cév, se zvláštním zřetelem k ischemické chorobě srdeční (viz např. doporučení České kardiologické společnosti); popis doporučovaných pohybových aktivit je však vesměs velmi povrchní, základním hodnotícím kriteriem jsou fyziologické hodnoty, výběr sportů postrádá pestrost a specifičnost; nejsou podrobněji zdůvodněna doporučení dílčích činností nebo pohybů; důraz je kladen především na kontraindikace. Důvody v ontogenezi: u dětí jako stimulace harmonického rozvoje jednotlivých systémů, včetně kompenzace jednostranného zatěžování ve škole; u dospělých s přihlédnutím k charakteru zaměstnání a míře fyzické zdatnosti; v průběhu stárnutí pak vyhledáním optimálních pohybových vzorců udržovat odpovídající fyzickou a mentální aktivitu. Dílčí cíle PAPP: zařadit pohybové aktivity do denního režimu studenta; kompenzovat sedavý způsob života; zabránit poklesu fyzické zdatnosti; získat pohybové dovednosti, využitelné jak v lékařské praxi, tak v soukromém životě; přispět ke zlepšení sociálních vztahů v ročnících a studijních skupinách.
Rozdělení sportů pro výuku pohybových aktivit v primární prevenci: 1/ individuální sporty; 2/ kolektivní sportovní hry; 3/ plavecké sporty, plavání neplavců a záchrana tonoucího; 4/ fitness. |