|
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (01.02.2018)
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (01.02.2018)
Vytvoření vlastních interpretačních přístupů v oblasti vizuální komunikace, porozumění odborné terminologii. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (01.02.2018)
Literatura:
Povinná: ADDISON, N.: Who’s Afraid of Signs and Significations? Defending semiotics in the Secondary Art and Design Curriculum. Art & Design Education, 1999, 18, 1, s. 33 – 41. (Český překlad Proksová, Z., dostupný na www.vuppraha.cz) FULKOVÁ, M. (2002). Když se řekne … vizuální gramotnost. Výtvarná výchova, roč. 42, č. 4., str. 12 – 14. ISSN1210-3691 FULKOVÁ, M., KITZBERGEROVÁ, L.: Vlivy multimediální komunikace ve výtvarné výchově. Výtvarná výchova, č. 1-2, roč. 57, 2017, ISSN 1210-3691, str. 16 – 40. Praha: Vydavatelství Pedagogické fakulty. MIRZOEFF, N.: Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia, 2012.
Doporučená: FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2008. 1. kapitola O diskursu. FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2008. Kapitola Kultura jako setkání s Jiným, Gender ve VV. FULKOVÁ, M.: (2003-4) Když se řekne ...Gender I-V. Výtvarná výchova, roč. 43-44. OVČÁČKOVÁ, J.: Mezi textem a obrazem, část I. Proměny (pohádkového) narativu ve vizuální komunikaci. Disertační práce. PedF, Karlova univerzita, 2015. SVATOŠOVÁ, Z.: (2011) Gender in contemporary art. Motherhood as a specific topic (diploma thesis). Prague: Charles University, Pedagogical Faculty. Česká verze. SVATOŠOVÁ, Z.: (2017) Gender ve výtvarné výchově. In Výtvarná výchova: časopis pro výtvarnou a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní, 1-2/2017, p. 60-81.
FULKOVÁ, M., TIPTON, T.: Diversifying discourse: the influence of visual culture on children´s perception and creation of art. In Faulkner, Coates (eds.): Exploring Children´s Creative Narratives. London and New York: Routledge, 2011.
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (01.02.2018)
Sylabus
Vytvoření vlastních interpretačních přístupů v oblasti vizuální komunikace, porozumění odborné terminologii. Práce s odbornými texty povede k porozumění diskursivní praxi, která se váže k reflexi vlastních výkladových rámců.
Hodnocení v průběhu seminářů, které bude závislé na aktivní účasti a na reflexi zadaných odborných textů. Závěr: kolokvium k vybraným tématům, která budou generována v průběhu aktivní odborné komunikace a funkčního odborného slovníku.
1. 28. 2., 7. 3., 14. 3. Úvod do teorie vizuální kultury, mapa základních pojmů. Případová studie chlapce B.: Starwars - vlivy vizuální kultury na dítě a jeho výtvarný projev. Dialogický přístup - seminář: založení vlastního portfolia vizuálních artefaktů.
2. 21. 3., 28. 3., 4. 4.
Dynamika vztahů a průniků sémiotických domén umění a kultury. Výtvarné (vizuální) umění v jeho současných podobách jako součást kultury, která je dynamickým prostorem symbolických výměn významů a sociálních praxí.
Dialogický přístup – seminář: práce s vlastním portfoliem vizuálních artefaktů, uplatnění různých interpretací vybraných kulturních artefaktů.
3. 11. 4., 18. 4., 25. 4. 3 obraty v teoriích obrazu a v interpretacích dětského výtvarného projevu: obrat k jazyku, obrat k obrazu, sociální a kolaborativní obrat Kreativita a expresivita ve vztahu k dynamice kultury jako sémiotické domény nebo pole dikursivních praxí. Genderové aspekty interpretačních postupů, specifika genderové perspektivy
Dialogický přístup – seminář: práce s vlastním portfoliem vizuálních artefaktů, uplatnění různých interpretací vybraných kulturních artefaktů
4. 2. 5. , 9. 5.
Prezentace vybraných témat z portfolií
16. 5. rektorský den |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (01.02.2018)
Hodnocení v průběhu seminářů průběžné. Bude závislé na aktivní účasti a na reflexi zadaných odborných textů. Závěr: ve dvou posledních týdnech proběhne kolokvium k vybraným tématům, která budou generována v průběhu předchozí aktivní odborné komunikace a funkčního odborného slovníku.
|