|
|
|
||
Poslední úprava: Dagmar Bakaiová (15.09.2006)
|
|
||
Poslední úprava: Dagmar Bakaiová (15.09.2006)
Základní studijní literatura: Povinná řada pro 1. semestr kursu:Fulková, M. (2002). Když se řekne ? vizuální gramotnost. Výtvarná výchova, roč. 42, č. 4., str. 12 - 14. ISSN1210-3691 Fulková, M. (2004) Kresba jako komunikace. Sociální a kulturní vlivy v dětském výtvarném projevu. Speciální číslo Výtvarné výchovy Myšlení, tvorba, dialog. Gabliková, S. (1995). Selhala moderna? Olomouc, Votobia Greenberg, K. 2000). Avantgarda a kýč. In Labyrint, č. 7-8, 2000 Hall, F. Co se stalo s postmodernismem. In Labyrint, č. 3-4, 1998 Hawkes, T. (1999). Strukturalismus a sémiotika. Brno, Host Kristeva, J. (1999). Slovo, dialog a román. Praha, Sofis Další doporučená literatura pro celý kurs: Bauman, Z. (2002). Tekutá modernita. Praha, Mladá fronta ISBN 80-204-0966-1 Benjamin, W. (1979). Dílo a jeho zdroj. Praha, Odeon. Brabcová, A. (ed.), (2004). Brána muzea otevřená. Nadace OSF Praha, Nakl. Juko Náchod Eagleton, T. (2001). Idea kultury. Host, Brno Eco, U. (1995). Skeptikové a těšitelé. Praha, Nakladatelství Svoboda Eco, U. (2000). Mysl a smysl. Praha, Nadace Dagmar a Václava Havlových Vize 97 Foucault, M. (1994). Toto nie je fajka. Bratislava, Archa Fulková, M. (1996) Art and Music Correlation. Journal of Art and design education, Vol. 15, N. 2, PP. 155-161 Fulková, M. (2003, 2004). Když se řekne ?Gender. Gender ve výtvarné výchově. Výtvrarná výchova 4/2003, roč. 43, Výtvarná výchova 1, 2, 3/2004, roč. 44 Fulková, M. (2004). Děti se nenarodily v galeriích. In Šupšáková, B. a kol. Vizuálna kultúra a umenie v škole. Digit, Bratislava. Fulková, M., Straker, A., Jaros, M. (2004). The Empirical Spectator and gallery Education. The Journal of Art and Design Education, Vol. 23, N. 1, PP. 4-16. Fulková, M. (2004). Religious Iconography, Cultural Values and Personal Meaning: What ´s thal all about? In Davies, t., Worrall, P. (eds.) A Critical Context: Art and design Education on the Edge. Cascade Publ. School of Art and Design Education, UCE Birmingham. Fulková, M., Kitzbergerová, L. (1999 - 2004) Edukativní programy pro Galerii Rudolfinum: Nan Goldin/Budu tvým zrcadlem, Michael Biberstein/Mysli si krajinu, Rheims-Bramly/INRI-14 obrazů k zastavení, Čchiou S´-hua/Zabal se do mlhy, Současná čínská fotografie/Podivné nebe- vstupte pětkrát, Mikuláš Medek/Oko. Goodman, N. (1996). Způsoby světa-tvorby. Bratislava, Archa Kesner, L. (ed.)(1997). Vizuální teorie. Současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Praha, H+H Kesner, ml. L. (2000). Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha, Argo a Národní galerie ISBN 80-7035-155-1, 80-7203-252-6 Kulka, J. (1991). Psychologie umění. SNP, Praha Kulka, T. (2000). Umění a kýč. Torst, Praha Lévi-Strauss, C. (1996). Myšlení přírodních národů. Praha, Dauphin. Lyotard, J.-F. (1993). O postmodernismu. Postmoderno vysvětlované dětem. Postmoderní situace. Praha, Filosofický ústav AV ČR. Maffesoli, M. (2002). O nomádství. Prostor, Praha Oates-Indruchová, L. (1998). Dívčí válka s ideologií. Klasické texty angloamerického feministického myšlení. Praha, Slon Pachmanová, M. (ed.) (2002). Neviditelná žena. Antologie současného amerického myšlení o feminismu, dějinách a vizualitě. Praha, One Woman Press Petříček, M. (2000). Umění na hranici vědění. In Média a současnost, sborník symposia České sekce INSEA, Praha, 2000 Peregrin, J. (ed.) (1998). Obrat k jazyku: druhé kolo. (Jazyk, myšlení a svět v názorech postanalytických filosofů). Praha, Filosofia, nakl. Filosofického ústavu AV ČR Průcha, J. (2001). Multikulturní výchova. Teorie - praxe - výzkum. Praha, ISV nakladatelství ISBN 80-85866-72-2 Slavík, J. (2003, 2004). Umění zážitku, zážitek umění.I, II. Pedagogická fakulta, Universita Karlova v Praze. Vančát, J. (2000). Tvorba vizuálního zobrazení. Nakl. Karolinum, Universita Karlova v Praze.
|
|
||
Poslední úprava: Dagmar Bakaiová (15.09.2006)
Vyjasnění východisek - sémiotika, Současné pojetí muzea/galerie jako komunikačních médií. Galerijní edukace v kontextu soudobých pedagogik a teorií vizuality vč. teorie výtvarné výchovy. Průzkum diskursivních vrstev ovlivňujících pojetí uměleckého díla v současnosti. Průzkum podmínek tvorby významů - proměny významu znaku (symbolu) ve vztahu ke kulturním, historickým, sociálním, genderovým kontextům. Obraz jako text, figurativní kód a jeho vazba na jazyk, vliv a moc diskursivních žánrů. Obrazový diskurs a instituce. Praxe: Praktické dílny, rozbor konkrétních případových studií z profesionálních programů. Identifikace různorodých přístupů k tematizaci a konceptům obsahů . Reflexivní bilance z praxe v Rudolfinu a NG Veletržním paláci, jejich analýza. Pokus o vytvoření jednoduché tematizace a její struktury v rámci nabídnutých možností: 1. Galerie Rudolfinum, Mgr. Marian Pliska, lektorské oddělení Galerie Rudolfinum(pliska@rudolfinum.org). 2. Programová nabídka lektorského oddělení NG Veletržní palác, vede Mgr. Barbora Škaloudová, 737117007. 3. Programová nabídka lektorského oddělení U(P)M, vede Mgr. Vladimíra Jinochová (education@upm.cz Příprava vlastního projektu, sběr materiálu, studium kontextů.
Požadavky k zápočtu: Splnění jednotlivých dílčích kroků v práci na vlastním tématu, vedení reflexivních záznamů, portfolia materiálů, odevzdání dílčích studií na zvolené téma.
Forma zkoušky: |