|
|
|
||
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (17.06.2017)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (31.01.2019)
Cílem předmětu je praktické ověření získaných teoretických znalostí v reálné výuce včetně účasti na nejrůznějších aktivitách školy a samostatného vedení záznamů o výuce. |
|
||
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (17.06.2017)
Dytrtová, R., Krhutová, M. Učitel. Příprava na profesi. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2863-6. HRABAL, V., PAVELKOVÁ, I. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-755-8. Jak být dobrý učitel?: [tipy a náměty pro třídní učitele. Praha: Raabe, 2012. ISBN 978-80-87553-39-8. Problémy se třídou?: [tipy a náměty pro třídní učitele. Praha: Raabe, 2012. ISBN 978-80-87553-40-4. Řezníček, J., Rusek, M. DidaEtika : opora pro studenty na souvislých pedagogických praxích a pro začínající učitele. Praha, UK, PedF, 2014. ISBN 978-80-7290-794-6. VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem: co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007, 76 s. ISBN 978-80-7290-325-2. Vinter, V. Příručka pro začínající učitele biologie. Šumperk: Trifox, 2009. Učebnice pro výuku biologie a geologie na SŠ |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (31.01.2019)
8 hodin náslechů, 12 hodin přímé výuky, odevzdání deníku z praxe obsahujícího rozbory hodin z náslechů a přípravy na hodinu vlastních odučených hodin, reflexe s hospitujícím, závěrečná reflexe s katedrovým garantem praxe. Před nástupem na souvislou oborovou praxi musí student povinně absolvovat kurz Proškolení před pedagogickými praxemi v MOOODLe. Po individuálním absolvování kurzu, včetně závěrečného testu, si vygeneruje osvědčení, které předloží garantovi. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (31.01.2019)
ouvislá pedagogická praxe II se koná na středních školách nebo v odpovídajících vyšších ročnících osmi- a šestiletých gymnázií vždy v průběhu čtyř fakultou stanovených týdnů. Mimo tuto dobu nebudou studentovi omlouvány absence na cvičeních a jiných povinných výukových aktivitách. Před začátkem semestru jsou studenti e-mailem seznámeni s podrobným harmonogramem praxe závazným pro aktuální semestr.
Plánování: - souvislou pedagogickou praxi si na SŠ zařizuje student sám – výběr školy by měl proběhnout primárně ze seznamu fakultních škol (http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-119.html), po domluvě s garantem praxe lze praxi vykonávat i na jiné škole nebo mimo Prahu - student předá fakultnímu učiteli z vybrané školy k vyplnění dva stejnopisy Dohody o provedení práce a odevzdá je před započetím praxe garantovi praxe na KBES – dohoda je podkladem pro finanční ohodnocení fakultního učitele a student obdrží formulář od garanta praxe - je nutné splnit veškeré podmínky k zápočtu (bližší specifikace uvedeny dále, viz Podmínky k zakončení předmětu)
Realizace: - během stanovených čtyř týdnů by mělo proběhnout deset náslechů ve výuce přírodopisu/biologie u vybraného fakultního učitele (příp. po dohodě i u jeho kolegů), deset samostatných vyučovacích výstupů i předem domluvená hospitace přiděleného vyučujícího z KBES - student si po celou dobu praxe vedet tzv. Deník z praxe, který student odevzdá v elektronické podobě svému garantovi praxe (např. PDF soubor) - Deník z praxe se skládá ze dvou částí: náslechy (vlastní strukturované poznámky z náslechových hodin podle doporučené struktury); vlastní vyučovací výstupy (vlastní přípravy na hodinu podle doporučené struktury, tj. rozbor hodiny, nikoliv příprava na hodinu ve smyslu výukový materiál – prezentace, výukové texty aj.)
Hodnocení studentů: - fakultní učitel písemně hodnotí celkový přístup studenta k učitelství a vztah k dětem, odbornou připravenost, komunikativní dovednosti, řídící schopnosti, diagnostické dovednosti a studentovu přípravu na vyučování (formulář studentům poskytne garant praxe) - praxe se uzavírá zápočtem, který je podmíněn níže uvedenými povinnostmi (viz sekce Podmínky k zakončení předmětu) |
|
||
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (19.10.2018)
8 hodin náslechů, 12 hodin přímé výuky, odevzdání deníku z praxe obsahujícího rozbory hodin z náslechů a přípravy na hodinu vlastních odučených hodin, reflexe s hospitujícím, závěrečná reflexe s katedrovým garantem praxe
Před nástupem na souvislou oborovou praxi musí student povinně absolvovat kurz Proškolení před pedagogickými praxemi v MOOODLe. Po individuálním absolvování kurzu, včetně závěrečného testu, si vygeneruje osvědčení, které předloží garantovi. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (31.01.2019)
Dytrtová, R., Krhutová, M. Učitel. Příprava na profesi. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2863-6. HRABAL, V., PAVELKOVÁ, I. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-755-8. Jak být dobrý učitel?: [tipy a náměty pro třídní učitele. Praha: Raabe, 2012. ISBN 978-80-87553-39-8. Problémy se třídou?: [tipy a náměty pro třídní učitele. Praha: Raabe, 2012. ISBN 978-80-87553-40-4. Řezníček, J., Rusek, M. DidaEtika : opora pro studenty na souvislých pedagogických praxích a pro začínající učitele. Praha, UK, PedF, 2014. ISBN 978-80-7290-794-6. VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem: co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007, 76 s. ISBN 978-80-7290-325-2. Vinter, V. Příručka pro začínající učitele biologie. Šumperk: Trifox, 2009.
Učebnice pro výuku biologie a geologie na SŠ |