Poslední úprava: RNDr. Jitka Houfková, Ph.D. (26.04.2019)
Úvod do psychologie
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc. (06.05.2020)
Přednáška "Úvod do psychologie" je zaměřena na vybrané oblastei pedagogické, sociální a vývojové psychologie (především problematice učení a poznávání).Velká pozornost je věnována učitelské profesi.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: RNDr. Jitka Houfková, Ph.D. (14.05.2020)
Zkouška bude udělena na základě úspěšného splnění vědomostního testu a vypracování písemného úkolu. Vyžadována bude 75% docházka.
Literatura
Poslední úprava: doc. RNDr. Jarmila Robová, CSc. (24.05.2022)
Výrost, J., Slaměník, I.: Sociální psychologie. Praha, ISV 1997, Grada, 2009.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: RNDr. Jitka Houfková, Ph.D. (14.05.2020)
Vědomostní test - Zk
Sylabus
Poslední úprava: RNDr. Jitka Houfková, Ph.D. (21.04.2023)
Úvod do psychologie - psychologické disciplíny
Analýza učitelské profese - učitelská profese a její nároky (klinická náročnost učitelství, prestiž a obtížnost učitelské profese). Posuny v žákovské populaci a jejich dopady na učitelskou profesi. Subjektivní zodpovědnost za úspěchy a neúspěchy žáků.
Sociální aspekty vzdělávání. Socializace. Pojem a podstata socializace. Mechanismy socializace (sociální učení). Stávání se žákem. Rozdíly mezi rodinnou a školní socializací. Psychologické aspekty spolupráce s rodinou.
Psychický vývoj. Periodizace lidského života, základní pojmy vývojové psychologie (vývoj, zrání, učení). Hlavní vývojové oblasti (tělesná, motorická, percepční, kognitivní, řečová a jazyková, osobnostní, sociální, morální). Vývoj v jednotlivých životních etapách: předškolní věk, mladší a starší školní věk, adolescence, dospělost a stáří. Hlavní vývojové koncepce (Erikson, Piaget, Vygotskij).
Motivace ve škole. Motivace učební činnosti (struktura žákovské motivace: výkonová motivace, poznávací motivace, sociální motivace, instrumentální motivace, odměny a tresty).
Pojem učení - podoby učení, vybrané teorie učení a druhy učení. Učení ve školním kontextu: Učení a chyba - práce s chybou.