|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (05.02.2019)
|
|
||
Poslední úprava: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D. (11.11.2023)
Cílem předmětu je seznámení s problematikou sportovní přípravy dětí, stanovení obecných východisek této problematiky, jako základu pro trénink v pozdějších letech. Jedná se především o stanovení rozdílných přístupů, forem a metod oproti tréninku dospělých, o zvládnutí problematiky věkových a vývojových zákonitostí a jejich význam. V dalších oblastech se předmět zabývá dlouhodobou koncepcí přípravy, obecnými zásadami pro trénink dětí, složkami sportovního tréninku a jejich podobě v tomto období. Předmět se zabývá i doplňujícími otázkami, jako je vztah ke škole, k rodičům apod. Výstupy z učení Studen zná specifika ontogenetického vývoje v cílových věkových kategoriích a rozumí jejich významu pro sportovní trénink dětí a mládeže. Zná lokalizaci senzitivních období a umí vysvětlit jejich podstatu. Dokáže vymezit termín biologický věk a vysvětlit jeho význam pro trénink dětí a identifikaci sportovních talentů. Student dokáže vysvětlit termín dlouhodobé koncepce sportovního tréninku a chápe všechny hlavní oblasti, které se promítají do výběru jednotlivých strategií této koncepce. Umí definovat rizika spojená s ranou specializací a je schopen vymezit jejich vliv na jednotlivé etapy sportovního tréninku. Zná ontogenetická specifika tréninku jednotlivých pohybových schopností a dokáže tyto parametry aplikovat při přípravě specifických cvičení. Chápe specifické vývojové požadavky na oblast osvojování technika a taktiky z hlediska cílů, metod a forem. Zná základní cíle a přístupy k psychologické přípravě u dětí. Student zná základní styly trenérského vedení a chápe, kdy a jak tyto styly v tréninku dětí užívat. Student chápe etiku práce trenéra dětí a s ní spojená témata. Zná základní problémové oblasti práce s rodiči dětí a ví, jak organizovat schůzky s rodiči. Student zná organizaci náboru dětí a chápe pozitivní i negativní oblasti jednotlivých přístupů k náboru dětí. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (05.02.2019)
DOVALIL, J. AND B. CHOUTKOVÁ Abeceda tréninku chlapců a děvčat. Edtion ed.: Olympia, 1988. DOVALIL, J. Věkové zvláštnosti dětí a mládeže a sportovní trénink. Edtion ed.: Karolinum, 1992. ISBN 8070665688. JUŘINOVÁ I., STEJSKAL, F. Pohybové schopnosti a jejich rozvoj ve školní TV. Edtion ed. Praha: SPN, 1987. PERIČ, T. Hry ve sportovní přípravě dětí. Edtion ed. Praha: Grada, 2004. 98 p. ISBN 80-247-0908-2. PERIČ, T. Sportovní příprava dětí. Edtion ed. Praha: Grada 2012. ISBN 978-80-247-4218-2. ŠTILEC, M. Sportovní příprava dětí a mládeže: pro posl. fak. tělesné výchovy a sportu. Edtion ed.: SPN, 1989. ISBN 8070660260. VALIK, B.: Trenérům mladých atletů. Praha: Olympia, 1975 BAR-OR, O. The child and adolescent athlete. Edtion ed.: Blackwell Science Carlton Viktoria, 1996. ISBN 0865429049. BOMPA, T. O. Total training for young champions. Edtion ed.: Human Kinetics, 2000. ISBN 073600212X. DRABIK, J. Children and sports training. Island Point, VT: Stadion Publishing Company, 1996. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (05.02.2019)
Obsah výuky: 1. Obecná východiska sportovní přípravy dětí, Evropská charta sportu o sportu dětí, rozdíly mezi tréninkem dětí a dospělých. 2. Věkové a vývojové zákonitosti, kalendářní a biologický věk, 3. Senzitivní období a jejich význam pro trénink dětí. 4. Dlouhodobá koncepce sportovního tréninku, rozdíly mezi koncepcí rané specializace a tréninku odpovídajícího vývoji, všestrannost, etapa sportovní předpřípravy, základního tréninku a specializovaného tréninku. 5. Obecné zásady tréninku dětí. Sociálně interakční formy, počet asistentů, vztah k dětem, význam pomůcek pro trénink 6. Složky sportovního tréninku. Význam jednotlivých složek, Kondiční příprava - metody, formy a prostředky rozvoje pohybových schopností a dovedností. Vliv dlouhodobé přípravy na jednotlivé pohybové schopnosti. 7. Stimulace rychlostních schopností - cíle, specifika, metody, prostředky, formy, diagnostika 8. Stimulace vytrvalostních schopností - cíle, specifika, metody, prostředky, formy, diagnostika 9. Stimulace silových schopností - cíle, specifika, metody, prostředky, formy, diagnostika 10. Stimulace koordinačních schopností a pohyblivosti - cíle, specifika, metody, prostředky, formy, diagnostika 11. Specifika technické, taktické a psychologické přípravy ve sportovní přípravě dětí 12. Legislativní, organizační a odborné zajištění sportovní výchovy talentované mládeže. Tréninkové programy ve sportovní přípravě talentované mládeže - filozofické a pedagogické teorie trén. programu, východiska, charakteristiky, formy existence, dokumenty, obsahová struktura. 13. Trenér ve sportovní přípravě dětí - komunikace, řídící styly. Doplňkové aspekty sportovní přípravy dětí - práce s rodiči, škola, klub. 14. Výběr sportovních talentů - základní východiska, výběr jako systém, výběr jako proces, fáze výběru |
|
||
Poslední úprava: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D. (04.10.2021)
Dovoluji si Vám zaslat odkaz na nově vytvořený tým v MS Teams – Sportovní trénink dětí a mládeže
Odkaz na tento tým na stránkách MS Teams:
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a10eda070201e4731aee88643ac2963b3%40thread.tacv2/conversations?groupId=fc693b63-217d-4a5c-a8c3-108ce09f1c74&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2
V případě, že by se Vám tento tým neobjevoval, na úvodní stránce programu MS Teams zadejte připojit se k týmu pomocí kódu
Kód týmu Sportovní trénink dětí a mládeže
wgwmp8t
V záložce Soubory naleznete další materiály, podklady pro přednášky a videa s komentovanými přednáškami |