Poslední úprava: Mgr. Ivana Kinkorová, Ph.D. (28.01.2021)
V předmětu Fyziologie zátěže jsou studenti seznamováni s reakcemi lidského organismu na zátěž a s
adaptačními procesy probíhajícími v organismu v souvislosti s tréninkovým zatížením. Jsou prezentovány základy
fyziologie tréninkového procesu, problematika energetického metabolismu při zatížení, uplatňování
neuroendokrinních regulací a homeostatických regulačních mechanismů při pohybové činnosti, význam
termoregulace a exkrece při pohybové činnosti, metabolismus různých tkání při fyzické zátěži i otázky trávení a
výživy ve vztahu k fyzické zátěži. Studenti jsou dále seznamováni s exogenními a endogenními vlivy, které se
uplatňují v reakci a adaptaci na fyzické zatížení a specifiky reakcí a adaptací v průběhu lidské ontogeneze.
Předmět je zaměřen na teoretické znalosti a
praktické dovednosti z oblasti zátěžové diagnostiky a rozšiřuje kompetence pro realizaci pohybových programů u
specifických skupin populace.
Poslední úprava: prof. MUDr. Jan Heller, CSc. (03.11.2023)
In the subject Physiology of stress, students are introduced to the reactions of the human organism to stress and
adaptation processes occurring in the body in connection with training load. The basics of physiology are
presented training process, problems of energy metabolism under load, application of neuroendocrine
regulation and homeostatic regulatory mechanisms in physical activity, the importance of thermoregulation and
excretion at physical activity, metabolism of various tissues during physical exercise and the issue of digestion and
nutrition in relation to physical exercise. Students are also introduced to the exogenous and endogenous
influences that are involved in reaction and adaptation physical load and specifics of reactions and adaptations
during human ontogenesis.
The course is focused on theoretical knowledge and
practical skills in the field of stress diagnostics and expands competencies for the implementation of movement
programs atspecific population groups.
The aim of this course is introduction to the reactions of the human organism to stress and
adaptation processes occurring in the body in connection with training load.
Knowledge:
The student acquires knowledge of the biological basis of physical fitness, adaptation to movement load and genetic conditioning of adaptation, is introduced to the manifestations of adaptation at the cellular level, the principles of energy metabolism and the metabolic characteristics of load according to the intensity of metabolism and duration and the influence of the histochemical composition of skeletal muscle on the energetics of muscle work. The student acquires knowledge about homeostatic, transport and regulatory mechanisms during physical load, about applications of physiological principles in training, about physiological aspects of loading in ontogeny and in specific population groups, about internal and external factors influencing the performance of an individual, about the health significance of physical activity and is introduced to principles of basic examinations in exercise physiology.
Skills
The student will be able to define the basic principles of the physiology of body load and adaptations apply the knowledge of the physiology of body load and adaptation to training,use the diagnostic procedures of the physiology of physical exertion and evaluate the results achieved as prerequisites for fitness and sports performance, to specify differences in physiological reactions and adaptations in individual population groups, independently perform and evaluate simple functional tests.
Competence
The student is competent to use the acquired knowledge of the physiology of physical exertion and adaptation for their application and connection with subsequent subjects such as sports training and sports specialization;use the acquired information in everyday practice and apply the knowledge of the physiology of body load and adaptation to training;use the diagnostic procedures of the physiology of physical exertion and evaluate the results achieved as prerequisites for fitness and sports performance;to specify differences in physiological reactions and adaptations in individual population groups, is competent to perform and evaluate independently simple functional tests.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: prof. MUDr. Jan Heller, CSc. (01.11.2023)
Cílem předmětu je seznámit s reakcemi lidského organismu na zátěž a s adaptačními procesy probíhajícími v organismu v souvislosti s tréninkovým zatížením, se speciálním zřetelem na poroblematiku osob se speciálními potřebami.
Znalosti:
Student získá znalosti o biologickém základu tělesné zdatnosti, adaptaci na pohybové zatížení a genetické podmíněnosti adaptací, je seznámen s projevy adaptací na buněčné úrovni, s principy energetického metabolismu a metabolickou charakteristikou zatížení dle intenzity metabolismu a doby trvání a vlivem histochemického složení kosterního svalu na energetiku svalové práce. Student získá znalosti o homeostatických, transportních a regulačních mechanismech při pohybovém zatížení, o aplikacích fyziologických principů v tréninku, o fyziologických aspektech zatěžování v ontogenezi i u specifických skupin populace, o vnitřních a vnějších faktorech ovlivňujících výkonnost jedince, o zdravotním významu pohybové aktivity a je seznámen s principy základních vyšetření ve fyziologii zátěže, se speciálním zřetelem na problematiku zatěžování osob se speciálními potřebami.
Dovednosti:
Student dovede definovat základní principy fyziologie tělesné zátěže a adaptací aplikovat poznatky fyziologie tělesné zátěže a adaptací v tréninku, využívat diagnostické postupy fyziologie tělesné zátěže a hodnotit dosažené výsledky jako předpoklady zdatnosti a sportovní výkonnosti, specifikovat odlišnosti fyziologických reakcí a adaptací u jednotlivých skupin populace, samostatně provádět a vyhodnocovat jednoduché funkční zkoušky, se speciálním zřetelem na problematiku zatěžování osob se speciálními potřebami.
Kompetence:
Student je kompetentní využít získaných znalostí z fyziologie tělesné zátěže a adaptací pro jejich aplikaci a propojení s následnými předměty jako je sportovní trénink a sportovní specializace, používat osvojené informace v každodenní praxi a aplikovat poznatky fyziologie tělesné zátěže a adaptací v tréninku, využívat diagnostické postupy fyziologie tělesné zátěže a hodnotit dosažené výsledky jako předpoklady zdatnosti a sportovní výkonnosti, specifikovat odlišnosti fyziologických reakcí a adaptací u jednotlivých skupin populace, samostatně provádět a vyhodnocovat jednoduché funkční zkoušky, se speciálním zřetelem na problematiku zatěžování osob se speciálními potřebami.
Poslední úprava: Mgr. Ivana Kinkorová, Ph.D. (10.11.2023)
The aim of the subject is to familiarize with the reactions of the human organism to stress and with the adaptation processes taking place in organism in connection with the training load, with special attention to the problem of people with special needs.
Knowledge:
The student acquires knowledge of the biological basis of physical fitness, adaptation to movement load and genetic conditioning of adaptation, is introduced to the manifestations of adaptation at the cellular level, the principles of energy metabolism and the metabolic characteristics of load according to the intensity of metabolism and duration and the influence of the histochemical composition of skeletal muscle on the energetics of muscle work. The student acquires knowledge about homeostatic, transport and regulatory mechanisms during movement load, about applications of physiological principles in training, about physiological aspects of loading in ontogeny and in specific population groups, about internal and external factors influencing the performance of an individual, about the health significance of physical activity and is introduced to principles of basic examinations in exercise physiology, with special attention to the issue of exercise for people with special needs.
Skills:
The student will be able to define the basic principles of the physiology of body load and adaptation, apply knowledge of the physiology of body load and adaptation to training, use diagnostic procedures of the physiology of body load and evaluate the results achieved as prerequisites for fitness and sports performance, specify the differences in physiological reactions and adaptations in individual groups of the population, independently carry out and evaluate simple functional tests, with special attention to the problem of loading people with special needs.
Competence:
The student is competent to use the acquired knowledge of the physiology of body load and adaptations for their application and connection with subsequent subjects such as sports training and sports specialization, to use the acquired information in everyday practice and to apply knowledge of the physiology of body load and adaptations in training, to use diagnostic procedures of body physiology loads and evaluate the results achieved as prerequisites for fitness and sports performance, specify the differences in physiological reactions and adaptations in individual population groups, independently perform and evaluate simple functional tests, with special attention to the issue of loads for people with special needs.