Poslední úprava: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (01.02.2024)
Předmět přinese základní teoretické a praktické znalosti efektivní komunikace ve školním prostředí.
1. Komunikace a pedagogická komunikace
2. Zásady efektivní komunikace ve školním prostředí. Rozpoznání vhodných postupů a rizik v kontextu instituce školy
3. Různé typy komunikace školních aktérů mezi sebou. Dovednost podporovat komunikace se žáky a řídit ji.
4. Kritická místa komunikace ve škole. Dovednosti předcházet konfliktům a řešit je
5. Nácvik základních komunikačních dovedností. Osvojení si základních komunikačních technik.
Poslední úprava: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (05.01.2024)
The course includes theoretical and practical knowledge and skills in school communication: school principal, teacher, assistant, pupils and parents
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (06.01.2024)
Zátěž studenta odpovídá zadání k PV kurzu 0/1: tj. 84 hodin
Příprava na výuku 40 hodin
Plnění úkolů a cvičení 20 hodin
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (01.02.2024)
GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido 2005
MAREŠ, J. a KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: CDVU MU 1995.
SVATOŠ, T. a MAREŠ, J. (ed). Pedagogická interakce a komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus 1993, s. 28-32.
ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R., ŠALAMOUNOVÁ, R. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-262-0085-7.
Rollnick, S. , Kaplan, G., Rutschman, R. (2017) Motivační rozhovory ve škole. Praha, Portál
Shan, S., Li, C., Shi, J., Wang, L., & Cai, H. (2014). Vliv efektivní komunikace, sdílení výsledků a pozitivního prostředí ve třídě na výkon při učení. Systems Research and Behavioral Science , 31 (3), 471-482.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (01.02.2024)
Předmět přinese základní teoretické a praktické znalosti efektivní komunikace ve školním prostředí. Soustředí se na komunikaci mezi aktéry školního prostředí a uvnitř těchto skupin: učitelé, vedení školy, školní poradenské pracoviště, žáci, rodiče...
1. Komunikace a pedagogická komunikace - základní pojmy a teorie
2. Zásady efektivní komunikace ve školním prostředí. Symetrická a asymetrická komunikace. Motivační rozhovor. Studenti si vyzkouší použití modelové komunikace v různých rolích školních aktérů
3. Různé typy komunikace školních aktérů mezi sebou - zvláště komunikace učtelé mezi sebou a vedenín školy (sdílení zkušenosti), asistent pedagoga - učitel (řízení práce), komunikace mezi dětmi (možnosti učitele v jejím řízení - programy pro děti, třídnícké hodiny), komunikace učitel - žáci (pedagogická komunikace a její znaky), komunikace škola- rodina. Studneti rozpoznají rysy pozitivní a partnerské komunikace a učí se jich využívat.
4. Kritická místa komunikace ve škole - zajímavé školní situace a jejich analýza. Konflikty a jejich řešení. Studenti pracují na dovednosti konfliktům předcházet a řešit je
5. Nácvik základních komunikačních dovedností - nástoje komunikace a jejich zkoušení. Analýzy videa, práce na komunikačních dovednostech a jejich správném využití.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Bc. Veronika Chalupová (20.02.2024)
Podmínky ukončení kurzu:
účast na semináři
drobné úkoly - popis a analýza komunikačních situací, popis a analýza vlastní zkušenosti
Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (01.02.2024)