Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (17.02.2018)
Předmět uvádí studenty do učitelské profese a studia pedagogických disciplin jako teoretické báze pro rozvoj profesní reflexe. Obsahem jsou nosné koncepty obecné pedagogiky, stěžejní oblasti a problémy výchovy a vzdělávání, poznatky o učitelské profesi, proměnách školy a kurikula, determinující kontexty výchovy, vzdělávání a školství (historický, společenský, ekonomický, kulturní, legislativní).
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (17.02.2018)
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními otázkami a pojmy pedagogiky, členěním jednotlivých vědních disciplin v uvedené oblasti, dále s úlohou výchovy a vzdělávání v historickém a současném kontextu. Poukázat na základní složky výchovně-vzdělávacího procesu a hlavní trendy v součané situaci vzhledem k jednotlivci i instituci.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D. (27.09.2020)
V souvislosti se zavedením mimořádných opatření z důvodu prevence šíření koronaviru proběhne veškerá výuka v zimním semestru akademického roku 2020/2021 v předmětu Úvod do pedagogiky distanční formou. Úvodní setkání se uskuteční online prostřednictvím služby MS Teams v termínu první rozvržené přednášky. Konkrétní kód/odkaz k přístupu na „schůzku“ bude všem zapsaným studentům zaslán nejdpozději den předem hromadným mailem. Setkání je dobrovolné.
Veškeré studijní opory potřebné k úspěšnému zvládnutí předmětu budou k dispozici ve fakultním Moodlu: https://dl3.cuni.cz/course/view.php?id=17. Přihlašovací údaje budou zaslány všem zapsaným studentům hromadným mailem.
Závěrečný didaktický test na konci semestru proběhne online formou takzvaného open-book testu.
Veškeré informace budou všem zapsaným studentům zaslány hromadným mailem v dostatečném předstihu před prvním setkáním.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (17.02.2018)
DVOŘÁČEK, Jiří. Kompendium pedagogiky. Praha: Univerzita Karlova, 2009. ISBN 978-80-729-0405-1.
JANIŠ, K., B. KRAUS a P. VACEK. Kapitoly ze základů pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. ISBN 978-80-704-1019-1.
JŮVA, Vladimír sen. a jun. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1999. ISBN 978-80-859-3178-5
PAŘÍZEK, Vlastimil. Základy obecné pedagogiky. Praha: PedF UK, 1996.
PRŮCHA, J., E. WALTEROVÁ a J. MAREŠ. Pedagogický slovník. 7. vydání. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ et al. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3357-9.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (17.02.2018)
Orientace v problematice vyložené na přednáškách, která je ověřována didaktickým testem v závěru kurzu. Studující má na splnění podmínek zápočtu celkem tři pokusy, z toho dva opravné.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (17.02.2018)
Pedagogika jako věda (úvod, odkazy, vznik pojmu, předmět, vztah k ostatním vědám, členění)
Vývoj a současné chápaní pedagogiky (historické mezníky, vybrané základní pojmy)
Výchova a vzdělávání (významné osobnosti pedagogiky)
Cíle a obsah edukace (vývoj jedince, podstata výchovy a vzdělávání)
Metody, prostředky a organizační formy edukace
Pedagogické zásady (vývoj, vymezení, aplikace)
Učitel a jeho profese (předpoklady úspěchu, role učitele, osobnost a autorita učitele)
Základní kurikulární dokumenty (učební plány, osnovy, rámcové a školní vzdělávací programy)
Školská soustava v ČR a její srovnání se zahraničím (klasifikace ISCED)