Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)
Cílem povinné oborové praxe je upevnění všeobecných, odborných a speciálních pedagogických, speciálně-pedagogických a psychologických znalostí jejich ověřením praktickou aplikací. Povinné předměty odborné praxe jsou zařazeny do všech ročníků bakalářského studijního programu tak, aby svým zaměřením umožňovaly systematické rozvíjení kompetencí studenta v oblasti speciální pedagogiky. Důraz je kladen na postupné zvyšování nároků na studenty při praktických činnostech a úzkou vazbu na profil absolventa. Jako evaluační nástroj formativního hodnocení je využíváno Portfolio oborové praxe. Zaměření praxí a jejich plnění je úzce propojeno s obsahem simultánně probíhajícího předmětu reflexe pedagogické praxe. Oborová praxe I je koncipována jako náslechová a má výrazný motivační charakter. Jejím cílem je ověření všeobecných znalostí pozorováním edukačních procesů a srovnáváním s edukačními konstrukty v kontextu proměnných, ovlivňujících socializaci člověka s postižením u všech věkových skupin. Umožňuje studentům sledovat působení speciálních pedagogů v organizacích neziskového sektoru (státních i nestátních), v zařízeních sociálních služeb. Studenti mají možnost získat potřebnou orientaci v diagnostických a intervenčních metodách práce speciálního pedagoga v multidisciplinárním přístupu.
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)
The aim of the mandatory professional practice is to consolidate general, professional and special pedagogical, special pedagogical and psychological knowledge by verifying it through practical application. Compulsory professional practice subjects are included in all years of the bachelor's study program in such a way that their focus enables the systematic development of the student's competencies in the field of special education. The portfolio of professional practice is used as an evaluation tool for formative assessment. The focus of practices and their fulfillment is closely connected with the content of the simultaneously ongoing subject of reflection on pedagogical practice. Field practice I is designed as listening and has a strong motivational character. Its goal is to verify general knowledge by observing educational processes and comparing them with educational constructs in the context of variables influencing the socialization of people with disabilities in all age groups. It enables students to observe the work of special educators in organizations of the non-profit sector (state and non-state), in social service facilities. Students have the opportunity to get the necessary orientation in the diagnostic and intervention methods of the work of a special pedagogue in a multidisciplinary approach.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)
Předmět má 6 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 180 hodinám.
Přímá výuka:
· cvičení/praxe 24 hodin
Příprava:
· samostudium odborné literatury 60 hodin
· oborová praxe, zpracování reflektivních úkolů a příprava na semináře 66 hodin
Příprava na zápočet: 30 hodin celkem
V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)
Povinná literatura:
BARTOŇOVÁ, M., PIPEKOVÁ, J. Manuál pro pedagogickou praxi: teorie a praxe. 1. vyd. Brno: Masarykovauniverzita. 2011. ISBN 978-80-7315-159-1.
FILOVÁ, H. Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-56-7.
Doporučená literatura:
MALEŇÁKOVÁ, Š. VILÍMOVÁ, Š. Pedagogická praxe - cesta od teorie k realitě. In Pedagogická praxe a oborové didaktiky. Brno: MSD spol. s.r.o., 2008. s. 262-265, 4 s. ISBN 978-80-7392-052-4.
DYTRTOVÁ, R. A M. KRHUTOVÁ. Učitel: příprava na profesi. vyd. 1. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-2472-863-6.
SLAVÍK, J., SIŇOR, S. Kompetence učitele v reflektování výuky. In Pedagogika, XLIII, 1993, č.2, s.155-161.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)
Oborová praxe I je organizována jako průběžná. Každý student se seznámí s konkrétním zařízením jako s organizací, získá základní představu o jeho fungování, aktivitách při podpoře klientů (klientů se zdravotním postižením, žáků se speciálními vzdělávacími potřebami aj.). Dostává příležitost uvažovat o pozorované realitě a porovnávat ji s vlastní dosavadní zkušeností. Osvojuje si funkční formu záznamu pozorování a formuluje otázky, které z pozorování vyplývají. Zakládá vlastní reflektivní dokumentaci praxe (resp. Portfolio oborové praxe).
Do portfolia zaznamenává svá zjištění: údaje o legislativním ukotvení a činnosti zařízení (neziskové organizace), výsledky vlastního pozorování, záznamy provedených rozhovorů se zde působícími speciálními pedagogy aj.). Záznamy z praxe jsou klíčovým materiálem v programu předmětu Program řízené reflexe speciálního pedagoga I.
Obsahové vymezení:
založení portfolia odborné praxe;
seznámení s vybraným pracovištěm;
náslechová praxe: plnění úkolů pod supervizí speciálního pedagoga (fakultního učitele/mentora);
chronologické zaznamenávání zjištěných dat do portfolia a jejich reflexe.
Studenti pracují s elektronickou podporou studia v Moodle.
Před zahájením praxí studenti absolvují kurz proškolení před pedagogickými praxemi v LMS Moodle.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)
Podmínkou udělení zápočtu je aktivní účast na oborové praxí doložená odevzdáním podkladů pro tvorbu portfolia/deníku praxe dle pokynů vyučujícího do prostředí Moodle