Poslední úprava: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (22.09.2022)
Předmět vede studenty činnostní a prožitkovou formou k poznávání sebe sama i druhých, prohlubuje jejich schopnost porozumění, navazování kontaktů, komunikace a kooperace. Má přispívat k rozvoji autentické osoby se schopností komunikace, vysoce empatické a respektující druhé. Vede k prohlubování profesního rozvoje, jeho plánování a reflexe, k rozvoji sebeuvědomění sebe jako učitele. Studenti rozvinou schopnosti a dovednosti nezbytné pro výkon práce učitele v předškolním zařízení.
Témata:
1) Oblast osobnostních kompetencí:
- rozvoj intrapersonální inteligence, sebepoznání (já jako zdroj informací, druzí jako zdroj informací o mně; moje psychika, moje hranice, temperament, postoje, hodnoty), sebepojetí (vztah k sobě samému),jak se odráží mé já v mém chování a ve vztahu k druhým
- seberegulace – regulace prožívání i jednání, sebeovládání, vůle, organizace času, stanovování osobních cílů, moje vize
- psychohygiena, předcházení stresu ve vztazích, zvládání stresu
- kreativita (základní rysy – pružnost nápadů, originalita, citlivost), tvořivost v mezilidských vztazích
2) Oblast sociálních kompetencí:
- rozvoj interpersonální inteligence, poznáváních druhých, vzájemné hlubší poznání ve skupině,rozvoj pozornosti vůči odlišnostem, hledání výhod v odlišnostech, chyby při poznávání lidí
- komunikace, metody efektivní komunikace, aktivní naslouchání, dialog, empatický rozhovor,asertivní jednání, poskytování zpětné vazby.
- kooperace/kompetice – rozvoj potřebných dovedností, dovednosti pro etické zvládání soutěže
- sociální role, sociální status učitele
3) Oblast morálních hodnot:
- etika učitelské profese, analýza, vlastních postojů a hodnot, vytváření povědomí o hodnotách typu zodpovědnost, spravedlnost, respekt apod., prosociální a pomáhající chování
- řešení pedagogických situací, problémy v mezilidských vztazích, diverzita a její vnímání, rozhodování z hlediska typů problémů a sociálních rolí
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (11.09.2021)
Vyčíslení studijní zátěže: 24h přímá výuka, 12 h příprava na cvičení, 5h samostudium literatury, 5h práce se studijními materiály, 5h plnění průběžných úkolů, 8h příprava na zápočet. Celkem 59h.
Literatura
Poslední úprava: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (22.09.2022)
ALDORT, N. Vychováváme děti a rosteme s nimi. Praha: Práh. 2010 ISBN 978-80-7252-287-3.
HÁJEK, Karel, 2012. Práce s emocemi pro pomáhající profese: tělesně zakotvené prožívání. Vyd. 3. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0221-9.
HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. 2. přepracované vydání. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4674-6.
HERMOCHOVÁ, Soňa, Skupinová dynamika ve školní třídě. Kladno: AISIS. Dokážu to? ISBN 80-239-5612-4.AISIS, 2005.
KNOBLAUCH, Jörg, 2013. Cíle v pracovním i osobním životě. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0346-9.
KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J. a kol. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2010. ISBN 80-901873-7-4
KŘIVOHLAVÝ, Jaro, 2012. Hořet, ale nevyhořet. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství. Orientace (Karmelitánské nakladatelství). ISBN 978-80-7195-573-3.
KŘÍŽ, Petr, 2005. Kdo jsem, jaký jsem: aktivity pro osobnostní a sociální výchovu k podpoře sebepoznání a sebepojetí. Kladno: AISIS. Dokážu to? ISBN 80-239-4669-2.
MIKOVÁ, Š.,STANG, J. Typologie osobnosti u dětí. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-587-5.
SVOBODOVÁ, Eva, 2017. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Dotisk 2. vydání. Ilustroval Adéla VOJTĚCHOVÁ. Praha: Raabe. ISBN 978-80-87553-64-0.
Další doporučení literatura:
ŠEĎOVÁ,K., ŠVAŘÍČEK,R., SEDLÁČEK,M.,ŠALAMOUNOVÁ,Z. Jak se učitelé učí. Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování. Brno: Masarykova Univerzita, 2016.
Metody výuky
Poslední úprava: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (22.09.2022)
Studenti v průběhu semestru procházejí interaktivními činnostmi, studují doporučenou literaturu, plní drobné úkoly, které vkládají do Moodle.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (11.09.2021)
Témata: 1) Oblast osobnostních kompetencí: - rozvoj intrapersonální inteligence, sebepoznání (já jako zdroj informací, druzí jako zdroj informací o mně; moje psychika, moje hranice, temperament, postoje, hodnoty), sebepojetí (vztah k sobě samému), jak se odráží mé já v mém chování a ve vztahu k druhým - seberegulace – regulace prožívání i jednání, sebeovládání, vůle, organizace času, stanovování osobních cílů, moje vize - psychohygiena, předcházení stresu ve vztazích, zvládání stresu - kreativita (základní rysy – pružnost nápadů, originalita, citlivost), tvořivost v mezilidských vztazích 2) Oblast sociálních kompetencí: - rozvoj interpersonální inteligence, poznáváních druhých, rozvoj pozornosti vůči odlišnostem, hledání výhod v odlišnostech, chyby při poznávání lidí - komunikace, metody efektivní komunikace, aktivní naslouchání, poskytnutí zpětné vazby. Vedení podpůrného rozhovoru, asertivní komunikace - kooperace/kompetice – rozvoj potřebných dovedností, dovednosti pro etické zvládání soutěže - sociální role, sociální status 3) Oblast morálních hodnot: - etika učitelské profese, analýza, vlastních postojů a hodnot, vytváření povědomí o hodnotách typu zodpovědnost, spravedlnost, respekt apod., prosociální a pomáhající chování - řešení pedagogických situací, problémy v mezilidských vztazích, rozhodování z hlediska typů problémů a sociálních rolí
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (22.09.2022)
Způsob zakončení: zápočet min. 80% aktivní účast na seminářích.
Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (19.01.2020)
Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8627 (heslo pro hosta je akreditaceUMS2020).