Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (24.02.2017)
Tento volitelný předmět plní zčásti remediální, zčásti konsolidační i prohlubující funkci. Má též ovšem potenciál
motivační. Je zaměřen na primárně parolové disciplíny. Propojuje teorii s praktickou analýzou, a současně tam,
kde je to náležité, využívá též konfrontačního pohledu. Posluchači se na výuce aktivně podílejí, a to prostřednictvím krátkých
prezentací na vybraná zadaná témata, dále jejich oponenturou a následně analýzou konkrétních autentických
ukázek z hlediska příslušných okruhů. Dle potřeby se ve výuce kombinují prvky přednášky, semináře i worshopu.
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (24.02.2017)
This option serves partly remedial, and partly consolidating, functions. It is also designed to deepen the student’s
knowledge and may have a motivating force. It focusses on the primarily parole disciplines. The seminar strives to
interrelate theory with practical analysis, and wherever necessary, adopts the contrastive approach. The students
take a crucial, active part in seminar activities, viz. through short presentations on the selected given topics, through their
peer-reviewing of the presentations, and by analysing specific authentic text samples in view of the particular
linguistic areas. The lessons may occasionally combine features of lectures, seminars and workshops.
Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (24.02.2017)
Crystal, D. (1995): The Cambridge Encyclopedia of the English Language (relevant chapters), Cambridge, CUP
Halliday, M.A.K., Hasan, R. (1989): Language, context, and text: aspects of language in a social-semiotic perspective, Oxford, OUP
Roach, P.(1983): English Phonetics and Phonology, Cambridge, CUP
Scovel, T. (1998): Psycholinguistics. Oxford, OUP
Spolsky, B. (1998): Sociolinguistics, Oxford Introductions to Language Study, Oxford, OUP
Verdonk, P. (2003) Stylistics. Oxford: Oxford University Press. 2003.
Widdowson, H.G. (2007) Discourse Analysis. Oxford: Oxford University Press. 2007.
Yule, J. (1996): Pragmatics, Oxford Introductions to Language Study. Oxford, OUP
Yule, G. (1996): The Study of Language, Cambridge, CUP
K jednotlivým tématům bude doporučována též rozšiřující literatura, určená na prohloubení znalostí i zpracování prezentací.
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (24.02.2017)
Crystal, D. (1995): The Cambridge Encyclopedia of the English Language (relevant chapters), Cambridge, CUP
Halliday, M.A.K., Hasan, R. (1989): Language, context, and text: aspects of language in a social-semiotic perspective, Oxford, OUP
Roach, P.(1983): English Phonetics and Phonology, Cambridge, CUP
Scovel, T. (1998): Psycholinguistics. Oxford, OUP
Spolsky, B. (1998): Sociolinguistics, Oxford Introductions to Language Study, Oxford, OUP
Verdonk, P. (2003) Stylistics. Oxford: Oxford University Press. 2003.
Widdowson, H.G. (2007) Discourse Analysis. Oxford: Oxford University Press. 2007.
Yule, J. (1996): Pragmatics, Oxford Introductions to Language Study. Oxford, OUP
Yule, G. (1996): The Study of Language, Cambridge, CUP
Additional sources will be recommended to individual topics, intended to deepen the student’s knowledge and to back their presentations.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (24.02.2017)
Klasifikovaný zápočet (i dva kredity) bude udělen na základě splnění následujících požadavků: Jedna krátká prezentace na určené téma (ovšem předložená v písemné podobě a předem konzultovaná s vyučující) Jedna krátká oponentura prezentace na předem určené téma Test vycházející z autentické ukázky ověřuje úroveň příslušných vědomostí a dovedností (min. 75%)
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (24.02.2017)
Credits will be granted to students meeting the following requirements: One short presentation on a selected given topic (prior to the presentation in seminar, the paper has to be turned in in writing and acknowledged) One short peer-reviewing of a collegue’s presentation on a selected given topic Based on an authentic saample, the test verifies the particular knowledge and skills acquired (min. 75%)
Sylabus -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (24.02.2017)
1. Úvod; Fonetika 2. Textová lingvistika - koheze a koherence 3. Textová lingvistika - registr, typ textu, intertextualita 3. Stylistika - mluvenost a psanost 4. Stylistika - (ne)formálnost 5. Pragmatika - principy 6. Pragmatika - producentova intencionalita a recipientova akceptabilita 7. Sociolingvistika - regionální rozvrsvení 8. Sociolingvistika - sociální rozvrstvení 9. Psycholingvistika - informativita 10. Souhrn - s využitím konfrontačního rozměru
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (24.02.2017)
1. Introduction; Phonetics 2. Text linguistics - Cohesion and Coherence 3. Text Linguistics - Register, Text Type, Intertextuality 3. Stylistics - Orality and Literacy 4. Stylistics - (In)formality 5. Pragmatics - Principles 6. Pragmatics - Producer´s Intentionality and Recipient´s Acceptability 7. Sociolinguistics - Regional Variation 8. Sociolinguistics - Social Variation 9. Psycholinguistics and Informativity 10. Revision - making use of the contrastive approach