Poslední úprava: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (05.09.2023)
Cílem předmětu je seznámit studenty speciální pedagogiky s metodickými principy a postupy v učitelské přípravě a v provedení hodin speciálně pedagogické péče pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na základní a střední škole dle Vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, v aktualizovaném znění. Student získá kompetence plánovat a provádět výuku v předmětech speciálně pedagogické péče dle normované finanční náročnosti v 2. a vyšším stupni podpůrných opatření s využitím reedukačních a kompenzačních postupů a pomůcek. Obsah: 1. Legislativní ukotvení výuky předmětů speciálně pedagogické péče na ZŠ, normovaná finanční náročnost, časové nastavení 2. Příprava a návaznost hodin SPP, hodnocení efektivity a pokroku žáka se SVP 3. Metodické postupy kompenzace s využitím speciálních učebnic, speciálních učebních pomůcek 4. Metodické postupy reedukace motorické funkce ruky žáka s tělesným postižením, nácvik psaní na PC 5. Podpora a rozvoj komunikačních dovedností žáků s narušenou komunikační schopností (artikulace, fluencea zvuku řeči) 6. Rozvoj všech složek osobnosti u žáků s narušeným vývojem řeči, s vývojovou dysfázií 7. Rozvoj specifických dovedností a poznávacích funkcí u žáků s SPU 8. Rozvoj deficitních percepčních a motorických funkcí u žáků se SPU 9. Rozvíjení čtenářské gramotnosti u žáků s SPU 10. Nácvik specifických dovedností a poznávacích funkcí u žáků se specifickými poruchami chování 11. Rozvoj řečových a poznávacích funkcí u žáků s mentálním postižením a PAS 12. Ncvik sebeobslužných dovedností a sociálních kompetencí u žáků s mentálním postižením a PAS 13. Reedukace zrakového a sluchového vnímání, senzomotor. koordinace, prostorové orientace u žáků se SPU 14. Rozvoj osobnostně-sociálních a emočnních dovedností u žáků se specifickými poruchami chování 15. Nácvik Braillova písma, prostorové orientace a samostatného pohybu žáků se ZP.
Poslední úprava: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (05.09.2023)
The student will acquire competence for teaching subjects of special pedagogical care in the 2nd and higher levels of support measures using re-education and compensatory procedures.
Content:
1. Legislation, financial demands, time setting
2. Preparation of SEN lessons, evaluation of the effectiveness and progress of a student with SEN
3. Compensation with the use of special textbooks, special teaching aids
4. Re-education of the motor function of the hand of a student with a physical disability, practice writing on a PC
5. Support and development of students' communication skills (articulation, speech sound fluency)
6. Development of all components of the personality of pupils with impaired speech development, with dysphasia
7. Development of specific skills and cognitive functions of pupils with SPU
8. Development of deficit perceptual and motor functions of pupils with dyslexia
9. Developing the reading literacy of pupils with dyslexia
10. Training of specific skills and cognitive functions of pupils with specific behavioral disorders
11. Development of speech and cognitive functions of pupils with mental disabilities and ASD
12. Training of self-service skills and social competences of pupils with mental disabilities and ASD
13. Reeducation of visual and auditory perception, sensorimotor. coordination, spatial orientation of students with dyslexia
14. Development of personality-social and emotional skills of pupils with specific behavioral disorders
15. Practicing Braille, orientation in space and independent movement of pupils with special needs
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (05.09.2023)
BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení. Distanční text. Brno: Paido 2018. ISBN 978-80-7315-266-5.
BARTOŇOVÁ, M.. Cognitive strategies and the choice of leasing styles in students with leasing disabilities. In Johan Pehofer. Ph Publico. 1.vyd. Eisenstat: Pedagogische Hochschule Burgenland, 2015. s. 7-15, 9 s. ISBN 978-3-85253-524-1.
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDA, R. Čtení s porozuměním a hry s jazykem. Praha: Albatros, 2012. ISBN 978-80-266-004-6.
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Metody práce s dětmi s ADHD především pro rodiče a vychovatele. Praha: D+H, 2017. ISBN 978-80-87295-23-6
KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.
KLENKOVÁ, J., BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOV, I.. Kapitoly pro studenty logopedie. Brno: Paido, 2012, ISBN 978-80-7315-229-1.
KRAHULCOVÁ, B. Dyslalie – patlavost. Praha: Beakra, 2007, ISBN 978-80-903863-0-3.
SINDELAROVÁ, B. Předcházíme poruchám učení. Praha:Portál, 2016, ISBN 978-80-262-1082-5.
ŠUMNÍKOVÁ, P. Možnosti prostorové orientace a samostatného pohybu osob se zrakovým postižením. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2018. ISBN 978-80-7603-005-3.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (05.09.2023)
Zpracování příkladu dobré praxe - sestavení struktury a obsahu hodin spec.pedagogické péče pro konkrétního žáka se SVP. Možnost 1 oprava.
Studijní opory
Poslední úprava: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (05.09.2023)
Studentům jsou k dispozici studijní opory (prezentace přednášek, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE dostupné na: