Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (22.01.2020)
Předmět je úvodním vstupem do teorie výuky, představuje základní terminologický aparát, rámec pro uvažování voborových didaktikách a orientaci v českém kurikulárním kontextu. Vede studující k odbornému popisu výukovýchsituací a k porozumění výukovým metodám. Vytváří předpoklady pro navazující didaktické předměty, které budouzaměřené na analýzu modelů strategického vyučování a na plánování a evaluaci výuky. Cíl: Studující vhodně použijezákladní didaktickou terminologii k popisu výukové situace. Vysvětlí způsob a podmínky realizace vybranýchvýukových strategií, uvede odborné důvody pro jejich využívání. Orientuje se ve struktuře národního a školníhokurikula na 2. stupni ZŠ a SŠ. 1. Vymezení didaktiky, základní terminologie a metody zkoumání, literatura.Vyučování založené na evidenci. Tradiční didaktické zásady. 2. Styly učení a poznávání, jejich význam pro učitele ažáky. 3. Pozornost a paměť. Důsledky pro strukturu a fáze vyučovací hodiny. 4. Motivování žáků ve výuce, chvála akritika, zajišťování prostředí pro učení. 5. Klasifikace organizačních forem a metod výuky. Komunikace ve výuce,výklad, techniky dialogické výuky. 6. Řízení samostatné práce žáků. Kooperativní výuka a její realizace, složenískupin, komunikace ve skupině. 7. Hodnocení výsledků učení žáků. Průběžná zpětná vazba, formativní hodnocení. 8.Materiální a nemateriální didaktické prostředky, ICT ve výuce. Grafické reprezentace učiva. 9. Systém a strukturakurikulárních dokumentů v ČR. Vzdělávací obsah, učivo, očekávané výstupy. Klíčové kompetence, průřezová tématav kurikulu základní a střední školy. 10. Výukový obsah, didaktická transformace učiva. Učebnice, jejich druhy aparametry, další výukové materiály.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (22.01.2020)
Buzan, T., & Buzan, B. (2012). Myšlenkové mapy: probuďte svou kreativitu, zlepšete svou paměť, změňte svůj život(2. vyd.). Brno: BizBooks.
Ginnis, P. ([2017]). Efektivní výukové nástroje pro učitele: strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka. Praha:EDUkační LABoratoř.
Kalhous, Z., & Obst, O. (2009). Školní didaktika (Vyd. 2.). Praha: Portál.Národní ústav pro vzdělávání: Rámcové vzdělávací programy [Online]. (2019). Retrieved from http://www.nuv.cz/t/rvp
Petty, G. (2013). Moderní vyučování (6., rozš. a přeprac. vyd.). Praha: Portál.Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: platný od 1. 9. 2017 [Online]. (2017). Retrieved from http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani
Vališová, A., Kasíková, H., & Bureš, M. (2011). Pedagogika pro učitele (2., rozš. a aktualiz. vyd). Praha: Grada.
Wiliam, D., & Leahy, S. (2016). Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy.Praha: EDUkační LABoratoř.
Zormanová, L. (2014). Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada.
Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (22.01.2020)
On-line studijní opora na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8911