|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (14.04.2021)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (24.08.2021)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (14.04.2021)
Studium doporučené odborné literatury k oblasti jazyka a komunikace, čtenářské pregramotnosti; čtení knih pro děti předškolního věku - orientace na současném knižním trhu, orientace v základních tématech, volba kvalitní dětské knihy, celková charakteristika literárního díla. Vyčíslení studijní zátěže: 16h přímá výuka, 56h příprava na výuku, 30h samostudium literatury, 10h práce se studijními materiály, 15h plnění průběžných úkolů, 15h seminární práce, 7h příprava na zápočet. Celkem 149h. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (14.04.2021)
BLOOM, P. Jak se děti učí významu slov. Překlad Jan Chromý. První české vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. 294 stran. ISBN 978-80-246-3095-3 Hájková, Eva. Rétorika pro pedagogy. Praha: Grada, 2011. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1990-0. CHEJNOVÁ, P. Jazykový vývoj u dítěte. Praha: PedF UK, 2016. Dostupné: https://publi.cz/eknihy/?book=462-jazykovy-vyvoj-ditete KROPÁČKOVÁ, Jana, WILDOVÁ, Radka, KUCHARSKÁ, Anna. Pojetí a rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním období. Praha: Pedagogická orientace, roč. 24, č. 4, s. 488–509. LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Jak si děti osvojují příběhy. In: Český jazyk a literatura. Praha: Fraus, 1950-, 59(2), s. 97-99. ISSN 0009-0786. MOCNÁ, Dagmar a Josef PETERKA. Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka, 2004. ISBN 80-7185-669-X. OPRAVILOVÁ, Eva. Kniha jako prostředek výchovy. Praha: Univerzita Karlova, 1984. PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha. Grada, 2011. SLANČOVÁ, D. (ed.) Desať štúdií o detskej reči: Lexika - gramatika - pragmatika. FF Prešovskej univerzity v Prešove, Bratislava, 2018. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (05.09.2023)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (24.08.2021)
1) Čtenářská gramotnost a pregramotnost, rozvoj jazyka a komunikace. 2) Rozvoj produktivní i receptivní jazykové kompetence u dítěte předškolního věku (foneticko-fonologické, morfologické, lexikálně-sémantické, syntaktické, textové, stylizační a pragmatické). 3) Základy teorie komunikace s přihlédnutím k potřebám dětí předškolního věku. 4) Základy rétoriky s přihlédnutím k potřebám dětí předškolního věku, rozvoj kultivovaného projevu; učitel MŠ jako řečový vzor: upevnění jazykových dovedností studentů. 5) RWCT, konstruktivistické metody výuky, EUR, čtenářské kostky, výchova k literatuře a výchova literaturou, interaktivní čtení, čtení s porozuměním. 6) Literární druhy a žánry, charakteristika literárního díla – v kontextu literatury pro děti předškolního věku; potřeba pohádek v dětském věku. 7) Mediální výchova, interaktivní knihy, časopisy pro děti předškolního věku. 8) Kritéria pro výběr kvalitního literárního textu – současná kvalitní nakladatelství knih pro děti, ocenění za dětskou literaturu. 9) Kampaně podporující dětské čtenářství, spolupráce s rodiči 10) Čtenářské strategie s důrazem na strategie předvídání, vizualizaci a hledání souvislostí. 11) Psaní – vývoj pojetí písma u dětí. 12) Přechod na ZŠ - požadavky na dítě, metody výuky čtení a psaní. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (05.10.2023)
Předmět je ukončen zápočten, který bude udělen na základě splnění všech dílčích průběžných úkolů v prostředí Moodle.
https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=15540 |