Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (17.09.2008)
Seznamuje s problematikou školní zralosti, školní připravenosti, legislativou zahájení povinné školní docházky. Věnuje se problematic zápisů do 1. tříd. Zdůrazňuje provázanost preprimárního a primárního vzdělávání. Zaměřuje se na otázky spolupráce rodiny a školy a dalších školských poradenských zařízení.
Cíl předmětu
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (17.09.2008)
Cílem semináře je získat základní informace o problematice návaznosti preprimárního a primárního vzdělávání se zaměřením na problematiku vstupu dítěte do 1. třídy ZŠ, OŠD, kompetence dítěte na konci předškolního věku, pedagogickou diagnostiku školní připravenosti a školní zralosti a spolupráci mateřské a základní školy.
Literatura -
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (15.09.2008)
PIŠLOVÁ,S., FILCÍK, G. Brzy půjdu do školy. PRAHA: SPN 1998, ISBN 80-85937-90-5.
BUDÍKOVÁ, J, KRUŠINOVÁ, P., KUNCOVÁ, P. Je vaše dítě připraveno do první třídy? BRNO: Computer Press 2004, ISBN 80-7226-637-3.
KLÉGROVÁ, J. Máme doma prvňáčka. PRAHA: Mladá fronta 2003, ISBN 80-204-1020-1.
KUCHARSKÁ, A.: Dítě s předčasně rozvinutými školními dovednostmi. In.: Pedagogika, 47, 1997, č. 4, s. 373-377.
KUCHARSKÁ,A.,ŠVANCAROVÁ,D. Bezstarostné roky? PRAHA: Scientia 2003, ISBN 80-7183-291-X.
KUTÁLKOVÁ, D. První třídou bez problémů. PRAHA: Makropulos 2000, ISBN 80-86003-36-1.
KUTÁLKOVÁ, D. Jak připravit dítě do 1. třídy. PRAHA: Grada 2005, ISBN 80-247-1040-4.
KROPÁČKOVÁ, J.: Podíl institucionální předškolní výchovy při posuzování školní zralosti. Dizertační práce. Praha, PedF UK 2002
KROPÁČKOVÁ, J.: Budeme mít prvňáčka. PRAHA: Portál 2008, ISBN 978-80-7367-359-8
MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I.: Psychologie pro učitelky mateřské školy. PRAHA, Portál 2003.
OPRAVILOVÁ, E.: Pojetí, smysl a základní orientace předškolní výchovy. In.: Předškolní a primární pedagogika. Predškolská a elementárna pedagogika. PRAHA, Portál, 2001, s. 38.
OPRAVILOVÁ, E., FILCÍK, G. Než půjdeš do školy II. PRAHA: Blug 1996, ISBN 80-85635-73-9.
ŠRÚR, I.: Čo je to školská zrelost´? Rodina a škola, 47, 1999, č. 6.
VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. PRAHA: Karolinum 2001.
VÁGNEROVÁ. M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. PRAHA: Karolinum 2005, ISBN 80-246-1074-4.
VERECKÁ, N. Jak pomáhat dětem při vstupu do školy. PRAHA: Lidové noviny 2002,
ISBN 80-7106-474-2.
ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. PRAHA: Portál 2001.
ZELINKOVÁ, O.: Poruchy učení. PRAHA, Portál 2003.
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (14.09.2008)
PIŠLOVÁ,S., FILCÍK, G. Brzy půjdu do školy. PRAHA: SPN 1998, ISBN 80-85937-90-5.
BUDÍKOVÁ, J, KRUŠINOVÁ, P., KUNCOVÁ, P. Je vaše dítě připraveno do první třídy? BRNO: Computer Press 2004, ISBN 80-7226-637-3.
KLÉGROVÁ, J. Máme doma prvňáčka. PRAHA: Mladá fronta 2003, ISBN 80-204-1020-1.
KUCHARSKÁ, A.: Dítě s předčasně rozvinutými školními dovednostmi. In.: Pedagogika, 47, 1997, č. 4, s. 373-377.
KUCHARSKÁ,A.,ŠVANCAROVÁ,D. Bezstarostné roky? PRAHA: Scientia 2003, ISBN 80-7183-291-X.
KUTÁLKOVÁ, D. První třídou bez problémů. PRAHA: Makropulos 2000, ISBN 80-86003-36-1.
KUTÁLKOVÁ, D. Jak připravit dítě do 1. třídy. PRAHA: Grada 2005, ISBN 80-247-1040-4.
KROPÁČKOVÁ, J.: Podíl institucionální předškolní výchovy při posuzování školní zralosti. Dizertační práce. Praha, PedF UK 2002
MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I.: Psychologie pro učitelky mateřské školy. PRAHA, Portál 2003.
OPRAVILOVÁ, E.: Pojetí, smysl a základní orientace předškolní výchovy. In.: Předškolní a primární pedagogika. Predškolská a elementárna pedagogika. PRAHA, Portál, 2001, s. 38.
OPRAVILOVÁ, E., FILCÍK, G. Než půjdeš do školy II. PRAHA: Blug 1996, ISBN 80-85635-73-9.
ŠRÚR, I.: Čo je to školská zrelost´? Rodina a škola, 47, 1999, č. 6.
VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. PRAHA: Karolinum 2001.
VÁGNEROVÁ. M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. PRAHA: Karolinum 2005, ISBN 80-246-1074-4.
VERECKÁ, N. Jak pomáhat dětem při vstupu do školy. PRAHA: Lidové noviny 2002,
ISBN 80-7106-474-2.
ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. PRAHA: Portál 2001.
ZELINKOVÁ, O.: Poruchy učení. PRAHA, Portál 2003.
Metody výuky -
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (17.09.2008)
přednáška
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (24.09.2008)
lecture
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (12.02.2008)
Požadavky k zápočtu: navštívit zápisy do 1. tříd ZŠ a zpracovat seminární práci.
Sylabus
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (14.02.2008)
1. Pedagogická diagnostika školní připravenosti a školní zralosti