Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (28.01.2023)
Studenti se seznámí s teoretickými poznatky i praktickými zkušenostmi z oblasti narušené komunikační schopnosti u dětí v předškolním věku a žáků školního věku. Cílem předmětu je přiblížit jednotlivé druhy získaných neurogenních poruch řeči v dospělosti a ve stáří, s jejich etiologií, symptomatologií, rehabilitační péči v rámci mezioborové spolupráce.
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (28.01.2023)
Students will be acquainted with theoretical knowledge and practical experience in the field of impaired communication skills of school-age pupils. The aim of the course is to introduce various types of acquired neurogenic speech disorders in adulthood and in old age, with their etiology, symptomatology, possibilities of diagnostics and therapy.
Literatura -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (28.01.2023)
LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-433-5.
KEREKRÉTIOVÁ, A. Velofaryngální dysfunkce a palatolalie. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2264-1.
ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. a kol. Klinická logopedie. Praha, Portál 2007. ISBN 978-80-7367-340-6.
CZÉFALVAY, Z. a kol. Terapie afázie (teorie a případové studie). Praha: Portál 2007.
LECHTA, V., CZÉFALVAY, Z. a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Praha: Portál 2013.
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (28.01.2023)
LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-433-5.
KEREKRÉTIOVÁ, A. Velofaryngální dysfunkce a palatolalie. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2264-1.
ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. a kol. Klinická logopedie. Praha, Portál 2007. ISBN 978-80-7367-340-6.
CZÉFALVAY, Z. a kol. Terapie afázie (teorie a případové studie). Praha: Portál 2007.
LECHTA, V., CZÉFALVAY, Z. a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Praha: Portál 2013.
Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (19.06.2019)
NKS a jeho dopad na vzdělávání žáků, integrace, inkluze žáků s vývojovou dysfázií; žáci s dysartií; spojení NKS a SPU, verbální dyspraxie; myofunkční poruchy. Děti a žáci s vrozenými vývojovými vadami - orofaciální rozštěpy v různých fázích růstu. Symptomatické vady řeči se zaměřením na osoby s MR, PAS a smyslovým postižením. AAK –jako možnost komunikace. Proces komunikace a jeho poruchy v dospělosti a stáří. Narušení komunikace získané v dospělém věku -afázie, dysartrie, dysfagie. Příčiny a projevy narušené komunikační schopnosti, logopedická intervence se zaměřením na terapii. Komplexní přístup k dospělé osobě se získanou neurogenní poruchou řeči, zajištění spolupráce se specialisty – neurologie, geriatrie, foniatrie, psychiatrie.
Vliv NKS na rodinné prostředí. Zajištění včasné logopedické intervence v rámci resortu zdravotnictví, resortu práce a sociálních věcí. Dopad NKS na kvalitu života dospělého jedince. Multioborová spolupráce. Multioborová témata.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (28.01.2023)
- tvorba portfolia
- vytvoření kazuistiky
- zkouška
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (11.11.2019)