Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2012)
Kurz je zaměřen na rozvoj vzdělávání v české multikulturní společnosti. Umožňuje studentům chápat a přijímat různorodost jako pozitivní jev a hodnotit rozdíly mezi lidmi z různých kultur jako přínosné. Studenti se pomocí vlastních vyjadřovacích prostředků učí komunikovat a spolupracovat s příslušníky odlišných sociokulturních skupin. Kritická analýza a pochopení odlišností by měly utvářet motivaci k interkulturním výměnám, podporovat pocit solidarity a schopnost reflektovat sociální a ekonomické nerovnosti. Interkulturní vzdělávání umožňuje přizpůsobit vzdělávání a výchovné programy podmínkám a potřebám regionu a místní komunity.
Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2012)
The course focuses on the development of education in Czech multicultural society. It helps students understand and accept diversity as a positive phenomenon and consider differences between people from different cultural backgrounds as highly contributive. Students learn how to communicate and cooperate with members of different sociocultural groups using their own means of expression. Critical analysis and understanding of differences should shape motivation to intercultural exchange, support the feeling of solidarity and the ability to reflect social and economic inequality. Intercultural education allows adapting education and educational programmes to conditions and needs of a specific region or local community.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2012)
Cílem kurzu je umožnit studentům seznámit se základními pojmy a inspirovat se při hledání adekvátních metod pro výuku multikulturní výchovy.
Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2012)
The aim of the course is to introduce students into basic terms and help them look for adequate methods of teaching multicultural education.
Literatura -
Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2012)
ACTON, GALLANT, VONDRÁČEK. Romové. Praha: Svojtka and Co., 2000. ISBN 80-7237-249-1 GABAL, I. Etnické menšiny ve střední Evropě. Praha: G plus G, 1999. ISBN 80-86-103-23-4 HOPPE, S., HOPPE, H., KRABEL, J. Sociálně psychologické hry pro dospívající. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-434-6 KOL. AUT. Interkulturní vzdělávání. Praha: Člověk v tísni, společnost při ČT, o.p.s., 2002. ISBN 80-7106-614-1. LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-205-X PIKE, G., SELBY, D. Cvičení a hry pro globální výchovu I. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-369-2 PIKE, G., SELBY, D. Cvičení a hry pro globální výchovu II. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-474-5 PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: Teorie - praxe - výzkum.Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-72-2 RÝDL, K. a NEZEL, I. Rasismus a nacionalismus v současném životě. Praha: IPPP, 1997. ŠIŠKOVÁ, T. Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-648-9 ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-285-8 Mezinárodní dokumenty o lidských právech a humanitárních otázkách
Internetový portál: www.varianty.cz
Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2012)
ACTON, GALLANT, VONDRÁČEK. Romové. Praha: Svojtka and Co., 2000. ISBN 80-7237-249-1 GABAL, I. Etnické menšiny ve střední Evropě. Praha: G plus G, 1999. ISBN 80-86-103-23-4 HOPPE, S., HOPPE, H., KRABEL, J. Sociálně psychologické hry pro dospívající. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-434-6 KOL. AUT. Interkulturní vzdělávání. Praha: Člověk v tísni, společnost při ČT, o.p.s., 2002. ISBN 80-7106-614-1. LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-205-X PIKE, G., SELBY, D. Cvičení a hry pro globální výchovu I. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-369-2 PIKE, G., SELBY, D. Cvičení a hry pro globální výchovu II. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-474-5 PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: Teorie - praxe - výzkum.Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-72-2 RÝDL, K. a NEZEL, I. Rasismus a nacionalismus v současném životě. Praha: IPPP, 1997. ŠIŠKOVÁ, T. Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-648-9 ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-285-8 Mezinárodní dokumenty o lidských právech a humanitárních otázkách
Internetový portál: www.varianty.cz
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2012)
Studenti si vyberou jedno z témat multikulturní výchovy a pro jeho zpracování mohou zvolit jednu ze tří forem: - seminární práci - poster - power pointovou prezentaci
Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2012)
Students choose one of the topics of multicultural education and can select one of three options of dealing with it: - seminar paper - poster - powerpoint presentation
Sylabus -
Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2012)
- multikulturní výchova jako průřezové téma v RVP a ŠVP;
- rozdílné symboly v komunikaci, komunikační bariery, etiketa;
- aktuální témata pro výuku MV;
- zdroje informací pro výuku MV;
- specifické metody výuky MV s ukázkami
Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2012)
multicultural education as a cross-sectional topic in Framework Education Programme (RVP) and School Education Programme (ŠVP); - the definition of basic terms (integration, assimilation, inclusion, stereotypes, xenophobia, rasism, gender issues); - culture traditions of different nations and ethnic groups - different symbols in communication, communication barriers, etiquette; - topical issues of teaching multicultural education; - sources of information for teaching multicultural education; - specific methods of teaching multicultural education with examples.