Poslední úprava: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (12.09.2017)
Cílem předmětu Hra na nástroj v tomto typu studia je rozvoj technických, uměleckých a improvizačních dovedností v souvislosti s použitím nástroje v pedagogické praxi při výuce hudební výchovy na 1. stupni ZŠ. Student si vytvoří při konzultacích s pedagogem individuální studijní plán, zahrnující výběr přednesových skladeb a časový harmonogram jejich nastudování.
Obsahem předmětu je studium technického a přednesového repertoáru, výběr je dán mírou nástrojové vyspělosti studenta. Nastudování přednesové skladby z období baroka. Dále pak postupné získávání improvizačních dovedností, umožňující tvorbu klavírního doprovodu a nástrojové interpretace lidových i umělých písní ve výuce na ZŠ. V tomto semestru je výuka improvizace zaměřena na schopnost využití kadencí TSD a jejich stylizaci v souvislosti s charakterem písní. Ve hře na housle je prioritně sledována čistota intonace (písně a kratší skladby).
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (31.10.2019)
The aim of the subject in the specialisation is the development of technical, artistic and improvisational skills in connection with using the instrument in the pedagogical practice while teaching music at the first grade of elementary schools.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (28.01.2022)
1 kredit/30 hodin: 12 hodin přímé výuky, 18 hodin práce na studovaném repertoáru.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (28.01.2022)
HRADECKÝ, E.: Hrajeme na klavír podle akordových značek ZUŠ, střední a vyšší pedaogigcké školy. PEtřvald: Blesk Market, 2001, 91 s. ISMN 970-0-706544-00-7. HRADECKÝ, E.: Hrajeme na klavír podle akordových značek. Praha: Edit, 1991. 91 s. NEDĚLKA, M. Klavír jako nástroj tvořivého rovzoje osobnosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagoigcká fakulta, 2011. 189 s. ISBN 978-80-7290-427-3. NEDĚLKA, M. Příručka klavírní improvizace I. praha: Karolinum, 1997. 111 s. ISBN 80-7184-314-8. TICHÁ, A., ŠIMANOVSKÝ Z. Lidové písničky a hry s nimi. Praha : Portál 1999. ISBN 80-7178-323-4.
TICHÁ, A., ŠIMANOVSKÝ Z. Lidové písničky jejich dramatizace. Praha : Portál 2000. IBSN 80-7178-915-1.
LIŠKOVÁ, M., HURNÍK, L. Učebnice hudební výchovy 1.-5. ročník. Praha : SPN, 1998. ISBN 80-7235-028-5.
JENČKOVÁ, E. Výběr klavírních skladeb pro 1.-4.ročník studia učitelství Hv na 1. st. ZŠ. Praha : SPN 1990. 226 stran. ISBN 80-7066-328-6. MARCOLOVÁ, J. Klavírní improvizace: pro děti předškolního věku a žáky 1.-3. ročníku LŠU. Praha : Panton, 1983.
BERNATÍK, R. Klavírní doprovody písní hudební výchovy pro 1.-4. ročník základní školy. 4 svazky. Ostrava : Pedagogická fakulta 1984.
SLAVÍKOVÁ, M. Výběr houslových skladeb z hlediska uplatnění při poslechu hudby v 1.-4. ročníku základní školy. Plzeň : ZUPF, 1995. 80 stran- ISBN 80-7043-141-5. MICKA, J. Hra na housle. Technika-výraz-didaktika. Praha : Supraphon 1972. 412 str. ŠEVČÍK, O. Škola smyčcové techniky op. 2, seš. 4. Praha : SNKL 1956. ŠEVČÍK, O. Houslová škola pro začátečníky. seš. 7. Praha : SNKL 1956. MICKA, J. Melodie mistrů. Praha : SNKHU 1967. BERAN, J. Národní písně (Housle a klavír). Praha : Supraphon 1989. Nástrojový repertoár dle technické vyspělosti studenta.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (29.10.2019)
Hra vybraného repertoráru,
přehrávka na konci semestru,
student předvede nastudovaný repertoár
a hru minimálně 5 písní (lidových či umělých) s použitím kadencí a
stylizací, která odpovídá vybraným písním.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (19.04.2018)
V tomto semestru se zaměříme na dalších 5 písní, na úrovni II. stupně,
ze zpěvníku Já, písnička, 2. díl, nebo 3. díl, či vlastní výběr na úrovni daného zpěvníku.
Písně transponujeme do nejbližší toniny, přes mimotonální dominantu.
3 písně (z 5písní) musí být v mollové tónině.
Z přednesových skladeb se zaměříme na barokní skladbu.