Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (05.10.2020)
Kurz je zaměřen na získávání a obohacování vlastních pedagogických zkušeností studenta přímou prací se žáky 1. až 6. ročníku v rámci matematického kroužku. K tomu dochází v případě offline výuky. Studenti do tohoto semináře přináší žákovská řešení, videoukázky, sepsané příběhy z kroužků. Tyto materiály jsou podrobeny kvalitativní analýze myšlenkových procesů žáků. Evidované jevy jsou propojeny na problematiku didaktiky matematiky, jde o propojování praxe s teorií. V případě onlinové výuky se budou studenti zabývat žákovskými řešeními, videoukázkami, které nejen poskytne vyučující, ale i vyledají sami studenti a doporučí je k analýze či reflexi.
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (05.10.2020)
The course is aimed to gain and enrich student's pedagogical experience by direct work with pupils grade 1 - 6 within the work in mathematical club.
Students will choose a topic from the teacher's offer which is suitable for the pupils age range, will prepare a scenario for one session with pupils and will realize it. Students analyze solving processes of pupils from video, from written tests, ...
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (05.10.2020)
V případě offline výuky: Přímou prací se žáky pod vedením fakultního učitele rozšiřovat a obohacovat zkušenosti studentů s konstruktivistickými přístupy. Vést studenty k potřebě evidence své každodenní pedagogické zkušenosti jako východiska pro zkvalitňování vlastní pedagogické práce.
I v případě online výuky: zamýšlet se se studenty nad těmito tématy: a) motivace žáků, b) vedení třídní diskuse, c) tvorba klimatu třídy, d) práce s chybou, e) hodnocení žáků, f) individualizxace a diferenciace ve výuce: vedení nadaných žáků a vedení žáků s nižšími matematickými schopnostmi, g) diagnostika kognitivních a meta-kognitivních potencí zejména v oblasti matematiky žáků 1. st. ZŠ.
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (05.10.2020)
By direct work with pupils and under guidence of an experienced in-service teacher to extend and complete the students´ experience with constructivistic teaching approaches.
To lead the students to the need to make evidence of their everyday pedagogical experience as a tool for the improvment of their pedagogical work.
To make students familiar with concrete eduacional activities, particularly a) preparation of scenario for a teaching session, b) ways of evidence of one´s own experience, c) motivation of pupils, d) guiding class discussion, e) creation of the class climate, f) work with mistake and misconception, g) developing of gifted pupils, h) work with lower achievers, i) diagnosing of cognitive and metacognitive abilities of primary school pupils in mathematics, j)evaluation of pupils.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (05.10.2020)
Odkaz na online výuku: https://meet.google.com/aim-gaav-cav
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (05.10.2020)
Hejný, M., Jirotková, D.: Čtverečkovaný papír jako most mezi geometrií a aritmetikou. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 1999.
Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Portál, Praha 2001, stran 187, ISBN 80-7178-581-4.
Hejný, M. Vyučování orientované na budování schémat: Aritmetika 1. stupně. Praha : UK v Praze, PedF, 2014.
Jirotková, D. Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Praha : UK v Praze, PedF, 2010.
Z. Kolláriková, B. Púpala (Eds.): Předškolní a primární pedagogika, Predškolská a elementárna pedagogika. Portál, Praha 2001, ISBN 80-7178-585-7.
Kratochvílová, J.: Triády jako prostředí výzkumu a výuky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze ? Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 409-421.
Kuřina, F.: Geometrické praktikum I, II. Matematický ústav ČSAV. Praha 1992.
Stehlíková, N.: Konstruktivistické přístupy k vyučování matematice. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze. Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 11-22.
VONDROVÁ, Naďa, Miroslav RENDL, Radka HAVLÍČKOVÁ, Lenka HŘÍBKOVÁ, Anna PÁCHOVÁ a Jana ŽALSKÁ. Kritická místa matematiky základní školy v řešeních žáků. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3234-6.
učebnice matematiky pro 1. stupeň základní školy (české, slovenské a jiné zahraniční)
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (05.10.2020)
Hejný, M., Jirotková, D.: Čtverečkovaný papír jako most mezi geometrií a aritmetikou. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 1999.
Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Portál, Praha 2001, stran 187, ISBN 80-7178-581-4.
Hejný, M, Jirotková, D., Slezáková-Kratochvílová, J. Příručka učitele. Matematika pro 1. ročník základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2007.
Z. Kolláriková, B. Púpala (Eds.): Předškolní a primární pedagogika, Predškolská a elementárna pedagogika. Portál, Praha 2001, ISBN 80-7178-585-7.
Kratochvílová, J.: Triády jako prostředí výzkumu a výuky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze ? Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 409-421.
Kuřina, F.: Geometrické praktikum I, II. Matematický ústav ČSAV. Praha 1992.
Stehlíková, N.: Konstruktivistické přístupy k vyučování matematice. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze. Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 11-22.
VONDROVÁ, Naďa, Miroslav RENDL, Radka HAVLÍČKOVÁ, Lenka HŘÍBKOVÁ, Anna PÁCHOVÁ a Jana ŽALSKÁ. Kritická místa matematiky základní školy v řešeních žáků. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3234-6.
Mathematical textbooks for primary school (Czech, Slovak and other)
Metody výuky -
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (05.10.2020)
seminář
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (05.10.2020)
seminar
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (05.10.2020)
K zápočtu je nutné:
- aktivní účast na seminářích - předložení vlastních seminárních prací - založení portfolia (pozorování dětí, řešení dětí a jejich analýza, vůastní úvahy, ...)
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (05.10.2020)
- presence and active work at seminars - leading or co-leading the mathematical clubs
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (05.10.2020)
V případě offline výuky: : Způsoby kognitivní i sociální motivace žáka; edukační strategie učitele; interakční strategie učitele; vedení třídní diskuse, jak povzbudit vzájemnou komunikaci žáků; rozvoj schopnosti žáků pro týmovou spolupráci. Práce je úzce vázána na školní praxi. Každý student připraví scénáře hodin pro zájmový matematický kroužek, který realizuje, společně s kolegy hodinu eviduje.
V případě online výuky: Hlubší porozumění teorie v didaktice matematiky evidovaných na žákovských řešení a videoukázkách
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (05.10.2020)