Poslední úprava: doc. PhDr. Mgr. Catherine Ébert-Zeminová, Ph.D. (31.01.2022)
Cyklus rýsuje panorama dějin Francie v provázanosti s evropskou historií (v rámci možného). K této široké "látce" přistupuje v průsečíku obecných dějin, jejichž metodologické
přístupy budou také orientačně probrány, dějin idejí a dějin kultury a umění, především literatury.
Poslední úprava: doc. PhDr. Mgr. Catherine Ébert-Zeminová, Ph.D. (31.01.2022)
The course offers a panorama of the history of France articulated with that of Europe. He approaches this vast “matter” in a point of intersection of general history (of which
the main approaches will be sketched), the history of ideas, culture and literature, even the arts.
Poslední úprava: doc. PhDr. Mgr. Catherine Ébert-Zeminová, Ph.D. (31.01.2022)
Le cours offre un panorama de l’histoire de France articulée avec celle de l’Europe. Il aborde cette vaste « matière » dans un point d’intersection de l’histoire générale (dont
les grandes approches seront esquissées), de l’histoire des idées, de la culture et de la littérature, voire des arts.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Mgr. Catherine Ébert-Zeminová, Ph.D. (04.03.2022)
Bibliographie
DUBY, Georges. Histoire de la France, des origines à nos jours. Paris : Larousse, 2001.
DUBY, Georges. Dějiny Francie od počátků po současnost. Trad. Vladimír Cinke. Praha : Karolinum, 2003.
FERRO, Marc. Dějiny Francie. Trad. Jitka Matějů, Doubravka Olšáková ; chapitre sur les rapports franco-tchèques Milena Lenderová. Praha : NLN, 2006.
MATHIEX, Jean. Histoire de France. Paris : Hachette, 1997.
Notes et recommandations
Georges Duby
Lire et étudier les chapitres qui se rapportent aux thèmes du cours. Selon son niveau de langue, aborder les textes d’abord en traduction et ensuite en français, ou alterner les deux versions ou encore pratiquer une lecture juxtalinéaire.
Jean Mathiex
Un résumé – très basique, mais utile pour réviser, rafraîchir, fixer les repères élémentaires.
Sylabus -
Poslední úprava: doc. PhDr. Mgr. Catherine Ébert-Zeminová, Ph.D. (31.01.2022)
Témata
1) Tváří v tvář Clio: obecné problémy a otázky, přístupy nebo „dějiny dějin“
2) Dlouhý nebo krátký středověk? Orientační body a výrazné rysy doby (vazalství, rytířství, křížové výpravy, nevolnictví, teocentrismus a teokracie atd.)
3) Francie ve středověku; kurtoazie; mystika; katedrály; románský sloh a gotika. Středověky
4)Renesance: zlom nebo kontinuita? Pojem změny paradigmatu/epistemologické revoluce
5) Raná modernita prostřednictvím své epistémy; napětí mezi klasicismem, manýrismem a barokem
6) Osvícenci a jejich projekt emancipace; preromantické probuzení a posunyna přelomu 18. a 19. století
7) Věk moderních národů a buržoazní revoluce; průmysl, věda a proměna vztahu mezi umělcem a společností
8) Na soumraku 19. století a na úsvitu 20. století: mezi pocitem dekadence a optimismem Belle Époque
9) Kataklyzma let 1914–1918 a jeho důsledky; meziválečné fáze
10) Druhá světová válka; poválečné období s jeho fenomény: konzumní společnost, pozdní kapitalismus; akcelerace technologické a kulturní evoluce; dekolonizace; nástup postmoderny…
11) …a současnost. Masová kultura a kultura elit – propast nebo vyrovnávání? Éra „post-“. Pokus o syntézu, otázky, polemiky, perspektivy
Poslední úprava: doc. PhDr. Mgr. Catherine Ébert-Zeminová, Ph.D. (31.01.2022)
Sequences
1) Facing Clio: generalities, issues, approaches or “the story of stories”
2) The long or the short Middle Ages? Landmarks and distinctive traits of the time (vassalism, chivalry, crusades, serfdom, theocentrism and theocracy, etc.)
3) France in the Middle Ages; courtesy, mysticism; cathedrals; Romanesque, Gothic. The Middle Ages
4) Rebirth: rupture or continuity? Notion of paradigm shift/epistemological revolution
5) First modernity through its episteme; tension between classicism, mannerism and baroque
6) The Enlightenment and their project of emancipation; preromantic awakening and mutations at the turn of the 18th and 19th centuries
7) The Age of modern nations, bourgeois revolutions, industry, scientism and the transformation of the relationship between artist and society
8) At the twilight of the 19th century and the dawn of the 20th century: between the feeling of decadence and the optimism of the Belle Époque
9) The cataclysm of 1914–1918 and its consequences; interwar phases
10) The second war; the post-war period with its phenomena: consumer society, late capitalism, acceleration of technological and cultural evolution, decolonization, advent of postmodernity…
11) …and the contemporary. Mass culture and elite culture – gap or levelling? The “post-” era. Attempt at synthesis, questions, controversies, perspectives
Poslední úprava: doc. PhDr. Mgr. Catherine Ébert-Zeminová, Ph.D. (31.01.2022)
Séquences
1) Face à Clio : généralités, enjeux, approches ou « l’histoire des histoires »
2) Le long ou le court Moyen Âge ? Repères et traits distinctifs de l’époque (vassalité, chevalerie, croisades, servage, théocentrisme et théocratie, etc.)
3) La France du Moyen Âge ; courtoisie, mysticisme ; cathédrales ; le roman, le gothique. Les Moyens Âges
4) La renaissance : rupture ou continuité ? Notion de changement de paradigme/révolution épistémologique
5) Première modernité à travers son épistémè ; tension entre classicisme, maniérisme et baroque
6) Les Lumières et leur projet d’émancipation ; éveil préromantique et mutations au tournant des XVIIIe et XIXe siècles
7) L’Âge des nations modernes, des révolutions bourgeoises, de l’industrie, du scientisme et de la transformation du rapport entre artiste et société
8) Au crépuscule du XIXe et à l’aube du XXe siècles : entre le sentiment de décadence et l’optimisme de la Belle époque
9) Le cataclysme du 1914–1918 et ses conséquences ; phases de l’entre-deux-guerres
10) La seconde guerre ; l’après-guerre avec ses phénomènes : société de consommation, capitalisme tardif, accélération de l’évolution technologique et culturelle, décolonisation, avènement de la postmodernité…
11) …et le contemporain. Culture de masse et culture d’élite – fossé ou nivellement ? L’ère du « post- ». Tentative de synthèse, questions, controverses, perspectives
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Mgr. Catherine Ébert-Zeminová, Ph.D. (22.01.2022)
Studium a znalost doporučené literatury, orientace v historických epochách a jejich dominantních rysech, reflexe hermeneutické a metodologické problematiky přístupů k minulosti v kontextu humanitních věd.
Písemná práce: fundovaná reflexe zvoleného historického problému, jevu, situace z dějin Francie, cca 4 normostrany.
Námět musí být vymezen tak (t.j. ne příliš široce), aby v mezích předepsaného rozsahu umožnil patřičný rozbor a výklad.
N.B. "Fundovaná" znamená: analyticko-interpretativní přístup, podložená argumentace, odkazy na odbornou literaturu s případnými citacemi; ne pouhá kompilace, ne pouhé výčtové a přehledové faktografické řetězce.
Poslední úprava: doc. PhDr. Mgr. Catherine Ébert-Zeminová, Ph.D. (22.01.2022)
Studium a znalost doporučené literatury, orientace v historických epochách a jejich dominantních rysech, reflexe hermeneutické a metodologické problematiky přístupů k minulosti v kontextu humanitních věd.
Písemná práce: fundovaná reflexe zvoleného historického problému, jevu, situace z dějin Francie, cca 4 normostrany.
Námět musí být vymezen tak (t.j. ne příliš široce!), aby v mezích předepsaného rozsahu umožnil patřičný rozbor a výklad.
N.B. "Fundovaná" znamená: analyticko-interpretativní přístup, podložená argumentace, odkazy na odbornou literaturu s případnými citacemi; ne pouhá kompilace, ne pouhé výčtové a přehledové faktografické řetězce.
La traduction suivra sous peu.
Poslední úprava: doc. PhDr. Mgr. Catherine Ébert-Zeminová, Ph.D. (22.01.2022)
Studium a znalost doporučené literatury, orientace v historických epochách a jejich dominantních rysech, reflexe hermeneutické a metodologické problematiky přístupů k minulosti v kontextu humanitních věd.
Písemná práce: fundovaná reflexe zvoleného historického problému, jevu, situace z dějin Francie, cca 4 normostrany.
Námět musí být vymezen tak (t.j. ne příliš široce), aby v mezích předepsaného rozsahu umožnil patřičný rozbor a výklad.
N.B. "Fundovaná" znamená: analyticko-interpretativní přístup, podložená argumentace, odkazy na odbornou literaturu s případnými citacemi; ne pouhá kompilace, ne pouhé výčtové a přehledové faktografické řetězce.