Cílem kurzu je seznámit studenty s pohledy vývojové a sociální psychologie na období věku školního, ale i předškolního, aby studující porozuměli návaznosti jednotlivých vývojových etap a zákonitostem vývoje v jednotlivých životních etapách. V úvodních tématech bude pozornost zaměřena na obecné charakteristiky vývojové a sociální psychologie: vymezení předmětů obou disciplín a jejich metody, principy a determinanty vývoje (zrání vs. učení, dědičnost vs. prostředí), socializace a její mechanismy (sociální učení, nápodoba, identifikace, observační učení), vybrané teorie vývoje a socializace aj. V dalších přednáškách se pozornost přesune k vybraným sociálně-psychologickým fenoménům, které ovlivňují školní úspěšnost, jako je sociální facilitace a inhibice, sociální vliv, struktura a dynamika sociálních skupin atd. Následně bude uplatňován přístup skrze jednotlivá vývojová období, u nichž dojde k představení specifických charakteristik a principů socializace. Hlavní důraz bude kladen na porozumění kontinuity a gradace vývoje v předškolním věku, v němž se dítě dobírá tzv. školní zralosti, a vývoje ve věku školním. Jednotlivá vývojová období budou charakterizována z hlediska dimenze kognitivní a afektivní. Ukázány budou jejich vzájemné souvislosti a možné vývojové problémy, které vznikají a/nebo se projevují ve škole.
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (30.10.2019)
The target of the module is provide developmental and social psychology perspective on preschool and school age children.
Cíl předmětu
Poslední úprava: KLUSAK/PEDF.CUNI.CZ (13.11.2013)
Cílem kurzu je:
- získat základní přehled o vývojové a sociální psychologii - seznámit se s charakteristikami jednotlivých životních období od narození po ranou dospělost - porozumět souvislostem vývoje v různých oblastech života dítěte, zvláště ve vztahu ke školní docházce - porozumět procesu socializace a jejím mechanismům, zvláště v souvislosti se školou - seznámit se s principy fungování sociálních skupin, jejich strukturou a dynamikou - získat informace o sociálním vlivu a sociální komunikaci - informovat se o základních postupech při diagnostice vztahů ve školních třídách
Obsah kurzu tvoří následující témata:
- vymezení vývojové a sociální psychologie - determinanty vývoje - hlavní psychologické periodizace lidského vývoje - charakteristiky jednotlivých vývojových oblastí (tělesné, percepční, kognitivní, sociální, osobnostní, jazykové a řečové) - proces socializace a jeho principy - sociální skupiny, vedení skupin, sociální vliv - školní třída - diagnostika, prevence a intervence narušených vztahů - vývoj (kognitivní a afektivní) od narození po ranou dospělost
Literatura
Poslední úprava: MORAVCOI/PEDF.CUNI.CZ (13.09.2012)
Kurz se opírá o aplikaci Moodle, kde budou průběžně zveřejňovány podklady k jednotlivým tématům. Vybrané přednášky budou doplněny power-pointovými prezentacemi a výňatky z odborných publikací k dílčím otázkám. Dále je vhodné pracovat s následující literaturou, na níž bude v kurzu průběžně odkazováno:
Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál 2003.
Hayesová, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 2000.
Helus z. Sociální psychologie pro učitele. Praha: Grada, 2006.
Helus, Z. Osobnost a její vývoj. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2003.
Hrabal, V. Sociální psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2002.
Langmeier, J. - Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006.
Pražská skupina školní etnografie. Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha: Karolinum, 2005.
Říčan, P.: Cesta životem. Praha: Portál, 2004 / 2006.