Poslední úprava: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D. (29.11.2018)
Předmět představuje na úrovni soudobého poznání historii i současné směřování konceptů podpor osob se znevýhodněním. Zaměřuje se zejména následující okruhy: Konstituování a rozvoj speciální pedagogiky jako vědního oboru s jeho interdisciplinárními vazbami. Člověk s postižením a jeho speciální potřeby s důrazem na tradiční a nově přiřazené cílové skupiny speciální pedagogiky. Socializace z dějinného pohledu. Integrace a inkluze jako proces. Právní vědomí a člověk se znevýhodněním s důrazem na vývoj norem týkajících se výchovy, vzdělávání a sociální péče. Diskriminace a antidiskriminace. Úmluva OSN o právech lidí se zdravotním postižením. Nestátní neziskové organizace jako cesta k humanizaci a různorodosti služeb pro lidi se znevýhodněním. Paliativní péče a rozvoj hospicových zařízení v ČR
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (13.06.2019)
The course presents on the level of contemporary knowledge of the history and current direction of concepts of support for people with disabilities and special educational needs. It focuses on the following areas: Constitution and development of special education as a discipline with its interdisciplinary ties. A person with a disability and special needs with an emphasis on traditional and newly assigned special education target groups. Socialization from a historical perspective. Integration and inclusion as a process. Legal consciousness and a person with a disadvantage with an emphasis on the development of standards related to upbringing, education and social care. Discrimination and anti-discrimination. UN Convention on the Rights of People with Disabilities. Non-governmental non-profit organizations as a way to humanize and diversify services for people with disabilities. Palliative care and development of hospice facilities in the Czech Republic.
Literatura -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (17.05.2019)
Renotiérová, M., Ludíková, L. a kol.: Speciální pedagogika 1.vyd. Olomouc: UP v Olomouci 2003.
Vítková, M. a kol. : Integrativní speciální pedagogika. 1.vyd. Brno: Paido 1998.
Mužáková, Monika: Byly to naše děti. O fenoménu lásky a sounáležitosti s rodiči a jejich dětmi s mentálním postižením v každodennosti totality. Praha: Univerzita Karlova – Pedf 2016.
Slowík, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada 2016.
Titzl, B.: Postižený člověk ve společnosti 1.vyd. Praha: UK – PedF 1998.
Titzl, B.: To byl český učitel 1.vyd. Praha: Společnost F. Bakule 1998.
Valenta, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: UP, 2003.
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (11.11.2019)
Renotiérová, M., Ludíková, L. a kol.: Speciální pedagogika 1.vyd. Olomouc: UP v Olomouci 2003.
Vítková, M. a kol. : Integrativní speciální pedagogika. 1.vyd. Brno: Paido 1998.
Mužáková, Monika: Byly to naše děti. O fenoménu lásky a sounáležitosti s rodiči a jejich dětmi s mentálním postižením v každodennosti totality. Praha: Univerzita Karlova – Pedf 2016.
Slowík, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada 2016.
Titzl, B.: Postižený člověk ve společnosti 1.vyd. Praha: UK – PedF 1998.
Titzl, B.: To byl český učitel 1.vyd. Praha: Společnost F. Bakule 1998.
Valenta, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: UP, 2003.
Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (17.05.2019)
Konstituování a rozvoj speciální pedagogiky jako vědního oboru s jeho interdisciplinárními vazbami (zejména Čáda, Mauer, Zeman, Sovák), vývojové etapy české speciální pedagogiky. Člověk s postižením a jeho speciální potřeby s důrazem na tradiční a nově přiřazené cílové skupiny v oblasti speciální pedagogiky. Speciálně pedagogické principy a metody. Integrace a inkluze jako proces.Cílové skupiny speciální pedagogiky a socializace těchto skupin. Činitelé působící ve výchově a vzdělávání znevýhodněných osob. Reflexe vztahu společnosti k znevýhodněným osobám a skupinám. Přístupy uplatňované v podpoře znevýhodněných osob – a to z hlediska medicínského, právního a pedagogického. Vývoj institucionálního zabezpečení péče o znevýhodněné jedince.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D. (29.11.2018)
Reflexe vybraných článků z časopisu Speciální pedagogika, průběžná práce s literaturou.
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (11.11.2019)
Reflection of selected articles from the journal Special Education, the work with literature.