|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (30.12.2021)
|
|
||||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Kateřina Entnerová, DiS. (31.01.2023)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (30.12.2021)
Povinná literatura: BRABCOVÁ, Alexandra, ed. Brána muzea otevřená: průvodce na cestě muzea k lidem a lidí do muzea. Náchod: Juko, 2003. ISBN 80-86213-28-5. FULKOVÁ, Marie, Lucie HAJDUŠKOVÁ, Vladimíra SEHNALÍKOVÁ. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: PedF UK, Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, Galerie Rudofiinum, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5. FULKOVÁ, Marie a kol. Galerijní a muzejní edukace 2: umění a kultura ve školním kontextu: učení z umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v letech 2012 a 2013. Praha: PedF UK, Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, Galerie Rudofiinum, 2013. ISBN 978-80-7290-700-7. FULKOVÁ, Marie, Lucie JAKUBCOVÁ HAJDUŠKOVÁ a Vladimíra SEHNALÍKOVÁ, Možnosti realizace vzdělávacího programu v galerii a muzeu ve spolupráci se školou 1–3 [online]. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013 [cit. 2021-09-01]. Dostupné z: http://invenio.nusl.cz/record/261336 HAVLŮJOVÁ, Hana, Petr HUDEC, Květa JORDÁNOVÁ a Martina INDROVÁ. Památky nás baví 5. Objevujeme kulturní dědictví bez bariér, Metodika tvorby, realizace a hodnocení kvality edukačních programů v oblasti péče o kulturní dědictví pro účastníky se speciálními vzdělávacími potřebami. Praha: Národní památkový ústav, 2015. ISBN 978-80-906167-0-7. HAVLŮJOVÁ, Hana, Petr HUDEC a Martina INDROVÁ. Památky nás baví 1. Objevujeme kulturní dědictví s předškoláky a žáky prvního stupně základních škol. Metodika tvorby, realizace a hodnocení kvality edukačních programů v oblasti péče o kulturní dědictví pro primární vzdělávání. Praha: Národní památkový ústav, 2015. ISBN 978-80-905631-6-2. HAVLŮJOVÁ, Hana, Kateřina CHARVÁTOVÁ a Martina INDROVÁ. Památky nás baví 2. Předáváme péči o kulturní dědictví žákům 2. stupně základních škol a středoškolákům. Metodika tvorby, realizace a hodnocení kvality edukačních programů v oblasti péče o kulturní dědictví pro sekundární vzdělávání. Praha: Národní památkový ústav, 2015. ISBN 978-80-905631-7-9. MIKEŠOVÁ, Veronika, Marie OPATRNÁ a kol., Edukace a prezentace archeologického kulturního dědictví: certifikovaná metodika [online]. Praha: Národní muzeum, 2014 [cit. 2021-09-01]. Dostupné z:http://www.archeologienadosah.cz/sites/default/files/naki/metodika_edukace_a_prezentace_archeologickeho_kulturniho_dedictvi.pdf. PARKAN, František a kol. Výchova ke vztahu ke kulturně historickému dědictví: metodická příručka. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, katedra dějin a didaktiky dějepisu, 2008. ISBN 978-80-7290-287-3. PTÁČEK, Ladislav, ed. Jak pře(d)kládat svět: základy dobré interpretace. Brno: Nadace partnerství, 2012. ISBN 978-80-904918-5-4. ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Muzejní edukace. Olomouc: PedF UPOL, 2012. ISBN 978-80-244-3003-4. TROYER, Veerle De a kol. Heritage in the Classroom: a Practical Manual for Teachers. Antverp: Garant Uitgevers N V, 2005. ISBN 978-9044117998. UNESCO, World Heritage Education Programme [online]. Dostupné z: http://whc.unesco.org/en/wheducation/ Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: MŠMT, 2007 [cit. 2021-09-01]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-gymnazia. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2010 [cit. 2021-09-01]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Doporučení k výuce dějin 20. století, č. j.: 17 245/2009 – 22. Doporučená literatura: BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Překlad Oldřich Selucký. Praha: Portál, 1998. Studium (Portál). ISBN 80-7178-216-5. BLOCKLEY, Marion a Alison HEMS,eds. Heritage Interpretation, London: Routledge, 2005. ISBN 9780415237970. BYČKOVSKÝ, Petr a Jiří KOTÁSEK. Nová teorie klasifikování cílů ve vzdělávání: revize Bloomovy taxonomie. Pedagogika. 2004, roč. 54, s. 237–242. ISSN 0031-3815. CARTER, James, ed. Sense of Place: An Interpretive Planning Handbook, Inverness: Scottish Interpretation Network, 1997. CAULTON, Tim. Hands on Exhibitions: managing Interactive Museums and Science Centres. Oxon: Routledge, 1998. ISBN 978-0415165228. CINK, Ondřej, Petr SOKOL a Tomáš WIZOVICKÝ. Hrady výukové a experimentální: francouzské příklady vzdělávání a budování vztahu k minulosti a památkám. Zprávy památkové péče časopis státní památkové péče = journal of the state monuments, roč. 68, č. 6 (2008), s. 500-504. 13 il. ISSN 1210-5538. COPELAND, Tim. European democratic citizenship, heritage education and identity, Strasbourg: Council of Europe, 2006. ISBN 978-94-015-9864-4. CORBISHLEY, Mike. Pinning down the Past: Archaeology, heritage and education today. Woodbridge: Boydell Press, 2014. ISBN 978-1843839040. DUDOVÁ, Anna, Michal KAPLÁNEK a Richard MACKŮ. Mnohotvarý fenomén animace. Pedagogická orientace. 2011, roč. 21, č. 3, s. 284–304. ISSN 1805-9511. FALK, John F. a Lynn D. DIERKING. Learning from Museum: visitor Experiences and the Making of Meaning. Walnut Creek: Rowman & Littlefield, 2000. ISBN 9780742502956. FIEDLEROVÁ, Ludmila. Zážitek v muzeu v hlavní roli: řetězové provádění ve Vrchotových Janovicích (1994–2011), Muzeum: Muzejní a vlastivědná práce. 2011, roč. 49, č. 2, s. 12–23. ISSN 0027-5255. FULKOVÁ, Marie, Lucie HAJDUŠKOVÁ, Vladimíra SEHNALÍKOVÁ. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: PedF UK, Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, Galerie Rudofiinum, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5. FULKOVÁ, Marie a kol. Galerijní a muzejní edukace 2: umění a kultura ve školním kontextu: učení z umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v letech 2012 a 2013. Praha: PedF UK, Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, Galerie Rudofiinum, 2013. ISBN 978-80-7290-700-7. FULKOVÁ, Marie. Diskurs umění a vzdělávání. Jinočany: H & H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7. GRECMANOVÁ, Helena a Eva URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex, 2007. Edukace (Hanex). ISBN 978-80-85783-73-5. HAVLŮJOVÁ, Hana a Jaroslav NAJBERT. Paměť a projektové vyučování v dějepise. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2014. ISBN 978-80-87912-12-6. HEIN, George E. Learning in the Museum. Oxon: Routledge, 2000. ISBN 9780415097765. HOOPER-GREENHILL, Eilean. Museum and Education. Oxon: Routledge, 2007. ISBN 9780415379366. HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění: poslání, možnosti a podoby seznamování veřejnosti se soudobým výtvarným uměním prostřednictvím aktivizujících programů na výstavách. Brno: CERM, 1998. ISBN 80-7204-084-7. HUDEC, Petr a Lenka KŘESADLOVÁ, Lenka, eds. Způsoby edukačního využití památek zahradního umění. Praha: Národní památkový ústav ve spolupráci s Metodickým centrem zahradní kultury v Kroměříži, 2015. Odborné a metodické publikace; svazek 58. ISBN 978-80-7480-029-0. HUDEC, Petr a Lenka KŘESADLOVÁ, Lenka, eds. Způsoby prezentace památek zahradního umění. Praha: Národní památkový ústav ve spolupráci s Metodickým centrem zahradní kultury v Kroměříži, 2015. Odborné a metodické publikace; svazek 57. ISBN 978-80-7480-028-3. PTÁČEK, Ladislav, ed. Interpretace místního dědictví: příručka pro plánování a tvorbu prezentací místních zajímavostí. Brno: Nadace Partnerství, 2004. Metody komunitního rozvoje. ISBN 80-239-2068-5. JAGOŠOVÁ, Lucie, Vladimír JŮVA a Lenka MRÁZOVÁ. Muzejní pedagogika: metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace. Brno: Paido, 2010. Kultura a edukace. ISBN 978-80-7315-207-9. SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Praha: Portál, 1999. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 80-7178-262-9. ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Edukační potenciál muzea. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3034-8. VESELÁ, Martina, Hana HAVLŮJOVÁ, Dagmar WIZOVSKÁ a Tomáš WIZOVSKÝ. Didaktické pomůcky v památkové edukaci: teorie, zahraniční i domácí inspirace a praxe. Zprávy památkové péče . 2014, roč., č. 6, s. 464–473. ISSN 1210-5538. VOŠAHLÍKOVÁ, Tereza. Základy vzdělávání pro udržitelný rozvoj. Metodický portál RVP.CZ [online]. 2011 [cit. 2021-09-01]. Dostupné z: http://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/12983/ZAKLADY-VZDELAVANI-PRO-UDRZITELNY-ROZVOJ.html/. WALTEROVÁ, Eliška a kol. Školství - věc (ne)veřejná: názory veřejnosti na školu a vzdělávání. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1882-1. WINEBURG, Sam. Historical Thinking and Other Unnatural Acts: Charting the Future of Teaching the Past. Philadelphia: Temple University Press, 2001, ISBN 978-1-56639-856-5. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (30.12.2021)
Obsah: 1. Paměťové a památkové instituce jako místa vzdělávání (z teoretického i historického hlediska) 2. Využití paměťových a památkových institucí ve výuce – české a zahraniční zkušenosti 3. Rámcové vzdělávací programy jako platforma pro spolupráci kulturních institucí a škol v ČR 4. Možnosti a meze spolupráce školy, paměťových a památkových institucí 5. Muzejní a galerijní pedagogika – české a zahraniční zkušenosti 6. Památková edukace a výchova ke vztahu ke kulturně historickému dědictví 7. Tvorba didaktických materiálů |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D. (13.01.2023)
Povinná 80% docházka na seminární výuku; referát, recenze. |