|
|
|
||
Poslední úprava: Miroslava Jirková (22.09.2023)
hodinu je zvoleno zastřešující téma, k němuž se vztahují texty, které budeme na hodinách společně číst a doplníme je studiem obrazových materiálů ze světových sbírek čínského umění. Během čtení jednotlivých druhů textů se seznámíme se základními koncepty a terminologií čínské estetiky, kritiky a teorie umění. Texty budou v klasické čínštině v nezjednodušených znacích a studenti dostanou vždy materiál k následující hodině s týdenním předstihem, aby se mohli s novými texty seznámit a připravit se na společné čtení, do něhož se posléze zapojí. Kurs bude zakončen písemnou zkouškou. Čtení a porozumění textům bude hrát jen částečnou roli, do známky se započítá i docházka a aktivita v hodinách, stejně jako případná samostatná práce – prezentace, příprava doplňujících materiálů apod. |
|
||
Poslední úprava: Miroslava Jirková (22.09.2023)
Kurs bude zakončen písemnou zkouškou. Čtení a porozumění textům bude hrát jen částečnou roli, do známky se započítá i docházka a aktivita v hodinách, stejně jako případná samostatná práce - prezentace, příprava doplňujících materiálů apod. |
|
||
Poslední úprava: Miroslava Jirková (22.09.2023)
Susan Bush - Hsio-yen Shih, eds., Early Chinese Texts on Painting, Cambridge, MA - London: Harvard UP, 1985. Craig Clunas, Superfluous Things, Honolulu: University of Hawai‘i Press, 2004. Hsü Kuo-huang, Deset zastavení s čínským obrazem, Praha: DharmaGaia, 2007. Oldřich Král, Kniha mlčení. Texty staré Číny, Praha: Československý spisovatel, 1971. Kuo S’ - Kuo Si, Vznešené hodnoty lesů a potoků, Praha: ExOriente, 2016. Amy McNair, Xuanhe Catalogue of Paintings, Ithaca, NY: Cornell UP, 2019. Michaela Pejčochová - Lukáš Zádrapa, Čínské písmo, Praha: Academia, 2009. Shitao, Malířské rozpravy Mnicha Okurky, Praha: fra, 2007. Wang Yao-t’ing, Čínské malířství. Průvodce filosofií, technikou a historií, Praha: Knižní klub, 2008. |
|
||
Poslední úprava: Miroslava Jirková (22.09.2023)
4.10. Úvod: problematika čínské estetiky, historiografie a kritiky čínského umění 11.10. Nejstarší teoretické texty vztahující se k umění: dynastie Chan a období rozdrobení; Ku Kchaj-č’, Sie Che, Cung Ping 18.10. Periodizace dějin čínského umění a klasifikace umělců: texty z různých období 25.10. Kaligrafie: její teorie, praxe a estetický rozměr 1.11. Dynastie Severní Sung: Kuo Siho Vznešené hodnoty lesů a potoků 8.11. Dynastie Severní Sung: Mi Fu a jeho Dějiny kaligrafie, Dějiny malířství a další texty 15.11. Oficiální katalogy dvorských sbírek a kánon čínského malířství 22.11. Dynastie Jüan a Jižní Sung: vznik literátské kultury a texty vzdělaných literátů 29.11. Literátská malba dynastie Ming: „čtyři mingští mistři“ Šen Čou, Wen Čeng-ming, Tchang Jin, Čchiou Jing; elegantní životní styl a estetika mingských literátů 6.12. Technické a praktické texty vztahující se k disciplínám užitého umění: architektura, keramika ad. 13.12. Pozdní dynastie Ming: vznik kánonu čínského malířství, Tung Čchi-čchang 20.12. Budu chybět, studentům bude zadána samostatná práce: shlédnutí přednášky o teorii a technice čínské malby, studium děl ve sbírkách světových muzeí online 3.1. 19. století: počátky modernity v přístupu epigrafické a šanghajské školy 10.1. 20. století: moderní období, Čchi Paj-š’, Liou Chaj-su, Sü Pej-chung ad.
|