Poslední úprava: doc. RNDr. Petr Kuneš, Ph.D. (01.06.2021)
Student will understand the ecological processes during the Quaternary (ca. last 2 mil. years), evaluate the study methods, explain biotic changes during the period and based on that formulate fundamental ecological theory.
Student will be able to indentify hot scientific questions in palaeoecology, explain their relevance for the present and future and design approaches how to study and solve these problems.
Poslední úprava: doc. RNDr. Petr Kuneš, Ph.D. (28.09.2017)
Student will understand the ecological processes during the Quaternary (ca. last 2 mil. years), evaluate the study methods, explain biotic changes during the period and based on that formulate fundamental ecological theory.
Student will be able to indentify hot scientific questions in palaeoecology, explain their relevance for the present and future and design approaches how to study and solve these problems.
Literatura -
Poslední úprava: doc. RNDr. Petr Kuneš, Ph.D. (28.09.2017)
Je přístupná v Moodle. Prosím zapište se do Moodle min. 1 týden před začátkem kurzu.
Poslední úprava: doc. RNDr. Petr Kuneš, Ph.D. (28.09.2017)
Is accessible in Moodle. Please signup into Moodle at least 1 week prior to the course start!
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. RNDr. Petr Kuneš, Ph.D. (19.09.2018)
Portfolio of assessments including:
- Student’s active participation in group assignments involving paper reading and discussion.
- Several in-class assessments in form of test on range of topics concluded in the class (1 in a month)
- Take home exam – assay on selected topic.
Poslední úprava: doc. RNDr. Petr Kuneš, Ph.D. (19.09.2018)
Portfolio of assessments including:
- Student’s active participation in group assignments involving paper reading and discussion.
- Several in-class assessments in form of test on range of topics concluded in the class (1 in a month)
- Take home exam – assay on selected topic.
Sylabus -
Poslední úprava: doc. RNDr. Petr Kuneš, Ph.D. (07.10.2013)
1. Pojetí času - klima, počasí. Hlavní otázky studia paleoekologie. Princip aktualismu, příklady paleoekologické argumentace, další principy. Historie a aspekty studia. Klima a stratigrafie kvartéru a jejich pozadí (klimatický systém, mořské proudy, NAO), klimatické modely.
2. Sedimentační prostředí pro studium paleoekologie, typy a vývoj jezer, paleolimnologie. Popis sedimentů. Odběrové metody. Metody datování jezerních sedimentů.
3. Principy pylové analýzy. Vznik pylu, funkce a morfologie. Aeropalynologie. Faktory ovlivňující přítomnost pylu v atmosféře, disperze pylu, lokální vs. regionální pylová data, vztah pylu a vegetace, sedimentace pylu, typy dekompozice pylu.
4. Flóra a vegetace během miocénu, pliocénu a pleistocénu. Fosilní doklady o terciérní flóře z hnědouhelných pánví, současné rozšíření terciérních reliktů. Dlouhé sekvence z pleistocénu v jižní Evropě, vývoj mediteránního prostředí, hlubokomořské vrty. Datování starých sedimentů - luminiscense, paleomagnetismus.
5. Starší a střední kvartér a jeho interglaciály. Marinní isotopová stádia a rámec období kvartéru, glaciální/interglaciální cyklus, hlavní interglaciály středního kvartéru a jejich charakteristika. Vývoj interglaciálního prostředí.
6. Poslední glaciální cyklus. Začátek interglaciálu, Eem, časný Weichsel, vrcholný glaciál a glaciální maximum. Stratigrafie, vývoj klimatu a vegetace.
7. Rostlinné makrozbytky a jejich využití. Vznik, šíření a proces ukládání. Interpretace záznamů makrofosilií, hlavní problémy řešení na příkladech.
8. Rekonstrukce flory a vegetace - problémy využití pylu jako indikátoru výskytu rostlin, korekční faktory, akumulace pylu jako indikátor biomasy, rekonstrukce klimatu a prostředí, indicator species, modern analogues, transfer functions. Kvantitativní rekonstrukce vegetace (LRA).
9. Prostředí a vegetace v pozdní fázi Weichselu - přehled v Evropě a na území ČR, biotické reakce na výkyvy klimatu, sopečná činnost, rostlinné makrozbytky, hmyz.
10. Glaciální refugia, teorie, stadiály a interglaciály, identifikace refugií, mechanismus vymírání druhů rostlin, migrační cesty, studium diverzity v minulosti, genetické analýzy paleobotanického materiálu, využití ke studiu migrace, populací.
11. Kvartérní historie savců a člověka, hromadné vymírání savců a jeho příčiny, vliv megaherbivorů na přirozené lesy.
12. Paleoekologie a současná ochrana přírody. Co je přirozené? Příklady na oceánických ostrovech. Požárová dynamika v minulosti. Odlišnosti a podobnosti současného interglaciálu.
Poslední úprava: doc. RNDr. Petr Kuneš, Ph.D. (01.06.2014)
1. Time scales - climate and weather. Main objectives and questions of palaeoecology. Uniformitarism, examples of palaeoecological argumentation, other principles. History and aspects of the study. Climate and quaternary stratigraphy and their background (climatic system, ocean circulation, NAO), climatic models.
2. Sedimentation environments for palaeoecological purposes, types and evolution of lakes, palaeolimnology. Sediments description. Dating methods of lakes sediments.
3. Principles of pollen analysis. Pollen: formation, function and morphology. Aeropalynology. Factors affecting presence of pollen in the air, pollen dispesal, local vs. regional pollen data, relationship of pollen and vegetation, pollen sedimentation, pollen decomposition.
4. Flora and vegetation during Miocene, Pliocene and Pleistocene. Fossils documenting Tertiary flora of brown-coal deposits, current distribution of tertiary relicts. Pleistocene long sequences from Southern Europe, genesis of mediteranean vegetation, deap-sea cores. Dating of old sediments - luminiscence, palaeomagnetism.
5. Early and Mid- Quaternary and their interglacials. Marine isotopic stages (MIS) and Quaternary framework, glacial/interglacial cycle, main interglacials of Mid-Quaternary and their characteristics. Evolution of interglacial environments.
6. Last interglacial/glacial cycle. Interglacial start, Eemian, early Weichselian, full glacial and last glacial maximum. Stratigraphy, climate and vegetation development.
7. Plant macroremains and their use in palaeoecology. Formation, dispersal and sedimentation processes. Interpretation of macroremain records, main problems and solutions on examples.
8. Reconstruction of flora and vegetation - problems of use of pollen as an indicator of presence of plants, correction factors, pollen accumulation as an indicator of biomass, reconstruction of climate and environment, indicator species, modern analogues, transfer functions. Quantitative vegetation reconstruction (LRA).
9. Vegetation and environment of the late glacial - ovierview of Europe and the Czech Republic, biotic responses on climate fluctuations, vulcanic aktivity, plant macroremains, insects.
10. Glacial refugia, theories, stadials and interstadials, indentification of refugia, mechanisims of plant species extinctions, migration routes, diversity in the past, genetic analyses of palaeobotanical materiál and its use in plant migration studies, populations.
11. Quaternary history of mammals and humans, causes of mass extinctions of mammals, impact of megaherbivores on natural forest vegetation.
12. Palaeoecology and nature conservation. What is natural? Examples from oceanic islands. Past fire dynamics. Differences and similarities of present interglacial.
Vstupní požadavky -
Poslední úprava: doc. RNDr. Petr Kuneš, Ph.D. (28.09.2017)
The course is aimed for both master students and bachelor students. Basic knowledge in botany, ecology and Earth's history is expected.
Students are required to signup into Moodle (Elearning) prior to the start of the course and follow the instructions. Please, contact the teacher if you need the password to signup the course!
Poslední úprava: doc. RNDr. Petr Kuneš, Ph.D. (28.09.2017)
The course is aimed for both master students and bachelor students. Basic knowledge in botany, ecology and Earth's history is expected.
Students are required to signup into Moodle (Elearning) prior to the start of the course and follow the instructions. Please, contact the teacher if you need the password to signup the course!