Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (26.09.2023)
Cíle předmětu:
Student vysvětlí, co je didaktika a její smysl.
Student popíše konkrétní podmínky pro učení, jejichž splnění umožňuje učení žáka.
Student popíše, jak práce s pravidly ve třídě ovlivňuje vyučování.
Student popíše, jak pedagogická komunikace ovlivňuje vyučování.
Student si vyzkouší vnímat vyučovací činnost jako vytváření příležitostí pro učení klienta.
Student rozlišuje konstruktivní a transmisivní přístup ke vzdělávání.
Student na příkladech představí základní didaktické pojmy (cíl, obsah, metoda, učivo, podmínky vzdělávání,
hodnocení, evaluace).
Student rozumí souvislosti mezi cíli, obsahy vzdělávání a metodami zprostředkování učiva.
Student rozumí českému vzdělávacímu systému (Bílá kniha, RVP, ŠVP).
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (26.09.2023)
Funkce didaktiky, její obsah.
Potřeby žáka: podmínky pro učení, primární nefyziologické potřeby.
Pedagogická komunikace.
Práce s pravidly ve třídě.
Základní východiska přístupu k výuce: Transmisivní výuka a konstruktivistická výuka. Pedocentrismus. Základní kategorie didaktického myšlení a jednání ve výuce (souvislosti mezi cíli, obsahy vzdělávání a metodami zprostředkování učiva). Taxonomie cílů v oblastech: učební, afektivní, psychomotorická. Uspořádání učiva v pedagogických dokumentech. Učební plány, učební osnovy, rámcové a školní vzdělávací programy.
Dělení vzdělávacích cílů z hlediska obsahu a obecnosti. Učivo a jeho výběr. Překonávání poznatkového encyklopedismu. Kurikulum a jeho reformy. Didaktická analýza učiva.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (14.09.2023)
Aktivní účast během výuky, písemný test a ústní zkouška (povinná literatura a obsah přednášek).
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (14.09.2023)
Aktivní účast během výuky. Písemný test a ústní zkouška.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (14.09.2023)
Povinná: DVOŘÁKOVÁ, M., KOLÁŘ, Z., TVRZOVÁ, I., VÁŇOVÁ, R.: Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada, 2015.(část II - Obecná didaktika) SKALKOVÁ,J.: Obecná didaktika. Praha: ISV, 1999. ISBN, 80-85866-33-1. VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol.: Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing, 2011. Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Praha: UIV, 2001 (tzv.Bílá kniha). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2017. Kyriacou, Ch.: Klíčové dovednosti učitele: Cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 1996, 2004, 2008, 2012. Doporučená: Kovaliková, S.: Integrovaná tematická výuka. Kroměříž: Spirála, 1995. Rock, D.: Jak pracuje náš mozek, Pragma, Praha, 2010. Vágnerová, M.: Psychologie školního dítěte. Praha: UK, 1997. KALHOUS, Z., OBST,O. et al.: Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. PASCH, M. a kol.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998. PETTY, G.: Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. MAŇÁK,J.: Nárys didaktiky. Brno: MU, 1995. ISBN 80-210-1661-2. SKALKOVÁ,J.: Za novou kvalitu vyučování Brno: Paido, 1995. ISBN 80-85931-11-7. TONUCCI : Vyučovat nebo naučit? Praha: PedF UK, 1991.