Kurs prohlubuje znalosti studujících v oblasti metodologických a epistemologických souvislostí výzkumu v oblasti výtvarné výchovy, výtvarného vzdělávání a reflektované výtvarné tvorby. Představí povahu základních přístupů k výzkumu v pedagogice a jejich teoretická východiska, předloží zejména aktuálně používané modely kvalitativního výzkumu v oboru. Studující se seznámí s důležitou terminologií pedagogického výzkumu, se zásadami tvorby výzkumného designu, dále se zaměří na zásady formulace výzkumné otázky, výběru metodologických rámců a metodologií, sběru, analýzy a interpretace dat a zopakují si důležité zásady práce s literaturou. Naučí se volit vhodný výzkumný design pro žánr diplomové práce a plánovat kroky výzkumu.
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (25.02.2022)
The course deepens students' knowledge in the field of methodological and epistemological context of research in the field of art education, art education and reflected art. They will present the nature of basic approaches to research in pedagogy and their theoretical background, especially the currently used models of qualitative research in the field. Students will get acquainted with the important terminology of pedagogical research, the principles of research design, focus on the principles of research question formulation, selection of methodological frameworks and methodologies, data collection, analysis and interpretation, and repeat important principles of working with literature. They will learn to choose a suitable research design for the diploma thesis genre and to plan research steps. Research in art education and its forms Research design and its planning Methodology, methods and their selection Data analysis and interpretation.
Literatura
Poslední úprava: Ing. Hana Straková (30.09.2019)
COHEN, Louis. Researchmethods in education. London: C. Helm, 1984. ISBN 0-7099-0217-4. Kafková, H.: Příručka pro stavitele v libovolné substantivní oblasti. In: Výtvarná výchova 2/2011, s. 15 – 17. ISSN 1210-3691 IRWIN, RITA L. & SPRINGGAY, S. (2008). A/r/tography as practice based research. In M. Cahnmann & R. Siegesmund (Eds.). Arts-basedresearch in education: Foundationsforpractice (pp. 103-124). New York: Routledge. MOURA, A. (2008). Art Education as Social Intervention. International Journal of Education through Art, Vol. 4, No.1, pp. 29-43. ISSN 1743-5234 JANÍK, T.: Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. In MAŇÁK, J., ŠVEC, V. (Eds.) Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004, s. 51-68 FULKOVÁ, M.: Některá teoretická a metodologická východiska výzkumu ve výtvarné výchově. In FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L.: Kvalitativní metody výzkumu v aktuálních výzkumných projektech KVV PedF UK z let 2011 a 2012/I. (Vybrané metodologie a metody). In Uhl Skřivanová, V. (ed.) Pedagogika umění/Umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchovake všeobecnému vzdělávání. UJEP v Ústí nad Labem, 2014. ISBN 978-80-7414-663-3. Str. 37 – 54
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).