Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (07.09.2023)
Praxe seznámí studenty s podobou výuky výtvarné výchovy v prostředí střední školy, gymnázia nebo ZUŠ, které specificky strukturuje nároky na vyučující. Součástí této praxe je samostatná koncepční práce studentů, příprava výuky ve větších celcích. Předpokládá se, že studenti prokáží schopnost didaktické transformace tématu vlastní diplomové práce a na základě konzultací s vyučujícím a s vedoucím praxe připraví pro žáky ucelený program. Studenti se učí vystavět vyučovací hodinu v rámci tematického celku tak, aby dokázali ověřit vlastní vytčené cíle výuky. Praxe je zaměřena především na rozvíjení a upevňování souboru dovedností, které jsou potřebné k přípravě, vlastnímu vedení a účinné reflexi vyučovacích hodin a k formulaci vlastního pojetí předmětu. Součástí praxe je pořízení dokumentace výtvarných aktivit a průběhu odučených hodin pro didaktickou část diplomové práce. V rámci kurzu studenti dále rozvíjejí tvořivé a otevřené řešení situací, které pedagogická praxe přináší, učí se v náročném prostředí středoškolského a oborového studia pracovat s výsledky své vlastní práce, navazovat na vlastní odučené hodiny.
Studenti výsledky této praxe uzavírají své pedagogické portfolio a směřují k jeho závěrečné reflexi. Uvědomují si a reflektují své představy o formách a obsazích výtvarné výchovy, směřují k nalezení základů vlastního pojetí výuky.
Součástí prezentace výsledků praxe je společná výstava žíákovských prací a pedagogické dokumentace v prostorách fakulty.
Celkem proběhnou 4 dvouhodinová setkání, jedno před praxí a tři po jejím skončení, v nichž bude věnována pozornost jak přípravě na praxi, tak didaktické analýze odučených hodin.
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (25.02.2022)
The internship will acquaint students with the form of teaching art education in a high school, grammar school or art school, which specifically structures the requirements for teachers. It is assumed that students demonstrate the ability of didactic transformation of the topic of their own thesis and on the basis of consultations and teachers and with the head of practice will prepare a comprehensive program. Students learn to build a lesson within a thematic unit so that they can verify their own teaching goals. The practice is focused primarily on developing and consolidating the set of skills that are needed to prepare, lead and effectively reflect the lessons and to formulate their own concept of the subject. Part of the practice is the acquisition of documentation of art activities and the course of lessons for the didactic part of the diploma thesis. Within the course, students further develop creative and open solutions to situations that pedagogical practice brings, they learn in a demanding environment of high school and field study to work with the results of their own work, to build on their own lessons. Students close the results of this practice with their pedagogical portfolio and lead to its final reflection. They are aware of and reflect on their ideas about the forms and content of art education, they aim to find the basics of their own concept of teaching. A total of 6 two-hour meetings will take place, in a block of four pre-internship and two post-internship meetings, in which attention will be paid to both the preparation for the internship and the didactic analysis of the lessons learned.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (07.09.2023)
FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M., Výtvarná výchova. 1. a 2. díl, (pro 6. a 7. roč. ZŠ, pro 8. a 9. roč.), Praha: Fortuna 1999. KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf> ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V. UK Ped F, Praha 2001. RVP ZV RVP G RVU ZUV
Příklady vybraných školních vzdělávacích programů
BRÜCKNEROVÁ, K.: Skici ze současné výtvarné výchovy, MU Brno, 2011, ISBN 978-80-210-5616-9. HAZUKOVÁ, H., DVOŘÁKOVÁ, M.: Situace ve výtvarné výchově I. TU Liberec, 2002 HAZUKOVÁ, H., DVOŘÁKOVÁ, M.: Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy. TU Liberec, 2002.
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).