Poslední úprava: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (20.05.2017)
Předmět prověřuje praktickou schopnost aplikace teoretických lingvodidaktických poznatků při vlastní výuce ruského jazyka na střední škole, jakož i schopnost studenta zvládnout výchovně-vzdělávací proces v jeho nejširších souvislostech. Student prokazuje schopnost využívat všechny jazykové prostředky k formování všech složek komunikativní kompetence žáků se zřetelem k jejich individualitě i k specifikům výuky ruštiny na střední škole v českém školním prostředí. Vrámci souvislé praxe z ruského jazyka student realizuje vlastní výukovou činnost, vykonává i všechny další činnosti spojené s profesí učitele střední školy, přičemž vypracovává vlastní portfolio a další zadané úkoly. Veškerou činnost student průběžně diskutuje a reflektuje s fakultním učitelem a oborovým didaktikem, po skončení praxe pak následuje podrobná reflexe a zhodnocení celé praxe.
Poslední úprava: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (20.05.2017)
This subject tests prctical skills of the students to apply theoretical linguodidactic knowledge in their own process of Russian language teaching at high school. It also tests the stedents´ ability to manage the educational process in its widest range. The student shows ability to use all the language systems in order to form all the aspects of pupils´ communicative competence with respect to their individuality and specifics of the Russian language teaching in teh Czech school environment. In the course of the pedagogical practice the student realizes his/her own educational activity, he/she realizes all the activities connected with the profession of a teacher at high school. He/she creates his/her own portfolio and completes other given tasks. The student has to discuss all his/her activities with a faculty teacher and a branch didactic. After finishing the practice the student has to take part in a detailed reflection and evaluation of the whole practice.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (20.05.2017)
Předmět prověřuje praktickou schopnost aplikace teoretických lingvodidaktických poznatků při vlastní výuce ruského jazyka na střední škole, jakož i schopnost studenta zvládnout výchovně-vzdělávací proces v jeho nejširších souvislostech. Student prokazuje schopnost využívat všechny jazykové prostředky k formování všech složek komunikativní kompetence žáků se zřetelem k jejich individualitě i k specifikům výuky ruštiny na střední škole v českém školním prostředí. Vrámci souvislé praxe z ruského jazyka student realizuje vlastní výukovou činnost, vykonává i všechny další činnosti spojené s profesí učitele střední školy, přičemž vypracovává vlastní portfolio a další zadané úkoly. Veškerou činnost student průběžně diskutuje a reflektuje s fakultním učitelem a oborovým didaktikem, po skončení praxe pak následuje podrobná reflexe a zhodnocení celé praxe.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (06.09.2019)
Hendrich, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha : SPN, 1988.
Jelínek, S., Purm, R., Veselý, J. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003. ISBN 80-7041-174-0.
ROZBOUDOVÁ, L., KONEČNÝ, J. Современная дидактика русского языка как второго иностранного: языковые средства. Praha: Karolinum, 2018. 118 s. ISBN 978-80-246-4277-2.
ROZBOUDOVÁ, L., KONEČNÝ, J. Didaktika fonetiky a grafiky ruského jazyka v praxi. (online) Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019.
RADA EVROPY.Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002.ISBN 80-244-0404-4.
Školské dokumenty.
Doporučená literatura
FEDOTOVA, N. L. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Petěrburg : Zlatoust, 2013. ISBN 978-5-86547-684-9.
Choděra, R. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Praha : Academia, 2006. ISBN 978-80-200-2274-5.
Jelínek, S. a kol.: Kapitoly z metodiky vyučování ruštině. 2. vydání. Praha : SPN, 1980.
Jelínek, S. a kol. Metodické problémy vyučování cizím jazykům. Praha : SPN, 1976.
LEONŤJEV, A. A. Metodika. Moskva : Russkij jazyk, 1988. ISBN 80-200-00057-2.
Malíř, F. a kol. Metodika obučenija russkomu jazyku. Praha : SPN, 1967.
Metodičeskaja masterskaja. Moskva : Russkij jazyk. Kursy, 2012. ISBN 978-5-88337-217-8.
ŠČUKIN, A. N. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. 2. vyd. Moskva : Vysšaja škola, 2010. ISBN 978-5-06-006231-1.
Veselý, J. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Praha : SPN, 1985.
Živaja metodika. Moskva : Russkij jazyk. Kursy, 2009. ISBN 978-5-88337-010-5.
Učební soubory pro výuku ruského jazyka na základních a středních školách.
Vybrané články z časopisů Cizí jazyky, Russkij jazyk za ruběžom a dalších.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (03.09.2021)
Praxe na SŠ - ZS 2021/2022
Termín praxe 1. 11. - 26. 11. 2021 (pro oba předměty dohromady)
Požadavky k zápočtu:
do 26.10.2021 odevzdat vypracovaný plán práce na praxi a rozvrh vlastních vyučovacích hodin - jasně v rozvrhu označte náslechy a vlastní výstupy, uveďte přesné časy vyučovacích hodin a místnost + tel. kontakt na vás
100% účast na souvislé praxi (plný počet vlastních výstupů, hospitace, každodenní přímé zaměstnání studenta ve škole) - absenci nutno nahradit!
realizace minimálně 12 hodin přímé výuky - po praxi odevzdat vypracované přípravy na hodiny s podpisem fakultní učitelky, po každé hodině bude proveden rozbor hodiny s fakultní učitelkou, případně hospitujícím členem KRL
odevzdání záznamů o hospitaci u fakultní učitelky - minimálně 3 hodiny, přičemž s fakultní učitelkou student provede po každé hospitaci rozbor sledované hodiny - v hospitačním záznamu uveďte jednotlivé aktivity, včetně použitých metod, organizačních forem a času, dále sledujte kontakt učitele se žáky, způsob komunikace (ČJ X RJ, způsob oslovování, vyvolávání žáků, hodnocení žáků v průběhu hodiny atd.), práci s technikou, zápisy na tabuli, řešení případné nekázně, pohyb učitele po třídě … Lze využít hospitační formulář z předmětu Náslechová praxe ze ZS
odevzdání záznamu z jedné vybrané další navštívené činnosti učitelů (jednání předmětové komise, třídnická hodina, pedagogická rada, provozní porada, jednání výchovného poradce či školního preventisty, třídní schůzka, jednání s rodiči, kulturní či sportovní akce školy…)
sestavení a odevzdání tematického plánu pro jednu třídu na jeden rok
sestavení a odevzdání individuálního vzdělávacího plánu pro žáka z vybrané skupiny (podívejte se, jak to ve škole zpracovávají, jde o modifikace pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami)
seznámení se se ŠVP školy jako v obecné rovině, tak zejména se zaměřením na RJ - ústně se vás zeptám po praxi na jeho specifika
odevzdání sebereflexe - sebehodnocení vlastních výstupů, co vám šlo a co byste naopak chtěli zlepšit, co vám praxe přinesla…, obsahem sebereflexe musí být i výčet a kvantifikace všeho, čeho se student zúčastní (porady, dozory, studium dokumentů, práce s pomůckami) a porovnání praxe na ZŠ a SŠ
plnění veškerých pokynů fakultní učitelky
pozitivní hodnocení fakultní učitelky (včetně všech mimovyučovacích aktivit)
Povinnosti studenta PedF na praxi dle Směrnice pro pedagogickou praxi na ZŠ:
první den praxe se student v domluvenou hodinu (před začátkem vyučování) hlásí u fakultního učitele a spolu s ním se dojde představit řediteli školy
student zajistí předání Dohody o provedení práce fakultnímu učiteli, po jejím vyplnění ji odevzdá na katedře - formulář vám zašlu mailem
student absolvuje vlastní vyučovací výstupy, asistentskou praxi, hospitace, rozbory a koná další činnosti a samostatnou práci dle pokynů fakultního učitele a oborového didaktika tak, aby jeho přímé zaměstnání ve škole dosáhlo denně průměrně 6 hodin.
student je přítomen ve škole každý den od 7:30 minimálně do 13:00
student se seznamuje s běžným provozem školy, spolupracuje s učitelem při přípravě učebních pomůcek a didaktické techniky, seznamuje se s veškerými dostupnými materiály a pomůckami k danému předmětu, kontroluje žákovské sešity, opravuje písemné práce, koná dozory o přestávkách a v jídelně, může se jít podívat na výuku jiných předmětů apod.
student se účastní probíhajících pedagogických porad, provozních porad, třídních schůzek, schůzek předmětových komisí a podobných provozních schůzí, které se v době praxe konají
student se seznámí s veškerou pedagogickou dokumentací - třídní kniha, třídní výkaz, individuální studijní plány, ŠVP, školní řád …
Po ukončení souvislé pedagogické praxe odevzdáte portfolio se všemi požadovanými materiály nejpozději do 7.12.2021 a poté se dostavíte k reflexi praxe v předem dohodnutém termínu.