|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (16.09.2018)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (16.09.2018)
Cílem kurzu je seznámit studenty s problematikou výuky receptivních řečových dovedností v ruském jazyce v kontextu výuky ruštiny v českém školním prostředí. Důraz je kladen především na utváření praktických dovedností studentů efektivního využívání jednotlivých technik, které vedou k formování dovedností v poslechu a čtení s porozuměním žáků v ruském jazyce na základních a středních školách. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (23.08.2021)
Základní literatura Аkišina, А. А., Кagan, О. Е. Učimsja učiť.Moskva : Russkij jazyk, 2010. ISBN 978-5-88337-044-0. Jelínek, S., Purm, R., Veselý, J. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003. ISBN 80-7041-174-0. Rada Evropy. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0404-4. Rozboudová. L. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka kak vtorogo inostrannogo: rečevyje umenija. Praha : Karolinum, 2020.
Doporučená literatura Fedotova, N. L. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Petěrburg : Zlatoust, 2013. ISBN 978-5-86547-684-9. Choděra, R. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Praha : Academia, 2006. ISBN 978-80-200-2274-5. Kapitonova, T. I., Moskovin, L. V., Ščunik, A. N. Metody i technologii obučenija russkomu jazyku kak inostrannomu. Moskva : Russkij jazyk. Kursy. ISBN 978-5-88337-161-4. Kapitonova, T. I., Moskovin, L. V. Metodika obučenija russkomu jazyku kak inostrannomu na etape predvuzovskoj podgotovki. Sankt-Peterburg : Zlatoust, 2006. ISBN 5-86547-160-0. Leonťjev, A. A. Metodika. Moskva : Russkij jazyk, 1988. ISBN 80-200-00057-2. Šibko, N. L. Obščije voprosy metodiki prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Peterburg : Zlatoust, 2014. ISBN 978-5-86547-736-5. Ščunik, A. N. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. 2. vyd. Moskva : Vysšaja škola, 2010. ISBN 978-5-06-006231-1. Veselý, J. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Praha : SPN, 1985. Učební soubory pro výuku ruského jazyka na základních a středních školách. Vybrané články z časopisů Cizí jazyky, Russkij jazyk za ruběžom a dalších. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (05.09.2018)
Tematické okruhy ke zkoušce: 1. Vztahy mezi řečovými dovednostmi a jazykovými prostředky 2. Požadavky na ovládání řečových dovedností v kurikulárních dokumentech a jejich realizace v současných učebnicích RJ 3. Výuka mluvení 4. Výuka psaní 5. Výuka čtení 6. Výuka poslechu 7. Koncepce společné části maturitní zkoušky z ruského jazyka a její hodnocení 8. Využití didaktických prostředků při nácviku řečových dovedností Zkouška má písemnou a ústní část. Minimální úspěšnost pro absolvování ústní části je 70 %, úspěšné složení písemné zkoušky je podmínkou k absolvování ústní části zkoušky. Písemná a ústní část zkoušky se skládá v jeden den. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (16.09.2018)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (23.08.2021)
Podmínky pro splnění předmětu: 1. aktivní účast na seminářích - tolerují se max. 3 absence za semestr, 2. průběžné plnění všech zadaných úkolů v zadaném termínu, úkoly jsou uvedeny v Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=4547, termín odevzdání portfolia 15.12.2021. Podmínkou ke konání zkoušky je vyučujícím schválené portfolio vlastních didaktických materiálů. 3. splnění zkouškového testu, minimální úroveň pro splnění je 70 % + ústní část. V případě zrušení prezenční výuky kvůli zhoršené situaci při šíření korovaviru bude výuka realizována v on-line režimu a pokud bude zakázána veškerá přítomnost studentů na fakultě i v době zkouškového období, bude zkouška realizována rovněž v on-line režimu, přičemž písemná část bude nahrazena doplňujícími otázkami u ústního zkoušení. Pokud to situace dovolí, bude zkouška realizována prezenčně v malých skupinách. |