Poslední úprava: KUCIREK/PEDF.CUNI.CZ (24.08.2014)
Předmětem je úvod do systemického myšlení, které je interdisciplinárním polem sociálních i biologických věd a vysvětluje základní pohledy konstruktivismu (využívaného v pedagogických přístupech), přibližuje teorii systemického myšlení, komunikace i poznání. Předkládá ontologii pozorovatele, způsob, kterým jedinec popisuje, když sám je součástí popisu. Vysvětluje shrnující větu: "vše řečené je řečené pozorovatelem", která vykresluje rekurzivní princip. Z něj plynou základní etické důsledky pro chápání jedince a jeho nepřevoditelnou odpovědnost za své jednání, v naší situaci, odpovědnost učitele. Metody konstruktivismu využívané v pedagogickém procesu. V seminářích je nastíněna systemická teorie komunikace v praktickém dopadu každodennosti.
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (23.09.2012)
The course is an introduction to contemporary constructivism (systemic thinking), which is an interdisciplinary field of social and biological sciences (HR Maturana, F. Varela, G. Bateson, P. Watzlawick, N. Luhmann, EV Glaserfeld, HV Foerster, etc.). Explains the basic views of constructivism, introduces the theory of systemic thinking and communication and knowledge. It presents an ontology of the observer, the way a person describes himself as is included in the description. Explains summarizing sentence "everything said is said observer", which portrays the recursive principle. It implies a basic understanding of the implications for human and its interaction brings not only a picture of an ethics and practical life. The seminars are outlined systemic communication theory and the theory of knowledge Maturanova practical impact in everyday life. Constructivism leads to the need to ensure respect each other, as a prerequisite for creating a stable, reliable facts for themselves.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (30.10.2010)
Cílem předmětu je vysvětlit základní pohledy konstruktivismu, přiblížit teorii systemického myšlení a komunikace i poznání.
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (23.09.2012)
The aim of the course is to explain the basic insights of constructivism, approximate theory of systemic thinking and communication and knowledge.
Literatura
Poslední úprava: KUCIREK/PEDF.CUNI.CZ (24.08.2014)
Bertrand,Y.,Soudobé teorie vzdělávání, Praha : Portál, 1998.ISBN 80-7178-216-5
BATESON, G., Mysl/příroda. Praha : Malvern, 2006. ISBN 80-86702-19-7
SCHLIPPE,A.V., SCHWEITZER,J., Systemická terapie a poradenství. Brno: Cesta, 2001. ISBN 80-7295-013-4
LUDEWIG,K., Systemická terapie a poradenství. Praha: Pallata, 1994. ISBN 80-901710-0-1
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (05.09.2013)
Požadavky ke klasifikovanému zápočtu - má 2 části:
- 1. část klasifikovaného zápočtu - odevzdání seminární práce dle sdělených požadavků a úspěšné obhájení seminární práce (v případě neúspěchu je možné postup opakovat pouze 1x),
- 2. část klasifikovaného zápočtu - písemný test (min. úspěšnost 75 %
Sylabus -
Poslední úprava: KUCIREK/PEDF.CUNI.CZ (24.08.2014)
1. Teorie systemického myšlení, využití konstruktivistického přístupu ve výuce
2. Systemická teorie komunikace, její uplatnění v praktickém životě ( H.R.Maturana, H.v. Foerster, G.Bateson)
3. Metody konstruktivismu v pedagogickém procesu (výuce) v interpretaci J.Piageta.
4. Konstruktivistické didaktické postupy (vyjadřování prekonceptů, nebo jejich odmítání)
5. Etika systemického přístupu v našem jednání - odpovědnost.
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (23.09.2012)