Poslední úprava: BLAZKOV/PEDF.CUNI.CZ (05.02.2015)
Předmět prohlubuje orientaci studentů v dějinách pedagogiky, a to zejména s ohledem na historické ukotvení vybraných myšlenkových směrů, které promlouvají v pedagogickém a širším společenskovědním diskurzu. V centru zájmu antropologicky laděné pedagogiky je vnímání výchovy jako zapojení jedince do kulturního a společenského dění.
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (26.10.2019)
The subject deepens the students' knowledge of the history of pedagogy, especially with regard to the historical anchoring of selected thought directions that speak in pedagogical and wider socio-scientific discourse. The focus of anthropologically tuned pedagogy is the perception of education as an individual's involvement in cultural and social events.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: BLAZKOV/PEDF.CUNI.CZ (05.02.2015)
Cílem semináře je připomenout a aktualizovat myšlenky, které vedly k postupné humanizaci výchovy, k odklonu od jednoznačně autoritativního vedení dítěte (žáka), k obratu k dítěti a důrazu na koncept přirozené a svobodné výchovy i na propojení školy a aktivního života.
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (12.07.2019)
The goal of the seminar is to recall and update the ideas that led to the gradual humanization and democratization of education, a deviation from the clearly authoritative leadership of the child (the pupil) to turning to a child, emphasizing the concept of natural and free education, and connecting school and active life.
Literatura -
Poslední úprava: BLAZKOV/PEDF.CUNI.CZ (05.02.2015)
CARLGREN, F. Výchova ke svobodě. Pedagogika Rudolfa Steinera. Praha: Baltazar, 1991. ISBN 80-900307-2-6.
GRECMANOVÁ, H. - URBANOVSKÁ, E. Waldorfská škola. Olomouc, Hanex, 1996. ISBN 80-85753-09-6.
KASPER, T. - KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-2429-4.
LENDEROVÁ, M. - RÝDL, K. Radostné dětství? Dítě v Čechách devatenáctého století. Praha: Paseka, 2006. ISBN 80-7185-647-9.
LUDWIG, H. a kol. Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou (praxe reformněpedagogické koncepce). Praha, Univerzita Pardubice, 2008. ISBN 978-80-7395-049-1.
RICHÉ, P. - VERGER, J. Učitelé a žáci ve středověku. Praha: Vyšehrad, 2011. ISBN 978-80-7429-028-2.
RÖHNER, R. - WENKE, H. Daltonské vyučování. Stále živá inspirace. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-041-7.
RÝDL, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: Marek Zeman, 1994. ISBN 80-900035-8-3.
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (26.10.2019)
CARLGREN, F. Výchova ke svobodě. Pedagogika Rudolfa Steinera. Praha: Baltazar, 1991. ISBN 80-900307-2-6.
GRECMANOVÁ, H. - URBANOVSKÁ, E. Waldorfská škola. Olomouc, Hanex, 1996. ISBN 80-85753-09-6.
KASPER, T. - KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-2429-4.
LENDEROVÁ, M. - RÝDL, K. Radostné dětství? Dítě v Čechách devatenáctého století. Praha: Paseka, 2006. ISBN 80-7185-647-9.
LUDWIG, H. a kol. Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou (praxe reformněpedagogické koncepce). Praha, Univerzita Pardubice, 2008. ISBN 978-80-7395-049-1.
RICHÉ, P. - VERGER, J. Učitelé a žáci ve středověku. Praha: Vyšehrad, 2011. ISBN 978-80-7429-028-2.
RÖHNER, R. - WENKE, H. Daltonské vyučování. Stále živá inspirace. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-041-7.
RÝDL, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: Marek Zeman, 1994. ISBN 80-900035-8-3.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: BLAZKOV/PEDF.CUNI.CZ (05.02.2015)
100% docházka na semináře.
Aktivní účast na seminářích.
Prezentace jednoho ze zvolených témat.
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (26.10.2019)
100% attendance at seminars. Active participation in seminars. Presentation of one of the selected topics.
Sylabus -
Poslední úprava: BLAZKOV/PEDF.CUNI.CZ (05.02.2015)
Obsahové vymezení:
1. Výchovný ideál v antice a v křesťanství.
2. Humanistická a protestantská tradice české školy - J. Blahoslav, J. A. Komenský
3. Jansenismus ve Francii v 17. století a pietismus v Německu v 17. a 18. století
4. Filantropiské snahy - Kindermann, Basedow, vznik sociální pedagogiky.
5. Koncept přirozené a svobodné výchovy - J. J. Rousseau, L. N. Tolstoj
6. Výchova člověka, právo dítěte na úctu.
7. Rozvoj dívčího školství a škol pro osoby se znevýhodněním.
8. Pedagogický reformismus - české země, zahraničí. Pokusnictví.
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (12.07.2019)
Content definition
Educational ideal in Antiquity and in Christianity.
The Humanist and Protestant Tradition of the Czech School - J. Blahoslav, J. A. Komenský
Philanthropic Efforts - Kindermann, Basedow, The Origin of Social Pedagogy
Concept of Natural and Free Education - J. J. Rousseau, L. N. Tolstoy
Raising of a Human Being, Respect of Children's Rights