Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (20.02.2023)
Předmět navazuje na znalosti oboru pedagogika volného času a umožní pochopit širší pedagogicko-psychologické a legislativní souvislosti realizace zájmových činností. Rozvíjí profesní dovednosti vedení zájmových útvarů v rámci subjektů realizujících organizované zájmové činnosti. Praktické techniky v semináři jsou využity jako sebezkušenostní opory rozvoje didaktických dovedností.
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (20.02.2023)
The lesson builds on the knowledge of the field of leisure pedagogy and will enable understanding of the wider pedagogical-psychological and legislative context of the realization of interest activities. It develops the professional skills of leading interest departments within entities implementing organized interest activities. Practical techniques in the seminar are used as self-experience supports for the development of didactic skills.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (29.12.2023)
Studenti používají terminologii obecné didaktiky v kontextu zájmových činností (Valenta, operacionalizovaný cíl/ jádrová činnost, principy OSV: praktická, zosobněná, provázející ; Jirásek, prožitek/zážitek, holistická výchova; Jonassen, Land, Mareš, Pelikán, Jirásek, Holec, Neuman, učební prostředí akcentující žáka pedagogizace prostředí - přímé a nepřímé výchovné působení; Vygotský, Křivohlavý, zóna nejbližšího vývoje; Csikszentmihalyi,Flow/stres/ nuda; Kolb, Hanuš, Drahanská, zkušenostní učení, reflexe, formativní hodnocení, konstruktivismus ve výuce, Čáp, Mareš, Kalhous). .
Interpretují aktivitu/hru/jádrovou činnost jako metodu ve vazbě operacionalizovaný cíl (afektivní, psychomotorická, kognitivní doména cílů)
Argumentují smysl pedagogické diagnostiky skupiny pro nastavení bezpečného výchovného kontextu aktivit (situace pro sociálního učení na úrovni eustresu). Porovnají možnosti sociální motivace (potřeby skupiny; referenční rámec skupiny) jednotlivce se situací skupinové dynamiky (též v souvislosti s cíli rozvoje kompetence spolupracovat)
Aplikují princip principy OSV: praktická, zosobněná, provázející a reflexi (review) jako didaktickou podporu procesu učení v zájmových činnostech.
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (29.12.2023)
Students use the terminology of general didactics in the context of interest activities (Valenta, operationalized goal/core activity, OSV principles: practical, personified, accompanying; Jirásek, experience/experience, holistic education; Jonassen, Land, Mareš, Pelikán, Jirásek, Holec, Neuman, learning environment accentuating the student, pedagogy of the environment - direct and indirect educational influence; Vygotský, Křivohlavý, zone of immediate development; Csikszentmihalyi, Flow/stress/boredom; Kolb, Hanuš, Drahanská, experiential learning, reflection, formative assessment, constructivism in teaching, Čáp, Mareš , Kalhous).
They interpret the activity/game/core activity as a method in relation to an operationalized goal (affective, psychomotor, cognitive domain of goals).
They argue the meaning of pedagogical diagnosis of the group for setting a safe educational context of activities (situation for social learning at the level of eustress).
They compare the possibilities of social motivation (needs of the group; reference frame of the group) of the individual with the situation of group dynamics (also in connection with the goals of developing the competence to cooperate).
They apply the principles of OSV: practical, personified, accompanying and reflection (review) as a didactic support of the learning process in interest activities.
Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (16.10.2023)
Předmět má 6 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 180 hodinám. Přímá výuka 14 hodin i s přípravou, samostudium literatury (za celý semestr) 50 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 40 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 36 hodin. Seminární práce 40 hodin.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (23.01.2020)
PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času.Teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování.Praha : Portál, 2002.
HÁJEK, B. , HOFBAUER, B. , PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času. Praha : PF UK, 2003. ISBN 80-7290-1
Školská zařízení pro zájmové vzdělávání.Soubor metodických textů k činnosti středisek pro volný čas dětí a mládeže, školních klubů, školních družin. Praha : MŠMT, 2002.
Výukové programy v činnosti středisek pro volný čas dětí a mládeže.Praha : IDM MŠMT, 2003.
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001. ISBN-80-7178-463-X
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (16.10.2023)
Aktivní účast v seminářích. Úloha v seminární práci jako podklad pro hodnocení.
V podmínkách distanční výuky bude předmět realizován kombinací on-line výuky a reflektovaných úkolů, které budou východiskem seminární práce.
On-line výuka v ZOOM, aktuální komunikace a materiály v MOODLe tohoto předmětu včetně odkazů a přístupu na on-line setkání v ZOOM.
Sylabus -
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (20.02.2023)
Obsahové vymezení:
Vymezení pojmu zájem v kontextu pedagogiky volného času; Vztah zájmů, potřeb a schopností z ontogenetického hlediska, funkce zájmů a zájmových činností v životě člověka, činitelé ovlivňující vývoj zájmů.
Legislativa k vedení zájmových útvarů v rámci subjektů realizujících organizované zájmové činnosti.
Zájmové činnosti spontánní a organizované v závislosti na pedagogické diagnostice.
Cíle zájmových činností v doménách kognitivní, afektivní a psychomotorické.
Metody a organizační formy zájmových činností; Struktura schůzky zájmového útvaru, příprava vedoucího na schůzku.
Motivace k zájmovým činnostem, řešení vztahu mezi principem dobrovolnosti a pedagogického ovlivňování; Participace členů zájmového útvaru na činnostech.
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (26.01.2024)
Definition of the concept of interest in the context of leisure-time pedagogy; The relationship between interests, needs and abilities from an ontogenetic point of view, the function of interests and interest activities in a person's life, factors influencing the development of interests. Legislation for the management of interest departments within entities implementing organized interest activities. Spontaneous and organized interest activities depending on pedagogical diagnosis. Goals of interest activities in cognitive, affective and psychomotor domains. Methods and organizational forms of interest activities; Structure of the meeting of the department of interest, preparation of the leader for the meeting. Motivation for interest activities, solving the relationship between the principle of voluntariness and pedagogical influence; Participation of members of the interest department in activities.
Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (23.01.2020)
On-line studijní opora na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8977