Poslední úprava: PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. (19.09.2022)
Kurz je zaměřen na základy projektové výuky v prostředí současné školy. V kurzu budou objasněny nezbytné
teoretické základy projektové výuky a dostatečný prostor bude věnován i vlastní praktické přípravě projektů a jejich
realizaci ve spolupráci se zkušenými učiteli ze spolupracující fakultní školy.
Kurz tak poskytne studentům nejen potřebné znalosti, ale především prostor pro rozvoj praktických dovedností při
přípravě a vlastní realizaci projektové výuky. Studenti si tak ve spolupráci s učiteli přímo ve školním prostředí naživo
vyzkouší aktivně na základě vlastní přípravy realizovat školní projekt s žáky.
Sylabus
Poslední úprava: ThDr. Kateřina Patová (21.07.2022)
Teoretické základy a východiska projektové výuky
inovativní pojetí výuky
kořeny projektové práce
co je a co není projektová výuka
charakteristika školního projektu
přednosti a meze projektové výuky v kontextu tradičních modelů vyučování
příklady realizovaných projektů
Základní metodická doporučení pro přípravu projektové výuky
základní odlišnosti frontální a projektové výuky
možnosti realizace projektové výuky v kontextu běžné školní práce
volba tématu, situace, jež představuje skutečný problém pro řešení v projektu
příprava projektové výuky učitelem
Skupinový návrh kostry projektu ve spolupráci se zkušenými učiteli
práce ve skupině nad návrhem kostry projektu
hodnocení návrhů skupin na základě navržených kritérií
Realizace navrženého projektu ve školním prostředí
spolupráce na realizaci projektu ve škole
Vyhodnocení výsledků projektů ve spolupráci s učiteli
evaluace výstupů žákovských projektů
evaluace přínosů spolupráce studentů s učiteli v oblasti přípravy, realizace a vyhodnocení projektů v prostředí školy
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. (19.09.2022)
Aktivní účast studenta v teoretické výuce na fakultě, tak účast na praktické části kurzu v prostředí školy. Písemné zpracování zadání od vyučujícícho.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. (19.09.2022)
Aktivní účast studenta při teoretické výuce na fakultě, tak jeho účast na praktické části kurzu v prostředí školy. Spolupráce s učiteli ze školy a se spolužáky ze studijní skupiny.
Student stručně popíše podstatu projektu, na kterém spolupracoval ve škole a vyhodnotí jeho přínosy a limity pro žáky a také pro svůj seberozvoj.
Literatura
Poslední úprava: ThDr. Kateřina Patová (21.07.2022)
Povinná:
KAŠOVÁ, J. a kol.: Škola trochu jinak. Projektové vyučování v teorii i praxi. Kroměříž, 1995
MAZÁČOVÁ, N.: Vybrané pedagogické inovace v současné škole. Praha, Pedagogická fakulta UK, 2008
SKALKOVÁ, J.: Za novou kvalitu vyučování. Brno, Paido, 1995
TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, A., DVOŘÁKOVÁ, M.: Učíme v projektech. Praha. Portál, 2009
Doporučená:
Elektronické zdroje: Lojdová, K. Projektové vyučování