Poslední úprava: Mgr. Martin Mikuláš, Ph.D. (27.01.2024)
Cílem předmětu je rozvoj jazykových dovedností studentů na úrovni C1+ Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Kurz se zaměřuje na jazykovou správnost, plynulost a komplexnost jazykového projevu, systematicky se rozšiřuje slovní zásoba, včetně kolokací, idiomů, frázových sloves a abstraktních pojmů. Studenti jsou vedeni k chápání mluvnice jako systému, jejich znalosti v této oblasti se rozšiřují o méně frekventované jevy vyskytující se v probíraných textech.
Gramatická témata:
1. Focus and emphasis, cleft sentences
2. Past modals (possibility, necessity, obligation, speculation)
3. Defining and non-defining clauses; reduced clauses
4. Adverbial clauses - manner, reason and contrast clauses
5. Conditionals (counter-factual, unreal, mixed)
Slovní zásoba:
1. slovní zásoba spojená s probíranými tématy (tj. family, health, science, entertainment, money) včetně stylistické charakteristiky, idiomů a kolokací;
2. slovotvorba
3. synonyma
4. discourse markers
Poslední úprava: Mgr. Martin Mikuláš, Ph.D. (27.01.2024)
The aim of the course is the development of language skills equivalent to C1+ (CEFR). The course aims at the following areas: the improvement of language accuracy, fluency and the overall complexity of students’ spoken and written discourse; the systematic enrichment of vocabulary, including collocations, idioms, phasal verbs and abstract concepts. The students are encouraged to perceive the language system as a whole and to acquire the use of less frequent phenomena. Topics for discussion and vocabulary development (including collocations, idioms and word-formation processes): Grammar topics 1. Focus and emphasis, cleft sentences 2. Past modals (possibility, necessity, obligation, speculation) 3. Definining and non-defining clauses; reduced clauses 4. Adverbial claues - manner, reason and contrast clauses 5. Conditionals (counter-factual, unreal, mixed) Vocabulary topics: 1. vocabulary related to the discussed topics (i.e. family, health, science, entertainment, money) including stylistic characteristics, idioms and collocations; 2. word-formation processes 3. synonyms 4.discourse markers
Deskriptory -
Poslední úprava: Mgr. Martin Mikuláš, Ph.D. (31.01.2024)
Metody nepřímé výuky:
Práce se studijními materiály: 30 hodin
Plnění průběžných úkolů: 15 hodin
Příprava na zápočet: 20 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška: 35 hodin
Poslední úprava: PhDr. Zuzana Nádraská, Ph.D. (27.01.2024)
Individual work with study materials: 30 hours
Fulfilling the individual course assignments: 15 hours
Credit test (zápočet) preparation: 20 hours
Exam and exam preparation: 35 hours
Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. (17.11.2019)
FLOCKHART, J.; PELTERET, C. Phrasal Verbs: B1-C2. Glasgow: Collins, 2012. ISBN 978-0007464661.
GUDE, K.; DUCKWORTH, M.; ROGERS, L. Cambridge English Proficiency Masterclass. Oxford: OUP, 2012. ISBN 978-0-19-470524-0.
HEWINGS, M.; HAINES, S. Grammar and Vocabulary for Advanced. Cambridge: CUP, 2015. ISBN 978-1107481114.
McCARTHY, M.; O´DELL, F. English Vocabulary in Use Advanced with CD-ROM: Vocabulary Reference and Practice. Cambridge: CUP, 2013 (2nd edition). ISBN 978-1107637764
VINCE, M. Language Practice for Advanced: Macmillan: 2014. ISBN 1 405 00762 1.
Poslední úprava: PhDr. Zuzana Nádraská, Ph.D. (27.01.2024)
FLOCKHART, J.; PELTERET, C. Phrasal Verbs: B1-C2. Glasgow: Collins, 2012. ISBN 978-0007464661.
GUDE, K.; DUCKWORTH, M.; ROGERS, L. Cambridge English Proficiency Masterclass. Oxford: OUP, 2012. ISBN 978-0-19-470524-0. (selected chapters)
HEWINGS, M.; HAINES, S. Grammar and Vocabulary for Advanced. Cambridge: CUP, 2015. ISBN 978-1107481114.
McCARTHY, M.; O´DELL, F. English Vocabulary in Use Advanced with CD-ROM: Vocabulary Reference and Practice. Cambridge: CUP, 2013 (2nd edition). ISBN 978-1107637764
VINCE, M. Language Practice for Advanced: Macmillan: 2014. ISBN 1 405 00762 1. (selected chapters)
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Martin Mikuláš, Ph.D. (27.01.2024)
Zkouška:
1. průběžná práce v seminářích a plnění domácích úkolů
2. zkoušku mohou studenti skládat až poté, co získají zápočet; získání zápočtu je tedy podmínkou pro připuštění ke zkoušce
3. písemný test slovní zásoby a gramatických struktur probíraných ve vybraných lekcích (Unit 4, 6, 7, 10 a 12) z učebnice Proficiency Masterclass (Gude et al. 2012)
4. minimální počet bodů je 70%
5. studenti mají dva opravné pokusy
Poslední úprava: Mgr. Martin Mikuláš, Ph.D. (27.01.2024)
Examination requirements:
1. active participation in the seminars throughout the semester and completion of all assigned tasks (homework, self-study)
2. Only the students who have acquired 'zápočet' can take the examination.
3. A written test focusing on the grammar and vocabulary dealt with during the course (Units 4, 6, 7, 10 and 12 from Cambridge Proficiency Masterclass, Gude et al. 2012)
- minimum score is 70%
- there are two re-sits possible
Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Martin Mikuláš, Ph.D. (31.01.2024)
Kurz je postaven na vybraných lekcích z učebnice Cambridge English Proficiency Masterclass (Gude a kol. 2012) a zahrnuje následující kapitoly:
WEEK 1 -2
Unit 4 Family and Relationships
WEEK 3-4
Unit 6 Health and Lifestyle
WEEK 5 -6
Unit 7 Science and Technology
WEEK 7-8 + other weeks and self-study
Unit 10 Entertainment and Leisure
Unit 12 Money matters
Poslední úprava: Mgr. Martin Mikuláš, Ph.D. (31.01.2024)
Kurz je postaven na vybraných lekcích z učebnice Cambridge English Proficiency Masterclass (Gude a kol. 2012) a zahrnuje následující kapitoly:
WEEK 1 -2
Unit 4 Family and Relationships
WEEK 3-4
Unit 6 Health and Lifestyle
WEEK 5 -6
Unit 7 Science and Technology
WEEK 7-8 + other weeks and self-study
Unit 10 Entertainment and Leisure
Unit 12 Money matters
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Martin Mikuláš, Ph.D. (31.01.2024)
Atestace: Z + Zk
Podmínky k získání zápočtu:
1. průběžná práce v seminářích a plnění domácích úkolů
2. semestrální esej
- 280 až 320 slov na zadané téma a žánr (např. esej, článek)
- studenti píší esej společně ve třídě v průběhu semestru, přesné datum a další parametry eseje budou stanoveny na začátku kurzu
- studenti mají jeden opravný pokus
3. test řečových dovedností (poslech, čtení)
- studenti mají jeden opravný pokus
- minimální počet dosažených bodů je 70%
Zkouška:
- zkoušku mohou studenti skládat až poté, co získají zápočet; získání zápočtu je tedy podmínkou pro připuštění ke zkoušce
- písemný test slovní zásoby a gramatických struktur probíraných ve vybraných lekcích (Unit 4, 6, 7, 10 a 12) z učebnice Proficiency Masterclass (Gude et al. 2012) a doporučené literatury
- minimální počet bodů je 70%
- studenti mají dva opravné pokusy
Poslední úprava: Mgr. Martin Mikuláš, Ph.D. (31.01.2024)
Credit ('Zápočet') requirements:
1. active participation in the seminars throughout the semester and completion of all assigned tasks (homework, self-study)
2. an essay written on a given topic
- the essay should be 280-320 in length
- it is written in class some time during the semester; the exact date and other requirements will be specified at the beginning of the course
- there is one re-sit possible
3. a credit test focusing on reading and listening
- the minimum score is 70%
- there is one re-sit possible
Examination requirements:
1. active participation in the seminars throughout the semester and completion of all assigned tasks (homework, self-study)
2. Only the students who have acquired 'zápočet' can take the examination.
3. A written test focusing on the grammar and vocabulary dealt with during the course (Units 4, 6, 7, 10 and 12 from Cambridge Proficiency Masterclass, Gude et al. 2012) and other recommended materials