Poslední úprava: PhDr. Václav Trojan, Ph.D. (13.10.2016)
Předmět poskytuje vhled do teorií, metod a funkcí srovnávací pedagogiky. Seznamuje s přínosem mezinárodních organizací a institucionální bází srovnávací politiky. Zaměřuje se na proces globalizace a jeho důsledky vzdělávání. Uvádí do srovnávacího studia vzdělávacích systémů, typologie a specifika evropských vzdělávacích systémů. Zvláštní pozornost věnuje komparaci vzdělávacích systémů ve střední Evropě a procesu jejich transformace.
Poslední úprava: PhDr. Václav Trojan, Ph.D. (13.10.2016)
The subject provide the insight into theories, methods and functions of comparative education, contribution of international organisations and institutional background. It deals with the process of globalisation in education, introduces in comparative study of educational sytem, typology of European educational systems and, particularly, education in transforming countries of Central Europe.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Václav Trojan, Ph.D. (13.10.2016)
PRůCHA, J.: Srovnávací pedagogika, Portál Praha 2015, ISBN 978-80-2622-0870-9
WALTEROVÁ, E. Srovnávacípedagogika: Vývoj a proměny v globálním kontextu. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta, 2006. 324 s. ISBN 80-7290-269-5.
MARSHALL, J. Introduction to Comparative and International Education. Lodon: SAGE, 2014. ISBN 978-1-4462-7320-3.
WALTEROVÁ, E.: Problémy srovnávací pedagogiky jako předmětu vysokoškolské výuky ve světě a v českém prostředí. Pedagogická Orientace, 24(5), 663-698. Praha 2014
GREGER, D. et al. Srovnávací pedagogika. Proměny a výzvy. Praha: PedF UK, 2015. ISBN 978-80-7990-860-8.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Václav Trojan, Ph.D. (13.10.2016)
Komparativní metoda, srovnávací pedagogika jako obor.
Vývoj srovnávací pedagogiky, její význam pro vzdělávací politiku a praxi.
Výzkumné pole a typy výstupů s příklady.
Mezinárodní organizace - UNESCO, OECD, WCCES, IEA, EU, SB, MMF jejich přínos, významné publikace a zdroje informací.
Globalizace a paradigmatické změny ve vzdělávání v 21. století.
Typologické rozdíly ve vzdělávacích systémech v Evropě a utváření společného prostoru vzdělávání.
Specifika vzdělávacích systémů v zemích Visegrádu a jejich vzrůstající diverzita, strukturální změny, financování školství, učitelská profese
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Václav Trojan, Ph.D. (13.10.2016)
Vypracování seminární práce (komparace s jedním vzdělávacím systémem vybrané země OECD)