PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Ekonomika a finanční management - OCSU19VP12
Anglický název: Economics and Financial Management
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 10
Rozsah, examinace: 0/0, Zk [HS]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (50)
letní:neurčen / neurčen (50)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Roman Liška, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Roman Liška, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. David Mück (25.01.2024)
Účastník se orientuje v základních právních předpisech upravujících oblast financování škol a školských zařízení a jejich aplikaci ve školské praxi a je seznámen se systémem vícezdrojového financování. Část předmětu bude věnována i rozdílům ve financování škol s veřejným a neveřejným zřizovatelem. Dále se seznámí se základními kompetencemi zřizovatele při zřízení nebo zrušení školy, při kontrole jeho čerpání a při jeho vypořádání se zřizovatelem a státním rozpočtem. Účastník se seznámí se stanovením hospodářského výsledku, s principem hmotné zainteresovanosti, druhy fondů PO a pravidly jejich použití. Cílem kapitoly účetnictví je definovat vstupy a výstupy účetnictví, přiblížit jeho vedení. V části platů a mezd, doplňkové a jiné činnosti a kontroly se seznámí se základními pojmy z oblasti odměňování, pravidly rozpisu rozpočtu mzdových prostředků a zásadami jejich využívání, s pravidly, za kterých může škola zřízená MŠMT, obcí nebo krajem kromě své hlavní činnosti efektivně využívat svěřený majetek a zajišťovat tak pro sebe další zdroje, seznámí se s obecnými principy kontroly hospodaření s veřejnými finančními prostředky. Účastník bude schopen sestavit a udržet rozpočet školy nebo ŠZ a bude schopen zajistit kontrolu při delegování činností souvisejících s ekonomickým řízením školy nebo ŠZ. Účastník se seznámí s legislativou a možnostmi realizovat doplňkovou a jinou činnost školy nebo ŠZ. Účastnící se rovněž seznámí s aktualizovanými právními normami souvisejícími s ekonomickým řízením škol a ŠZ. Zorientují se v aktuálních finančních otázkách a přidělování prostředků do škol a ŠZ (např. PH Max a nový systém financování regionálního školství). Účastníci se rovněž zorientují v dalších finančních tocích do škol a ŠZ z účelově vázaných dotačních fondů a naučí se vyhledávat a aplikovat relevantní informace z této oblasti.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. David Mück (25.01.2024)

Absolvent modulu EKONOMIKA A FINANČNÍ MANAGEMENT:

  • orientuje se v základních právních předpisech upravujících oblast financování škol a školských zařízení a jejich aplikaci ve školské praxi
  • je seznámen se systémem vícezdrojového financování nákladů školství, se základními kompetencemi zřizovatele v oblasti financování a se zásadami využívání prostředků státního rozpočtu
  • je schopen sestavit návrh rozpočtu školy a kontrolovat jeho čerpání
  • seznámí se se základními principy vedení účetnictví, stanovením výsledku hospodaření, zajišťováním dalších zdrojů a kontrolou hospodaření s veřejnými prostředky
  • na základě získaných vědomostí je schopen zajistit efektivní využívání svěřeného majetku a dodržování právních předpisů v oblasti financování škol a školských zařízení včetně tvorby vnitřních předpisů z této oblasti řízené organizace
Literatura
Poslední úprava: Mgr. David Mück (25.01.2024)

Základní:

Interaktivní učebnice jako studijní opora pro asynchronní distanční část

https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/ekonomika-ve-vzdelani

 

●        Ekonomika, financování a účetnictví škol, Studijní texty k modulu Ekonomika a finanční management, KAMV PedF UK v Praze – Profesionalizace KK

●        Soubor podpůrných studijních opor k modulu EFÚŠ – Kompetence zřizovatele, Rozpočet přímých nákladů, Mzdy, platy a odměňování ve školství, Cestovní náhrady

●        Ekonomika a finanční management pro řídící pracovníky školství, e-learningový výukový program, KAMV PedF UK v Praze

 

Ostatní doporučená:

●        Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech ČR, v aktuálním znění

●        Zákon č. 219/2000 S., o majetku ČR, v aktuálním znění

●        Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, v aktuálním znění

●        Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, v aktuálním znění

●        Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, v aktuálním znění

●        Nařízení vlády č. 564/2006 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, v aktuálním znění

●        Nařízení vlády č. 567/2006 Sb., o minimální mzdě, o nejnižších úrovních zaručené mzdy, o vymezení ztíženého pracovního prostředí a o výši příplatku ke mzdě za práci ve ztíženém pracovním prostředí, v aktuálním znění

●        Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole a vyhl. č. 416/2004 Sb., kterou se provádí z. č. 320/2001 Sb., v aktuálním znění

●        Vyhláška MF č. 114/2002 Sb., o fondu kulturních a sociálních potřeb, v aktuálním znění

●        Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů (využití při kategorizaci majetku), v aktuálním znění

●        Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v aktuálním znění

●        Zákon č. 306/1999 Sb. o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením, v aktuálním znění

●        Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v aktuálním znění

●        Zákon č. 90/ 2012 Sb., o obchodních korporacích, v aktuálním znění

●        Zákon č. 3/2002 Sb., o svobodě náboženského vyznání a o postavení církví a náboženských společností a o změně některých zákonů (zákon o církvích a náboženských společnostech), v aktuálním znění

●        PEKOVÁ, J. (2011). Finance územní samosprávy – teorie a praxe. Praha: Wolters Kluwer.

●        PEKOVÁ, J. (2012). Veřejné finance. Teorie a praxe v ČR. Praha: Wolters Kluwer.

●        PEKOVÁ J., PILNÝ J., JETMAR M. (2012). Veřejný sektor – řízení a financování. Praha: Wolters Kluwer.

Případně další aktuální vydání základních právních předpisů pro oblast financování škol a školských zařízení. Všechny výše uvedené právní předpisy v platném znění

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. David Mück (25.01.2024)

Ekonomika a finanční management ve školské řídící praxi

Finanční management:

Prezenční část:

Právní předpisy při financování škol:

●        obecně platné právní předpisy,

●        speciální předpisy pro oblast školství,

●        ostatní předpisy upravující financování škol,

●        způsoby zveřejňování předpisů.

Zdroje financování škol:

●        základní právní prostředí,

●        náklady školy a jejich členění,

●        přímé a nepřímé náklady,

●        zdroje financování,

●        časové použití prostředků.

Finanční rozhodování

●        Relevantní a irelevantní náklady

Distanční část (asynchronní, e-learning)

●        Náklady a finanční rozhodování – případová studie a praktická cvičení fixující probíranou látku

Ekonomika vzdělávání:

Prezenční část:

Kompetence zřizovatele při financování škol:

●        kompetence obcí, krajů,

●        kompetence MŠMT,

●        kompetence zřizovatelů soukromých škol,

●        kompetence zřizovatelů církevních škol,

Distanční část (asynchronní, e-learning):

●        praktická cvičení fixující probíranou látku.

Prezenční část:

Rozpočet školy a jejich součástí:

●        základní právní prostředí,

●        návrh rozpočtu školy (právního subjektu),

●        specifické problémy nákladů,

●        stanovení závazných ukazatelů a rozpis provozního rozpočtu,

●        regulace čerpání rozpočtu,

●        kontrola čerpání rozpočtu,

●        rozpočtové změny,

●        rozbor hospodaření,

●        časové řady.

Distanční část (webinář):

●        Tvorba návrhu rozpočtu školy – případová studie a praktická cvičení fixující probíranou látku.

Prezenční část:

Fondy příspěvkové organizace:

●        druhy fondů

●        hospodářský výsledek,

●        zásady stanovení hospodářského výsledku,

●        porušení rozpočtové kázně.

Distanční část (asynchronní, e-learning): 

●        Postup přerozdělení zlepšeného hospodářského výsledku do fondů, metodika postupu – případová studie a praktická cvičení fixující probíranou látku.

Prezenční část:

Účetnictví:

●        zákon o účetnictví,

●        předávání funkcí,

●        specifické účetní případy.

Distanční část:

●        Typické chyby v účetnictví příspěvkové organizace, nedodržování zásad vedení účetnictví – praktická cvičení fixující probíranou látku.

Prezenční část:

Platy, mzdy:

●        základní pojmy a pravidla odměňování z ekon. pohledu,

●        specifické okruhy financování,

●        rozpočet platů a mezd,

●        složky platu, mezd, náhrady, odvody.

Distanční část:

●        Návrh platového výměru zaměstnance školy, stanovení nárokových a nenárokových složek platu, návrh vnitřního platového předpisu – případová studie a praktická cvičení fixující probíranou látku.

Prezenční část: 

Doplňková a jiná činnost:

●        právní předpisy,

●        doplňková činnost,

●        jiná činnost,

●        zásady odměňování v doplňkové, resp. jiné činnosti.

Distanční část:

●        Specifika realizace doplňkové činnosti v prostředí vzdělávací organizace – případová studie a praktická cvičení fixující probíranou látku.

Prezenční část

Kontrola:

●        základní právní předpisy,

●        obecné principy kontroly,

●        sankce ukládané za porušení povinností kontrolovaných osob,

●        oznamovací povinnost,

●        příklady kontrolních okruhů.

Distanční část

●        Nejčastější ekonomické chyby zjišťované kontrolními orgány v rámci veřejnosprávních kontrol škol – praktická cvičení fixující probíranou látku.

Aktuální změny v ekonomice a financování škol a ŠZ

Prezenční část

●        Aktuální a novelizované normy související s ekonomikou a financováním škol a ŠZ

●        Financování regionálního školství

●        PH max

Distanční část (asynchronní, e-learning)

●        Výhody a nevýhody tvorby rozpočtu prostřednictvím jednotlivých metod – praktická cvičení fixující probíranou látku.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. David Mück (25.01.2024)
ústní zkouška z modulu Ekonomika a finanční management) – okruhy ke zkoušce budou předem zadány; u zkoušky bude zohledněn výsledek závěrečného on-line testu a výsledné hodnocení plnění e-learningových cvičných aktivit a plnění úkolů
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK