|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Iva Baslarová, Ph.D. (22.02.2019)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Iva Baslarová, Ph.D. (22.02.2019)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Iva Baslarová, Ph.D. (22.02.2019)
Podmínky atestace
Obsah kurzu 1. blok (22. února) Co je feministické poznávanie: jeho motivace, zásady a nároky. Feministická epistemologie. Konstruktivizmus, antifundacionalizmus a pluralizmus a jejich důsledky pro výzkumnou práci. Co je metodické zkoumání. Povinná literatura Zadání úkolu na další blok
2. blok (15. března) Povinná literatura Zadání úkolu: absolvování Kurzu informační gramotnosti – jak vyhledávat a kriticky hodnotit online zdroje (do 11. dubna). Bližší informace naleznete v souboru, vloženém do SIS.
3. blok (12. dubna) Povinná literatura
4. blok (10. května) Povinná literatura Skupinová diskuze na základě písemného úkolu: reflexe dosavadní praxe akademického psaní Zadání písemného úkolu: Vypracujte projekt diplomové práce. Projekt by měl obsahovat krátkou anotaci, výzkumné cíle a otázky, design vzorku, návrh výzkumných metod a základní literaturu.
Tematické okruhy diplomních prací u vyučujících KGS (v abecedním pořadí) Mgr. Iva Baslarová, Ph.D.
1. Výzkum publik televizních seriálů se zaměřením na kategorii gender (případně v kombinaci s dalšími kategoriemi sociální stratifikace, například třídou, etnicitou apod.) 2. Výzkum publik, produktů a autorů/ek tzv. fan fikce, případně některé její odnože, jako je slash fikce apod. 3. Výzkum publik seriálů či filmů žánru fantasy (s přesahem do žánru postapo), především upírských, vlkodlačích a zombie se zaměřením na kategorii gender; stejně tak je možné provádět výzkum samotných produktů, tedy obsahovou analýzu seriálů či filmů pomocí kvalitativních výzkumných metod, případně kombinaci těchto výzkumů. 4. Mýtus romantické lásky – výzkum filmů a seriálů či jejich publik se zaměřením na kategorii gender a ne/heteronormativitu. Romantická láska je v tomto případě nazírána jako sociální konstrukt. 5. Sebeprezentace dívek/žen a chlapců/mužů na sociálních sítích, sebeprezentace diváctví (natáčení sledování vybraných seriálových a filmových scén a jejich vystavování na internetu). 6. Populární kultura a její produkce, především pak televizní produkce – etnografický výzkum produkčního prostředí mediálních organizací. 7. Dospívání a role médií v rámci genderové socializace. Výzkum spolu/účinků médií při dospívání dívek a chlapců, především pak při jejich spolu/utváření představ o partnerském a sexuálním životě. 8. Incest a jeho zpodobnění v televizní či filmové produkci. 9. Emocionalita publika, emoce v médiích se zaměřením na kategorii gender. Výzkum publika či mediálních obsahů, případně jejich kombinace. 10. Fat studies: prezentace tloušťky v médiích, tlustí lidé jako identifikační vzory – výzkum publika.
Metodologie výzkumu: kvalitativní výzkum publika, etnografický výzkum (rozhovory, skupinové rozhovory, focus groups, zúčastněné pozorování, experimenty), obsahové analýzy s využitím kvalitativních výzkumných metod (diskurzivní analýza, vizuální analýza apod.)
Petra Ezzeddine, Ph.D.
Témata: 1) Reflexe genderu v migraci 2) Transnacionální konstrukce mateřství/otcovství 2) Genderové geografie moci /změny genderové moci v procesu migrace/ 3) Pomocnice v domácnosti /zejména chůvy, au pair, pečovateky o staré a nemocné, uklízečky/ a globalizace praktik a sítí péče 4) Ženy na globálním trhu práce / např.etnograficý výzkum thajských masérek v ČR, českých pečovatelek v Rakousku, vietnamských pedikérek atd./ 5) Etnografický výzkum mateřství /např. komodifikace mateřství a dětství skrze hračky a dárky, alternativní typy praktik péče o děti, mateřských center a předporodních kurzů atd./ 6./ Etnografický výzkum sociálních nerovností v dětském prostředí /školní etnografie dětí ciziců a romských dětí/ 7./ Ženy a materiální kultura / např. robotifikace domácnosti, konzumní strategie atd./
Teoretické zaměření: feministická antropologie, reflexivní antropologie
Metodologie výzkumu: preferuji etnografický výzkum /dlouhodobé zúčastněné pozorování /, life story research/ biografická a narativní interview/ a metodu material culture /analýzy materiální kultury/.
Jaroslava Hasmanová Marhánková
Ovdovění jako genderovaná zkušenost – dopad ovdovění na životy mužů ve stáří Genderová dimenze výše penzí v ČR – analýza současné situace, jejich příčin a možných řešení Společenské proměny vnímání sexuality ve stáří
Mgr. Tereza Jiroutová Kynčlová
1) Genderová analýza a/nebo kritická diskurzivní analýza vybraného textu, resp. literárního díla - je literatura prostředkem utváření identity jednotlivce a/nebo kolektivní identity?
2) Feministická literární teorie v kontextu literární(ch) kritik(y) a literárních směrů - jaké interpretace různé literární směry nabízejí?; jaká různá pojetí literatury a interpretace existují ve feministických literárních teoriích?
3) Konstrukce genderové identity v jazyce/textu - jak je jazyk genderován?; jaké identity ne/dovoluje utvářet?; je toto pojetí jazyka reflektováno v literárních dílech?; jak se tato reflexe projevuje?
4) Feminismus tzv. 3. světa - perspektiva postkoloniálních studií; otázky multikulturalismu, případně postavení původních obyvatel ve vztahu k většinové společnosti s ohledem na rasu/etnicita, gender a třídní příslušnost
5) Transnational Feminism - v čem se liší "západní" feminismy a feminismy vázané na konkrétní geografickou a kulturní lokaci?; jaké postupy využívají transnacionální feminismy?; jakou roli zde hrají epistemologie?
6) Genderové aspekty migrace - především kontext Severní, Střední a Latinské Ameriky
7) Gender a rasa/etnicita - jejich kulturní, historická a/nebo geografická kontextualizace a proměnlivost - jak může být genderován nacionalismus?; jak pracují s rasou/genderem/třídou minority při utváření své identity?;
8) Psaní žen - aspekty literatury psané ženami - jak je genderová identita spjata s psaním a čtením?; jak se vyvarovat esencialismu při debatě nad psaním žen?; mohou muži psát jako ženy a ženy jako muži?;
9) Chicanská literatura - analýza literárního textu nebo kulturního archetypu
Doc. PhDr. Blanka Knotková-Čapková, PhD.
1) Genderová analýza vybraného literárního textu, případně komparace více textů Model a struktura analýzy jako u seminární práce z 1. semestru na předmětu Stylistika, argumentace a literární teorie, v rozšířeném provedení. Konkretizace: genderová analýza vybraných pohádek, povídek, románu/románů (maximálně tří), básní, dramatu/dramat (maximálně tří). Příklady užšího zaměření: genderová analýza literárních postav z hlediska archetypální kritiky; pojetí femininity / maskulinity ve vybraném textu; pojetí (tradiční či subverzivní) genderové moci; model(y) genderových vztahů; genderovanost poetických obrazů; atd. Analyzovaný text může být v českém nebo anglickém jazyce. Příklady hotových či probíhajících prací: Genderová analýza Erbenovy Kytice; Obrazy femininity ve vybraných textech hororové literatury; Genderová analýza čtyř pohádkových a příběhových knih pro děti.
2) Gender a spiritualita - Textová analýza: pojednání o vybraném tématu ve vybraných textech feministické teologie, spirituality a/nebo feministické kritiky náboženství - křesťanské, islámské, hinduistické či buddhistické. Příklady hotových či probíhajících prací: Pojetí femininity ve vybraných titulech buddhologické literatury vztahující se k období nejstaršího buddhismu; Prvotní hřích z pohledu vybraných textů feministické teologie.
3) Gender a postkoloniální studia - Textová analýza: pojednání o vybraném tématu ve vybraných textech postkoloniálních studií (např. feminismus a multikulturalismus; feminismus, univerzalismus a kulturní relativismus; postkoloniální kritické texty zaměřené na konkrétní region; apod.) Předmětem analýzy může být i vybraná tematika konkrétního asijského regionu z pohledu postkoloniálních feministických teorií.
Pokud mají studující pouze jasný okruh zájmu (viz tři uvedené výše), ale pociťují potíže s výběrem konkrétního tématu, jsou vítáni na konzultacích.
Ľubica Kobová, PhD.
Práca a pracovná etika Diplomové práce zamerané na súčasné premeny práce, pracovnej etiky, ideálov pracovníčok a pracovníkov z rodového (genderového) hľadiska. Možné témy: · rodový charakter technologického kapitalizmu (napr. start upy) · stieranie rozdelenia súkromného, resp. rodinného a pracovného života ako dôsledok využívania online technológií v tzv. poznatkovej ekonomike · rodový charakter nového profesionalizmu · zápasy pracujúcich žien za zlepšenie pracovných podmienok v súčasnosti · feministická sociálna a politická teória skúmajúca prácu.
Feministická politická filozofia Diplomové práce zamerané na feministickú kritiku dejín politickej filozofie, dejiny politickej filozofie tvorenej ženami, súčasné problémy uchopené politicko-filozofickým disciplinárnym aparátom. Možné témy: · feministická interpretácia alebo kritika klasikov politickej filozofie (pozri knižnú edíciu Re-Reading the Canon) · analýza konkrétnych problémov rozpracovávaných politickými filozofkami v minulosti, ich prípadná vzájomná komparácia (napr. chápanie občianstva u Mary Wollstonecraft, republikanizmus Geramaine de Stael, chápanie rovnosti u Marie Le Jars de Gournay apod.) · súčasná agonistická feministická filozofia (Linda Zerilli, Wendy Brown, Bonnie Honig a ď.) · nové feministické sociálne a politické ontológie (Judith Butler, Jane Bennett, Karen Barad).
Metodologické zameranie · filozofická analýza a tvorba · kritická diskurzívna analýza · analýza ideológií
Tematické okruhy je možné v rámci konzultácií bližšie špecifikovať.
Kateřina Kolářová, PhD.
Okruhy témat magisterských prací u všech následujících okruhů jsou uvedena pouze některá témata, je samozřejmě možno domluvit se na jiném konkrétním tématu; všechna témata budou zpracovávána z genderové perspektivy (a ve vztahu k sexualitě, "postižení") 1) Studia "postižení" (všechna témata je možno rozpracovat v komparativní perspektivě, tj. srovnat situaci v ČR s jiným vybraným a relevantním kontextem) - způsoby zobrazování a konstruování tělesného, psychického, mentálního či sensorického "postižení" v současném českém mediálním diskurzu - vládní programy "integrace občanů s postižením" - "svět bez bariér"? - bariérovost a zpřístupňování např. veřejných objektů a institucí - příklady "integračních programů" v rámci základních/středních/vysokých škol - "politika identity" a její formování v českém kontextu Příklady probíhajících magisterských výzkumů: - rehabilitační ústav Kladruby - Diskurz o klecových lůžcích (rozbor internetových fór k debatě o nutnosti používání klecových lůžek)
2) AIDS/HIV: (všechna témata je možno rozpracovat v komparativní perspektivě, tj. srovnat situaci v ČR s jiným vybraným a relevantním kontextem) - Současná politika prevence (preventivní programy, speciální preventivní programy orientující se na "rizikové skupiny", preventivní programy orientující se naopak na "většinovou společnost", sexuální osvěta v rámci základního a středního vzdělávání, programy diskuzí se středoškoláky, které nejsou součástí sexuální výchovy) - diskursivní konstruování AIDS a nebezpečí přenosu HIV (např. AIDS jako problém tzv. třetího světa, jako problém určitých skupin společnosti apod.) - Dům světla, "field work" - medicínský diskurz o AIDS/HIV, reflexe a diskurz o AIDS/HIV z pohledu medicíny, "vědění" o AIDS/HIV Příklady probíhajících bakalářských výzkumů: - Diskurzivní konstruování nebezpečí AIDS/HIV mezi 1985-1989 - Současné preventivní programy zaměřené na školní mládež
3) Kulturní studia obecněji: - "subkultura/subkulturní uskupení" (např. graffiti subkultura, hip-hopová scéna) - "soap opery" a tzv. ženské žánry mediální produkce - GLBT a queer ve filmu Příklady probíhajících magisterských výzkumů: - patronymie a volba příjmení žen (při sňatku) - performativita těla a (queer) korporeality v rámci queer festivalu - hip-hop a "klubová kultura"
4) Narace a (sexuální, genderová) identita - Literární a autobiografické texty (především české a anglosaské provenience, historická perspektiva) - Žánr "coming-out", formování genderové a sexuální identity skrze auto/biografický text - diskurz transexuality - Parodie, cross-identifikace, transvestie apod. v auto/biografickém textu - "queering" auto/biografického žánru - Překrývání kategorií sebe-identifikace (gender, sexualita, sociální lokace, etnicita, rasa apod.) - Narace identity mimo kontext literárního textu Příklady probíhajících magisterských výzkumů: - Orální historie: konstruování neheterosexuálních identit - Jak napsat jinou knihu pro děti? (streotypizování a heteronormativita v dětské literatuře) - Mediální diskurz o transsexualitě - "Lesbická literatura"?
metodické zaměření: diskurzivní analýza a analýza diskurzu orální historie a biografické vyprávění analýza pop-kultury
Ing. Petr Pavlík, PhD.
1) Samoživitelství (včetně rozhodování soudu, přístupu státu atd.) - Různé aspekty samoživitelství za využití metodologických přístupů založených na rozhovorech a analýze existujících dokumentů
2) Mateřství - Různé aspekty samoživitelství za využití metodologických přístupů založených na rozhovorech a analýze existujících dokumentů - otázky typu: Co matky zažívají? Jak jdou dohromady představy s realitou mateřství?
3) Témata související s prosazováním genderové rovnosti v ČR - studující mohou přijít s vlastními nápady v této oblasti
Doc. Věra Sokolová, Ph.D.
1) Reprodukce a populační politika Diplomové práce zaměřené na zkoumání genderových a rasových/rasistických aspektů reprodukce, studium emancipačních a kontrolních/regulačních mechanismů reprodukce a populační politiky (zejména v kontextu rasy/etnicity a sexuality/heteronormativity), výzkum reprodukčních strategií, hodnot a chování.
Témata: - diskurzy porodů a potratů - sociální aspekty antikoncepce - rasismus a eugenika v reprodukci, nucená sterilizace - reprodukce jako bysnys (mezinárodní adopce, "dělohy k pronajmutí") - globální mateřství - asistovaná reprodukce - homoparentalita a queer rodičovství - populační politika jako regulační nástroj - reprodukční zdraví a práva - rasa a reprodukce jako civilizační diskurz
Výzkum ve všech těchto tématických oblastech může být založený jak na studiu a textové analýze dokumentů (institucionálních, archivních, mediálních), tak na kvalitativních rozhovorech či biografických vyprávěních.
2) Gender a prostor; feministická geografie Diplomové práce zaměřené na zkoumání prostoru jako narativního média, na zkoumání vztahu mezi prostorem a genderovým řádem, výzkum genderových dimenzí (veřejného) prostoru a prostorového utváření genderových vztahů a hierarchií, pronikání historického narativu do (genderových) konstrukcí a významů veřejného prostoru a studium genderových dimenzí prostorových uspořádání různých institucí.
Témata: - konstrukce prostoru a kolektivní paměť (památníky, pomníky, názvy ulic, "každodenní" a "monumentální" architektura...) - genderová analýza institucionálních prostorů (města, nemocnice, školy, nádraží, sportovní areály, parky, rezidenční satelity...) - "Právo na město": (genderový) design plánování veřejného prostoru - institucionální organizace a regulace veřejného prostoru a prostranství - genderové dimenze (ne)dostupnosti, (ne)přístupnosti, (ne)pořádku a (ne)čistoty veřejného prostoru - rasismus, chudoba a veřejný prostor - geografie strachu, surveillance a (ne)bezpečí veřejného prostoru - prostor jako narativní médium - gender a umění ve veřejném prostoru - genderové a sexuální konstrukce turistických destinací - topografie marginalizovaných identit
Výzkum ve všech těchto tématických oblastech může být založený jak na studiu a analýze dokumentů (institucionálních, archivních, mediálních), tak na studiu a analýze jednotlivých prostorů, míst, památníků či pomníků či institucí. Možné a žádoucí jsou vizuální analýzy (vizuální sociologie) i rozhovory.
3) Politika identity a konstrukce sexuality Diplomové práce, které se zaměřují na otázky konstrukce, produkce a reprodukce sexuálních definic, kategorií a sexuálních a genderových identit v rozdílných kontextech a (sub)kulturách, komparativní dějiny sexuality, zkoumání fungování heteronormativity a homofobie ve společnosti.
Témata: - heteronormativita a homofobie ve společnosti (v médiích, vzdělávacích zařízeních a osnovách, ve zdravotnictví, ve sportu, atd...) - biografická vyprávění utváření nehetorosexuálních identit - queer dětství a dospívání - queer rodičovství a homoparentalita - orální historie neheterosexuálních životů v období socialismu - konstrukce těla a tělesnosti v historickém diskurzu - sexualita jako regulační nástroj
Výzkum ve všech těchto tématických oblastech může být založený jak na studiu a analýze dokumentů (institucionálních, archivních, mediálních), tak na rozhovorech, orální historii, diskurzivní analýze či analýze diskurzu.
4) Gender a vizualita Diplomové práce zaměřující se na zkoumání a analýzu vizuálních děl, projektů či proudů, které se nějakým zásadním způsobem podílejí na zpochybňování a bourání (či naopak na ukotvování) genderového a sexuálního řádu ve společnosti; biografické analýzy konkrétních autorů a autorek, kteří ve své tvorbě zásadním způsobem ztvárňují či ovlivňují (kritické) pohledy na gender a sexualitu prostřednictvím vizuálních médií a umění.
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Iva Baslarová, Ph.D. (22.02.2019)
Kurz je povinný ve druhém semestru studia. |