Poslední úprava: Lucie Houšková (01.02.2024)
Zájem o problematiku integrace žáků s odlišným mateřským jazykem do českého vzdělávacího systému neustále
roste, a to zejména v posledních letech v souvislosti s uprchlickou krizí způsobenou válečnou situací na Ukrajině.
Cílem kurzu je seznámit studenty se základní terminologií a základními daty o počtech migrantů v České republice
a ve vzdělávacím systému. Předmětem kurzu budou i informace o tom, jak se v průměru liší akademické
dovednosti žáků s migrační historií oproti žákům domácí populace (prostřednictvím PISA testů). Bude nás zajímat,
zda se liší míra pocitů sounáležitosti se školou, míra prožíváním úzkosti v souvislosti se školní docházkou, míra
pocitů neférovosti v zacházení a pocitů ohrožení šikanou. Předmětem diskuze bude také jejich motivovanost k
dosažení úspěchu ve vzdělávání a vzdělávací aspirace. V neposlední řadě budeme zjišťovat, co mohou vzdělávací
systémy udělat pro úspěšnou adaptaci žáků s odlišným mateřským jazykem do vzdělávacích systémů.
Podmínkou udělení zápočtu je v případě distančních studentů aktivní účast v hodinách a vypracování seminární
práce, ve které budou kriticky reflektovány poznatky z vybrané odborné literatury zaměřené na danou problematiku.
V případě studentů denního studie je podmínkou udělení zápočtu aktivní účast v hodinách a vypracovávání
průběžných domácích úkolů.
Poslední úprava: Lucie Houšková (01.02.2024)
Interest in the issue of integrating pupils with different mother tongues (DMT) into the Czech education system has
been growing steadily, especially in recent years in connection with the refugee crisis caused by the war in
Ukraine.
The aim of the course is to familiarise participants with basic terminology and basic data on the number of
migrants in the Czech Republic and in the education system. The course will also include information on how the
academic skills of pupils with a migration history differ on average from those of the native population (with the
use of PISA tests). We will be interested in whether there are differences in the level of feeling of belonging to
school, the level of anxiety about school, the level of feeling of unfair treatment and the level of feeling threatened
by bullying. Their motivation to achieve educational success and their educational aspirations will also be
discussed. Finally, we will look at what education systems can do to ensure the successful adaptation of DMT
pupils to education systems.
In the case of distance learning students, active participation in class and the preparation of a seminar paper
critically reflecting on the findings of selected literature on the subject are prerequisites for the award of credits. In
the case of full-time students, active participation in classes and the completion of homework assignments is a
condition for the award of credit.