Kooperace a týmová spolupráce - APD519022
|
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc. (18.09.2021)
Cíle předmětu:<br> vědomosti: podstata kooperativního sociálního vztahu, jeho odlišení od jiných sociálních<br> vztahů v úkolové situaci, podstata kooperativního učení, jeho principy, aplikační stránka<br> kooperativního učení, vymezení kooperativních dovedností, jejich klasifikace, schéma<br> nácviku kooperativních dovedností, zásady týmové práce a jejího řízení<br> dovednosti: rozpoznat situace vhodné pro kooperativní vztahy, uspořádat situaci na<br> základě kooperativního vztahu, dovednosti pro práci v kooperativní skupině, dovednosti<br> řízení kooperativní skupiny, dovednosti spojené s řízením kooperativních skupin ve<br> vyučování nebo vně školní instituce<br> Základní témata předmětu:<br> 1.Podstata kooperace v sociálně psychologickém a pedagogickém rámci, její význam v<br> současnosti. Učící se společnost.<br> 2. Různá uspořádání sociálních vztahů v úkolových situacích – kooperace, kompetice,<br> individualistické uspořádání.<br> 3. Vzdělávací a výchovné prostředí a problematika kooperace. Virtuální prostředí a<br> kooperace. Škola a kooperace.<br> 4. Kooperativní učení v různých vzdělávacích prostředích: škola, profesní vzdělávání.<br> 5. Principy kooperativního učení a jejich aplikace v různých vzdělávacích prostředích.<br> 6. Metodologické a metodické otázky kooperativního učení, hodnocení v tomto systému.<br> 7. Problémy kooperace spojené se zaváděním do vzdělávací praxe, praxe školy.<br> 8.Vztah kooperace ve školních podmínkách k profesní sféře.<br> 9. Formování kooperativních sociálních dovedností.<br> 10. Možnosti týmové práce učitelů na škole. Týmová práce v jiných institucích. Řízení<br> participativních týmů.<br> Studijní literatura<br> Základní literatura:<br> Kasíková, H. Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. (2007).<br> Praha: Karolinum.<br> Senge,P.M. (2012). Pátá disciplína. Praha. Management Press.<br> 53<br> Literatura doporučená:<br> Belbin, M.R. (2012). Nové obzory týmů. Walter Kluwer.<br> Bennet, T, B., Rolheiser – Bennet, C., Stevahn, L. (1991). Cooperative learning. Where<br> heart meet mind. Toronto: Educational connections.<br> Cohen, E.G. (1994). Designing Groupwork. Strategies for the Heterogenous Classroom.<br> New York: Teacher College Press.<br> Hermochová, S. (2006). Teambuilding. Praha: Grada Publishing.<br> Jacques, D (1991). Learning in Groups. London: Kogan Page.<br> Johnson, D. W.; Johnson, R. T.; Johnson Holubec, E. (1990). Circles of Learning.<br> Cooperation in the Clasroom. Edina: Interaction Book Company.<br> Kasíková, H. (1997). Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál.<br> Kasíková, H. (2009). Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy.<br> Praha: Karolinum.<br> KaíkováH. (2009) Učíme (se) spolupráci spoluprací. Kladno: AISIS, o.s.<br> Kasíková, H. (Ed). (2007). Učíme (se) kooperaci kooperací. Náměty – výukové materiály.<br> Kladno: AISIS, o.s.<br> Pol, M.; Lazarová, B. (1999). Spolupráce učitelů – podmínka rozvoje školy. Praha:<br> STROM.<br> Polechová, P. (2000). Interaktivní a kooperativní strategie v evropských projektech škol.<br> Praha: PedF UK.<br> Sitná, D. (2009). Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha:<br> Portál.<br> Slavin, R. (1983). Cooperative learning. New York: Longman.<br> |