Poslední úprava: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D. (28.01.2024)
Cílem předmětu je seznámení studentů a studentek se specifiky práce s dětskou skupinou v podmínkách především klinické praxe a školní psychologie. V průběhu předmětu budou systematicky představeny a rozlišeny typy dětských skupin, jejich zaměření, struktura takové skupiny i adekvátní cíle skupinové práce. Studentům bude ukázán přehled možností jednotlivých přístupů a technik v psychologické praxi cílených podle účelu v oblasti diagnostiky či intervence/terapie skupin. Součástí výuky je nejen teoretické seznámení s problematikou, ale i praktické procvičení rolí ve skupině, včetně vedení skupiny, aby si studenti mohli sebezkušenostně osvojit poznatky o prožívání a faktorech působících na chování a projevy jak na straně dětské klientely, tak na straně psychologa pracujícího s dětskou skupinou. Zdůrazňovány jsou také limity této práce a etické problémy, které se k ní váží. Zařazeny jsou i otázky koterapeutů a problémy intervize a supervize této práce.
Výstupy z učení:
- studenti charakterizují dětskou skupinu,
- studenti vyjmenují základní typy skupin, jejich zaměření a adekvátní cíle práce ve skupině.
- studenti diskutují o možnostech intervence s ohledem na konkrétní složení skupiny.
- v modelových situacích studenti aplikují vybrané postupy pro dosažení stanoveného cíle při práci s dětskou skupinou.
- diskutují o etických problémech, které se k práci s dětskou skupinou váží.
Poslední úprava: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D. (28.01.2024)
The aim of the course is to acquaint students with the specifics of working with a child group in terms of mainly clinical practice. During the course, the types of children's groups, their focus, the structure of such groups and the adequate goals of group work are explained. Is an overview of the possibilities of individual approaches explained to students? techniques in psychological practice targeted to fitness for diagnosis or therapy. Part of the course is not only a theoretical introduction to the issue, but also practical exercise of roles in the group, including group leadership, so that students can acquire the experience of experiencing and factors influencing behavior and manifestations both on the part of children and on the side of a child psychologist. The limits of this work and the ethical issues related to it are also emphasized. Also included are questions of co-therapists and problems of intervention and supervision of this work.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D. (28.01.2024)
Deskriptory kurzu:
Celková časová zátěž studedenta: 80 hodin
Přímá výuka: 24 hodin
Samostudium literatury (za semestr): 10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr): 3 hodiny
Plnění průběžných úkolů (za semestr): 3 hodiny
Plnění předmětu
Seminární práce a reflexe práce: 40 hodin
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D. (28.01.2024)
BAŠTECKÁ, B. a GOLDMANN, P. Základy klinické psychologie. Praha: Portál, 2001
HORT, V., HRDLIČKA M. a KOCOURKOVÁ, J. Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál,2000
KRATOCHVÍL, S. Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Praha: Portál, 2002
MILLAROVÁ, S. Psychologie hry. Praha: Pyramida, 1978
ŘÍČAN, P.-KREJČÍŘOVÁ, D. a kol. Dětská klinická psychologie. 3.vydání Praha: Grada,1997
SVOBODA, M.(ed.), KREJČÍŘOVÁ, D. a VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 1999
VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000
YALOM, I. a LESZCZ, M. Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Praha: Portál, 2015.
Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D. (28.01.2024)
Předmět bude strukturován do následujících tematických bloků:
1) Vymezení sociální skupiny, typologie skupin, struktura a dynamika skupin,
2) Význam skupiny v dětství a dospívání, vývojová specifika,
3) Vedení skupiny, formální a neformální, vychovatelské-učitelské versus psychologické-terapeutické vedení,
4) Techniky práce se skupinou - obecné principy technik (cíl, podmínky, průběh, reflexe),
5) Seznámení skupin, nastavení pravidel, vytvoření bezpečného prostředí,
6) Cílené techniky práce se skupinou podle typu zakázky, ukázky konkrétních aktivit,
7) Dilemata a etické otázky při práci s dětskou skupinou (např. sdělování požadavků a výsledků rodičům a vyučujícím),
8) Profesní rozvoj a reflexe při vedení skupin
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D. (28.01.2024)
Podmínkou ukončení je aktivní účast v rozsahu min. 70%, průběžné plnění úkolů a zpracování seminálního úkolu.