Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (02.02.2021)
Kurz představuje učitelské povolání a další pedagogická povolání v psychologické perspektivě tak, aby studující lépe porozuměli jejich specifikům. Cílem kurzu je pomoci studentům s komplexním pochopením učitelské profese a příbuzných profesí, na které jsou studenti bakalářského studia na PedF UK připravováni.
V letním semestru 2020/2021 bude výuka zahájena distanční formou a dále se bude řídit platnými protipandemickými pravidly. Jednotlivá setkání budou probíhat prostřednictvím offline nahrávek přednášek a následně online přednášek v platformě Zoom. K předmětu je zřízen kurz v Moodle. Kurz v Moodle obsahuje četbu, úkoly a nahrané přednášky k vybraným tématům.
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (18.09.2019)
The course presents the teaching profession and other teaching professions in a psychological perspective so that students can better understand their specifics. The aim of the course is to help students with a comprehensive understanding of the teaching profession and related professions for which undergraduate students at the Faculty of Education are preparing.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc. (30.10.2019)
Cílem předmětu je pochopit specifičnost učitelského povolání (nároky, obtížemi, možnostmi). Seznámit studenty se základními způsoby zvládání náročných situací a předcházení "vyhoření".
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (29.01.2023)
Výuka předmětu je vedena doc. Smetáčkovou a prof. Štechem. Všechny podklady k předmětu jsou uvedeny v Moodlu.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (18.09.2019)
SPILKOVÁ, V.: Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. KOPŘIVA, K.: Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997. ŠTECH, S.: Co je to učitelství a lze se mu naučit? Pedagogika 1994, 34, č.4, s. 311 -349. Rodina a škola. Monotématické číslo časopisu Pedagogika, 2004, 54, 4. HENNIG, C., KELLER, G.: Antistresový program pro učitele. Praha: Portál, 1996. BRUNER, J.: Acts of Meaning. Cambridge: Harvard University Press, 1990. HRABAL, V., PAVELKOVÁ, I.: Jaký jsem učitel, Praha: Portál, 2010. ŠTECH, S.: Vývoj poznatků o vztahu rodiny a školy. Čs. Psychologie, 1997, 41, 6, s. 487-502. ŠTECH, S.: Škola nebo domácí vzdělávání? Teoretická komplikace jedné praktické otázky. Pedagogika, 2003, 43, č.4, s. 418 - 436. Povolání: učitel. Monotématické číslo časopisu Pedagogika, 1994, 44, 4. Psychoanalytické inspirace pro výchovu. Monotématické číslo časopisu Pedagogika, 1999, 49, 4. Hakanen, J. J., Bakker, A. B., & Schaufeli, W. B. (2006). Burnout and work engagement among teachers. Journal of school psychology, 43(6), 495-513. Smetáčková, I. et al. (2019). Syndrom vyhoření mezi učiteli a jeho souvislosti. Českolovenská psychologie, 63 (4), 515-538.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (29.01.2023)
Kurz je ukončen didaktickým testem, který pokrývá témata přednášek a povinné literatury (viz podklady v Moodlu).
Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (18.09.2019)
Obsah kurzu: 1. Učitelská profese, profesionalizace a profesní socializace. 2. Analýza učitelské profese - učitelská profese a její nároky (klinická náročnost učitelství, nejistoty, ambivalence a dilemata učitelství, prestiž učitelské profese). Učitelská profesní identita (stávání se učitelem). 3. Pomáhající profese. Lidský vztah jako součást profese. 4. Stres a strategie jeho zvládání. Syndrom vyhoření. Prevence. 5. Autodiagnostika učitele. Individuální pojetí učitelství. Zjišťování vlastních specifik pedagogického působení, zvláštnosti vlastního pojetí žáka (respektive úspěšného žáka) a preferenčních tendencí.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (15.05.2020)
Závěrečný test vycházející z témat přednášek a samostudia.