Poslední úprava: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (08.09.2023)
Předmět je zaměřen na praktické a teoretické dovednosti a poznatky pro vedení sportovního tréninku a pohybových aktivit v rámci tělesné výchovy na ZŠ a SŠ. Posluchači si prohloubení didaktické dovednosti a znalosti s akcentem na konkrétní (problematické) didaktické situace. Ontogeneze motoriky, formy, metody, postupy, organizace v tělesné výchově, zájmové formy. Součástí předmětu jsou didaktické aspekty specifik tréninku dětí a mládeže, aplikace principů sportovního tréninku do školní tělesné výchovy. Využití vyučovacích metod v plavání, didaktika plavání - praktické vedení výcviku dětí v základním plaveckém výcviku včetně seznámení dětí s podmínkami, organizací, hygienou a bezpečností, výuka plavání podle věkových a výkonnostních skupin, používání plaveckých pomůcek k nácviku. Předmět je završen základním obeznámením s metodikou a didaktikou základního plaveckého výcviku všech věkových kategorií.
Poslední úprava: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (08.09.2023)
The subject is focused on practical and theoretical skills and knowledge for conducting sports training and exercise activities as part of physical education at primary and secondary schools. Students will deepen their didactic skills and knowledge with an emphasis on specific (problematic) didactic situations. Ontogeny of motor skills, forms, methods, procedures, organization in physical education, forms of interest. The course includes didactic aspects of the specifics of training children and youth, the application of the principles of sports training to school physical education. Use of teaching methods in swimming, didactics of swimming - practical training of children in basic swimming training, including familiarization of children with conditions, organization, hygiene and safety, swimming lessons according to age and performance groups, use of swimming aids for training. The subject is completed by basic familiarization with the methodology and didactics of basic swimming training for all age categories.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (08.09.2023)
Shrnutí a prohloubení praktických i teoretických dovedností a poznatků v oblasti sportovního tréninku, zařazování a řízení pohybových aktivit v tělesné výchově na ZŠ a SŠ . Gradace didaktických dovedností a znalostí. Získání vědomosti a zkušenosti v rámci didaktiky plavání včetně praktického vedení výcviku dětí v základním plaveckém výcviku.
Poslední úprava: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (08.09.2023)
Summary and deepening of practical and theoretical skills and knowledge in the field of sports training, classification and management of physical activities in physical education at primary and secondary schools. Gradation of didactic skills and knowledge. Gaining knowledge and experience in swimming didactics, including practical training of children in basic swimming training.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (08.09.2023)
Celková časová zátěž studenta 135,0 Odpovídající množství kreditů 5 Přidělené kredity 5 Zakončení Z+Zk
Přímá výuka Přednášky: 2 Cvičení: 2
Příprava na výuku Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 45 minut Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut Samostudium literatury (za semestr) 5 hodin Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr) 10 hodin
Plnění předmětu Seminární práce 10 hodin Příprava na zápočet 10 hodin Příprava na zkoušku a zkouška 30 hodin
Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (08.09.2023)
ADAMÍROVÁ, J. Hravá a zábavná výchova pohybem. Základy psychomotoriky. Praha: Unie zdravotní tělesné výchovy, 2003.
BOMPA, O.T., Carrera, O.T. Periodization, Theory and Methodology of Training. Champaign: Human Kinetics, 1999.
BUSTA, J. BÍLÝ, M., SUCHÝ, J.: Kondiční a somatické předpoklady ve vodním slalomu, Praha: Karolinum, 2021.
ČECHOVSKÁ, I., MILER, T. Plavání. Praha: Grada Publishing, 2008.
ČECHOVSKÁ, I. Plavání dětí s rodiči. Praha: Grada, 2002 ČECHOVSKÁ, I., MILER, T. Didaktika plavání. Vybrané kapitoly. Praha: Karolinum, 2019. ČECHOVSKÁ, I., BRTNÍK, T., KRAMPEROVÁ, V.. Aktualizované poznatky z didaktiky plavání II. Variabilita plaveckých dovedností a techniky plaveckých způsobů. Praha: UK FTVS, 2014.
DICK, W., F. Sports Training Principles, London: A&C Black, 2002.
DOBRÝ, L. a kol. Analýza didaktické interakce. Praha: UK FTVS, 1997.
DOVALIL, J., CHOUTKA, M., SVOBODA, B., RYCHTECKÝ, A., HAVLÍČKOVÁ, L., PERIČ, T., SUCHÝ, J. Lexikon sportovního tréninku, Praha: Karolinum, 2008, ISBN: 978-80-246-1404-5.
DOVALIL, J. a kol. Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia 2012.
DUFOUR, M. Pohybové schopnosti v tréninku Rychlost, Praha: Mladá fronta, 2015.
DVOŘÁKOVÁ, H. Didaktika tělesné výchovy a dětí s hendikepy. Praha: UK PedF, 2000.
DVOŘÁKOVA, H. a kol. Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Praha: Karolinum, 2017.
GRASGRUBER, P., CACEK, J. Sportovní geny. Brno: Computer Press, 2008.
HOFER, Z. a kol. Technika plaveckých způsobů. Praha: Karolinum, 2016.
HOCH, M. a kol. Plavání-teorie a didaktika. Praha: SPN, 1983.
HOCHMANN, A., LAMES, M., LETZELTER, M. Úvod do sportovního tréninku. Prostějov: Sdružení sport a věda, 2010.
KAMPMILLER, T., VANDERKA, M., LACZO, E., PERÁČEK, P. Teória športu a didaktika športového tréningu, UK FTVŠ: Bratislava, 2012.
KREJČÍ, M., BAUMELTOVÁ, M. Optimalizace denního režimu žáků mladšího školního věku. České Budějovice: INCA, 1999.
KRIŠTOFIČ, J. Pohybová příprava dětí. Praha: Grada, 2006.
MARTENS, R. Úspěšný trenér. Praha: Grada, 2006.
MAZAL, F. Pohybové hry a hraní. Olomouc: Hanex, 2000.
MĚKOTA, K., KOVÁŘ, R. et al. Unifittest (6 - 60). Olomouc: UP, 1995.
MĚKOTA, K., NOVOSAD, J.: Motorické schopnosti, Olomouc: UP FTK, 2005.
MUŽÍK, L., KREJČÍ, M. Tělesná výchova a zdraví. Olomouc: Hanex, 1997.
NAVIN, A. Sports coaching, Ramsbury: The Crowood Press, 2011.
NEUMANN, G., PFÜTZNER, A., HOTTENROTT, K. Alles unter kontrolle, Aachen: Meyer&Meyer Verlag, 2000. případně české vydání: NEUMANN, G., PFÜTZNER, A., HOTTENROTT, K. Trénink pod kontrolou, Praha: Grada, 2005.
PECHA, J., DOVALIL, J. SUCHÝ, J. Význam soutěžní úspěšnosti ve výkonnostním vývoji tenistů, Praha: Karolinum, 2016
PERIČ, T. Sportovní příprava dětí. Praha: Grada, 2004.
PERIČ, T., DOVALIL, J. Sportovní trénink. Praha: Grada, 2010.
PERIČ, T., SUCHÝ, J. a kol. Identifikace sportovních talentů, Praha: Karolinum, 2010.
PERNICA, J., HARSA, P., SUCHÝ, J. Změny nálad při tréninku v hypoxii, Praha: Karolinum, 2019
PYKE, F. S. Better Coaching, Champaing: Human Kinetics, 2001.
Rámcový vzdělávací program základního vzdělávání. www.vuppraha/ramcovy.cz
RICHARDS, R., J. Coaching Swimming - an introductory manual. Lavington, N.S.W.: Australian Swimming Coaches & Teachers Association, 2002.
SCHNABEL, G., HARRE, D., BORDE, A. Trainingsleher – Trainingswissenschaft. Aachen: Meyer&Meyer Verlag, 2008.
STEINHOEFER, D. Grundlagen des Athletiktraining. Muenster: Philipka Verlag, 2003.
SUCHÝ, J. Využití hypoxie a hyperoxie ve sportovním tréninku, Praha: Karolinum, 2012.
TILINGER, P. Prognózování vývoje výkonnosti ve sportu. Praha: Karolinum, 2004.
VLČEK, P., a kol. Vodní pohybové pohádky nejen pro předškoláky. Brno: PedF MU, 2016.
Poslední úprava: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (08.09.2023)
ADAMÍROVÁ, J. Hravá a zábavná výchova pohybem. Základy psychomotoriky. Praha: Unie zdravotní tělesné výchovy, 2003.
BOMPA, O.T., Carrera, O.T. Periodization, Theory and Methodology of Training. Champaign: Human Kinetics, 1999.
BUSTA, J. BÍLÝ, M., SUCHÝ, J.: Kondiční a somatické předpoklady ve vodním slalomu, Praha: Karolinum, 2021.
ČECHOVSKÁ, I., MILER, T. Plavání. Praha: Grada Publishing, 2008.
ČECHOVSKÁ, I. Plavání dětí s rodiči. Praha: Grada, 2002 ČECHOVSKÁ, I., MILER, T. Didaktika plavání. Vybrané kapitoly. Praha: Karolinum, 2019. ČECHOVSKÁ, I., BRTNÍK, T., KRAMPEROVÁ, V.. Aktualizované poznatky z didaktiky plavání II. Variabilita plaveckých dovedností a techniky plaveckých způsobů. Praha: UK FTVS, 2014.
DICK, W., F. Sports Training Principles, London: A&C Black, 2002.
DOBRÝ, L. a kol. Analýza didaktické interakce. Praha: UK FTVS, 1997.
DOVALIL, J., CHOUTKA, M., SVOBODA, B., RYCHTECKÝ, A., HAVLÍČKOVÁ, L., PERIČ, T., SUCHÝ, J. Lexikon sportovního tréninku, Praha: Karolinum, 2008, ISBN: 978-80-246-1404-5.
DOVALIL, J. a kol. Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia 2012.
DUFOUR, M. Pohybové schopnosti v tréninku Rychlost, Praha: Mladá fronta, 2015.
DVOŘÁKOVÁ, H. Didaktika tělesné výchovy a dětí s hendikepy. Praha: UK PedF, 2000.
DVOŘÁKOVA, H. a kol. Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Praha: Karolinum, 2017.
GRASGRUBER, P., CACEK, J. Sportovní geny. Brno: Computer Press, 2008.
HOFER, Z. a kol. Technika plaveckých způsobů. Praha: Karolinum, 2016.
HOCH, M. a kol. Plavání-teorie a didaktika. Praha: SPN, 1983.
HOCHMANN, A., LAMES, M., LETZELTER, M. Úvod do sportovního tréninku. Prostějov: Sdružení sport a věda, 2010.
KAMPMILLER, T., VANDERKA, M., LACZO, E., PERÁČEK, P. Teória športu a didaktika športového tréningu, UK FTVŠ: Bratislava, 2012.
KREJČÍ, M., BAUMELTOVÁ, M. Optimalizace denního režimu žáků mladšího školního věku. České Budějovice: INCA, 1999.
KRIŠTOFIČ, J. Pohybová příprava dětí. Praha: Grada, 2006.
MARTENS, R. Úspěšný trenér. Praha: Grada, 2006.
MAZAL, F. Pohybové hry a hraní. Olomouc: Hanex, 2000.
MĚKOTA, K., KOVÁŘ, R. et al. Unifittest (6 - 60). Olomouc: UP, 1995.
MĚKOTA, K., NOVOSAD, J.: Motorické schopnosti, Olomouc: UP FTK, 2005.
MUŽÍK, L., KREJČÍ, M. Tělesná výchova a zdraví. Olomouc: Hanex, 1997.
NAVIN, A. Sports coaching, Ramsbury: The Crowood Press, 2011.
NEUMANN, G., PFÜTZNER, A., HOTTENROTT, K. Alles unter kontrolle, Aachen: Meyer&Meyer Verlag, 2000. případně české vydání: NEUMANN, G., PFÜTZNER, A., HOTTENROTT, K. Trénink pod kontrolou, Praha: Grada, 2005.
PECHA, J., DOVALIL, J. SUCHÝ, J. Význam soutěžní úspěšnosti ve výkonnostním vývoji tenistů, Praha: Karolinum, 2016
PERIČ, T. Sportovní příprava dětí. Praha: Grada, 2004.
PERIČ, T., DOVALIL, J. Sportovní trénink. Praha: Grada, 2010.
PERIČ, T., SUCHÝ, J. a kol. Identifikace sportovních talentů, Praha: Karolinum, 2010.
PERNICA, J., HARSA, P., SUCHÝ, J. Změny nálad při tréninku v hypoxii, Praha: Karolinum, 2019
PYKE, F. S. Better Coaching, Champaing: Human Kinetics, 2001.
Rámcový vzdělávací program základního vzdělávání. www.vuppraha/ramcovy.cz
RICHARDS, R., J. Coaching Swimming - an introductory manual. Lavington, N.S.W.: Australian Swimming Coaches & Teachers Association, 2002.
SCHNABEL, G., HARRE, D., BORDE, A. Trainingsleher – Trainingswissenschaft. Aachen: Meyer&Meyer Verlag, 2008.
STEINHOEFER, D. Grundlagen des Athletiktraining. Muenster: Philipka Verlag, 2003.
SUCHÝ, J. Využití hypoxie a hyperoxie ve sportovním tréninku, Praha: Karolinum, 2012.
TILINGER, P. Prognózování vývoje výkonnosti ve sportu. Praha: Karolinum, 2004.
VLČEK, P., a kol. Vodní pohybové pohádky nejen pro předškoláky. Brno: PedF MU, 2016.
Sylabus -
Poslední úprava: prof. PhDr. Soňa Jandová, Ph.D. (04.01.2024)
Přednášky:
Přehled historického vývoje vyučovacích metod v plavání.
Význam, úkoly a cíle plavání. Etapy plavecké přípravy.
Vliv plaveckého výcviku na rozvoj jednotlivých klíčových kompetencí.
Přípravná, základní a zdokonalovací etapy plavecké výuky - didaktické aspekty výuky, metody výuky, organizační formy, využití her v plavecké výuce, bezpečnostní hlediska při výuce, plavecké pomůcky, nácvik plaveckých pohybů a dovedností.
Semináře:
Výuka plavání žáků prvního stupně.
Sportovní trénink dětí a mládeže v praxi
Aplikace metod rozvoje PS v různých podmínkách
Poslední úprava: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (08.09.2023)
Lectures: An overview of the historical development of teaching methods in swimming. Meaning, tasks and goals of swimming. Stages of swimming training. The influence of swimming training on the development of individual key competencies. Preparatory, basic and improvement stages of swimming lessons - didactic aspects of teaching, teaching methods, organizational forms, use of games in swimming lessons, safety aspects during teaching, swimming aids, training of swimming movements and skills. Movement activities in Framework educational programs. Children's needs and starting points for the implementation of physical activities in the primary school regime, or high school Child's personality. Physical activity and health. Ontogeny of motor skills, forms, methods, procedures, organization in physical education, projects. Structural concept of sports performance, talent selection. Age norms in sports, specifics of training for children and youth - conditioning, technical, tactical and psychological preparation. Components and stages of sports training, issues of early specialization. Didactic aspects of training children and youth. Application of sports training principles to school physical education. Current trends and tendencies in sports training. Seminars: Didactic outputs, their evaluation, presentation of the chosen didactic problem, its analysis and starting points. Swimming lessons for first graders.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (08.09.2023)
Aktivní účast na praktické výuce: 80 %
Zpracování 10 příprav na plaveckou výuku dětí, jejich realizace a následná reflexe
Zpracování a realizace metodického výstupu a následná reflexe
Ústní zkouška
Poslední úprava: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (08.09.2023)
Active participation in practical teaching: 80% Processing of 10 preparations for children's swimming lessons, their implementation and subsequent reflection Processing and implementation of methodical output and subsequent reflection Oral exam
Studijní opory -
Poslední úprava: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (04.09.2023)