Poslední úprava: PhDr. Ondřej Neumajer, Ph.D. (26.01.2023)
Cílem předmětu je seznámit studenty se současnými požadavky na znalosti, vědomosti a dovednosti učitele v oblasti digitálních technologií. V souvislosti s definováním standardů digitálních kompetencí učitele se zabývá teoretickými modely zavádění technologií do výuky na úrovni učitele, vzdělávacích programů i celé školy a s jejich uplatněním v kariérních systémech. Dalším cílem předmětu je navázat na teoretické koncepty i praktické dovednosti podporující organizaci pedagogických a profesních činností učitele.
Mezi hlavní tematické okruhy předmětu patří vztah vývoje didaktických teorií ke způsobu využití edukačních technologií, vývoj rámců digitálních kompetencí učitelů a občanů/žáků. Zejména se jedná o modely ISTE, DigComp, DigComEdu, Unesco, MENTEP a české nástroje Profil Škola21, Profil Učitel21. Pozornost je věnována i digitálním kompetencím žáků a jejich pozici v kurikulu.
Poslední úprava: PhDr. Ondřej Neumajer, Ph.D. (26.01.2023)
The aim is to introduce students with the current requirements for the knowledge and skills of a teacher in the field of digital technologies. In relation to the definition of digital standards of teachers competence, it deals with the theoretical models of introducing technologies into teaching at the level of teachers, educational programs and entire schools and their application in CPD.
The main topics of the course include the relationship between the development of didactic theories and the use of educational technologies, the development of digital competence frameworks for teachers and citizens/pupils. In particular, they are ISTE, DigComp, DigComEdu, Unesco, MENTEP and Czech tools Profile School21, Profile Teacher21.
Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Eva Battistová (25.01.2023)
Příprava na výuku
Samostudium literatury (za semestr)
5 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
30 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
0 hodin
Příprava na zápočet
0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
10 hodin
Literatura
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (04.09.2019)
BRDIČKA, B., NEUMAJER, O., RŮŽIČKOVÁ, D. ICT v životě školy - Profil školy21. Metodický průvodce. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012.
ČERNOCHOVÁ, M., FUGLÍK, V., HOLÝ, R., PROCHÁZKA, J., RAMBOUSEK, V., ŠTÍPEK, J., VAŇKOVÁ, P. Rozvoj informačně technologických kompetencí na základních školách. Praha: Česká technika - nakladatelství ČVUT, 2013, 340 s. ISBN 978-80-01-05407-9.
EGER, L. Teorie a praxe ICT v lektorování. FM Consulting s.r.o. 2013.
KALAŠ, I. a kol. Premeny školy v digitálnom veku. 1. vydání. Bratislava, Slovenská republika: Slovenské pedagogické nakladatelství. 2013. 256 stran. ISBN: 978-80-10-02409-4
NEUMAJER, O. Rámce digitálních kompetencí učitele. Řízení školy. Letní speciál. Praha: Wolters Kluwer, 2018, roč. 15. ISSN 1214-8679.
Rada Evropské unie. Doporučení rady EU o klíčových kompetencích pro celoživotní učení z 22. 5. 2018. Úřední věstník Evropské unie C 189/1.
STARÝ, K., DVOŘÁK, D., GREGER, D., DUSCHINSKÁ, K. Profesní rozvoj učitelů. Praha: Karolinum, 2012.
VANÍČEK, J., ČERNOCHOVÁ, M. Didaktika informatiky na startu. In STUCHLÍKOVÁ I., & JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7769-0. Str. 161-164.
The NMC Horizon Report: 2018 Higher Education Edition. EDUCAUSE, 2018.
Poslední úprava: PhDr. Ondřej Neumajer, Ph.D. (26.01.2023)
Prokázání příslušné úrovně vědomostí a dovedností z oblasti zaměření předmětu.
Prokázání způsobilosti aplikovat příslušné dovednosti při řešení praktických problémů a ve svém dalším profesním rozvoji.
Poskytnutí zpětné vazby, přínosů a rezerv k předmětu.
Součástí zkoušky bude rozbor průběhu a naplnění zadání seminární práce.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Ondřej Neumajer, Ph.D. (26.01.2023)
Vymezení digitálních kompetencí, jejich ukotvení v českém kurikulu. Různorodost postavení digitálních kompetencí v kurikulech. Aktuální tendence v oblasti digitálních kompetencí.
Rámec profesních kvalit učitele, návrh standardu kvality profese učitele.
Rámce digitálních kompetencí studentů/občanů: DigComp, ISTE Standards for Student atp.
Rámce digitálních kompetencí učitelů DigCompEdu, Mentep, Unesco ICT Competency, Selfie, Framework for Teachers, ISTE Standards For Educators, Profil Učitel21, SELFIE for Teachers, Profil Škola21. Možnosti a limity online nástrojů a autoevaluačních aplikací.
Mezinárodní šetření zaměřená na digitální dovednosti (PIAAC, PISA, TIMSS, ICILS…) a analýzy jejich výsledků. Tuzemská šetření digitálních kompetencí a podmínek jejich rozvoje (ČŠI, ČSÚ, FDV).
Role ICT metodika/koordinátora v oblasti rozvoje digitálních kompetencí učitelů. Nástroje státu v podpoře digitálních kompetencí učitelů.
Rámcové vzdělávací programy (RVP) a jejich revize, koncept digitální gramotnosti a informatického myšlení v RVP. Vzdělávací politika státu a její reflexe problematiky digitálních kompetencí učitelů.
Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Ondřej Neumajer, Ph.D. (26.01.2023)