Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (03.09.2018)
Předmět se orientuje do oblasti algoritmického myšlení a jeho rozvoje na základní a střední škole bez využití didaktických prostředků a s využitím konkrétních programovacích prostředí nebo robotických hraček. Takto volené didaktické prostředky by měly být přizpůsobeny věku a kompetencím žáků. Z tohoto důvodu jsou využívána různá prostředí, přístupy i možnosti rozvoje informačního a algoritmického myšlení. Předmět navazuje na oborové předměty zaměřené na algoritmizaci a programování z bakalářského i navazujícího magisterského studia a studenti jsou vedeni nejen k osvojení propedeutických programovacích zařízení, ale i k rozvoji didaktických dovedností v této oblasti (didaktika programování).
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (14.05.2019)
The course aims on the area of algorithmic thinking (computational thinking in general) and its development at primary and secondary schools without the use of didactic means or with using specific programming environments (as well or robotic programmable toys). The chosen didactic means should be adapted to the pupils' age and competences. There are using different environments, approaches and possibilities of development of information and algorithmic thinking in the course.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (03.09.2018)
Cílem předmětu je seznámit studenty s možnostmi rozvoje algoritmického myšlení žáků na základní a střední škole různými prostředky a v závislosti na různých propedeutických prostředí nebo robotických programovatelných hračkách.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (01.02.2021)
Vzhledem k současné situaci bude výuka prozatím probíhat online prostřednictvím MS Teams. Studentky a studenti před samotnou výukou dostanou prostřednictvím SIS přístup k LMS Moodle na https://moodle.it.pedf.cuni.cz/. V konkrétním kurzu je pak hned v prvním tématu umístěn odkaz na online setkání. Výuka bude probíhat v době stanovené v rozvrhu s obsahem a podmínkami zveřejněnými v SIS.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (14.05.2019)
Rozvoj informatického myšlení: http://imysleni.cz/
Příklady pro teoretická východiska, popř. odborné publikace: RESNICK, Mitchel. Lifelong kindergarten: cultivating creativity through projects, passion, peers, and play. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, [2017]. ISBN 9780262037297. Aspinall, Brian. Code Breaker: Increase Creativity, Remix Assessment, and Develop a Class of Coder Ninjas!, 2017. FUTSCHEK, Gerald. Algorithmic Thinking: The Key for Understanding Computer Science. MITTERMEIR, Roland T., ed. Informatics Education – The Bridge between Using and Understanding Computers [online]. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 2006, 2006, s. 159-168 [cit. 2018-09-03]. Lecture Notes in Computer Science. DOI: 10.1007/11915355_15. ISBN 978-3-540-48218-5. Dostupné z: http://link.springer.com/10.1007/11915355_15
Další materiály poskytnuty v rámci prostředí LMS Moodle.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (18.02.2021)
pro atest je nutné:
splnit úkoly představené v průběhu semestru v LMS Moodle
vypracovat a obhájit dva metodické materiály ve vybraném propedeutickém prostředí pro rozvoj algoritmického myšlení
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (01.02.2021)
ALGORITMICKÉ MYŠLENÍ, INFORMATICKÉ MYŠLENÍ
nové RVP ZV v oboru Informatika
ZPŮSOBY ZAČLEŇOVÁNÍ ALGORITMICKÉHO MYŠLENÍ DO VÝUKY, DO ŠVP; NOVÉ RVP A MOŽNOSTÍ IMPLEMENTACE ALGORITMICKÉHO MYŠLENÍ DO VÝUKY ŽÁKŮ NA ZÁKLADNÍ A STŘEDNÍ ŠKOLE
soutěže a další informační zdroje zabývající se algoritmickým myšlením
DIDAKTICKÉ PROSTŘEDKY PRO ROZVOJ ALGORITMICKÉHO MYŠLENÍ
online prostředí (např. CodeCodr, Code.org)
virtuální prostředí (např. Kodu, Minecraft)
propedeutické programovací jazyky (např. Scratch, Make Code)
robotické programovatelné hračky (např. ozobot, beebot, bluebot, inobot)
V případě online výuky bude potřeba instalace různých prostředí.
Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (18.02.2021)
Rozvoj informatického myšlení: http://imysleni.cz/
Příklady programovacích prostředí:
https://scratch.mit.edu/
https://ozoblockly.com/
https://makecode.microbit.org/
https://education.minecraft.net/
https://www.kodugamelab.com/
Příklady: teoretická východiska, popř. odborné publikace:
RESNICK, Mitchel. Lifelong kindergarten: cultivating creativity through projects, passion, peers, and play. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, [2017]. ISBN 9780262037297.
Aspinall, Brian. Code Breaker: Increase Creativity, Remix Assessment, and Develop a Class of Coder Ninjas!, 2017.
FUTSCHEK, Gerald. Algorithmic Thinking: The Key for Understanding Computer Science. MITTERMEIR, Roland T., ed. Informatics Education – The Bridge between Using and Understanding Computers [online]. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 2006, 2006, s. 159-168 [cit. 2018-09-03]. Lecture Notes in Computer Science. DOI: 10.1007/11915355_15. ISBN 978-3-540-48218-5. Dostupné z: http://link.springer.com/10.1007/11915355_15
Další pubikace, informační zdroje a programovací prostředí dány v prostředí LMS Moodle. V případě online výuky bude potřeba instalace různých prostředí.