Předmět se orientuje na využití dostupných interaktivních technických prostředků a na přípravu různých typů didaktických materiálů a jejich adekvátní implementaci ve fázi přípravy, průběhu a diagnostiky výuky. Posláním tohoto předmětu je rozvinout schopnost studentů didakticky vhodným způsobem uplatnit nabyté, resp. systemizované technologické znalosti a dovednosti a vytvořit předpoklady pro další rozvoj schopností efektivního uplatnění technických prostředků a didaktických materiálů ve vzdělávání. Cílem předmětu je seznámit studenty se soudobými interaktivními technickými prostředky a s teoretickými i praktickými aspekty tvorby a využití různých druhů didaktických materiálů zvláště pak materiálů pro interaktivní tabule. Tematicky se předmět zaměřuje především na poznání možností a didaktických specifik soudobých technických prostředků pro tvorbu a realizaci didaktických materiálů při podpoře výuky, na osvojení zásad tvorby digitálních výukových objektů, jejich specifik, kritérií hodnocení a didaktických aspektů aplikace, a to především ve vztahu k prezentacím a prezentačním programům, hypermediálnímu prostředí webových aplikací, aplikacím webcastingu a educastingu, interaktivním prostředkům a výukovým objektům pro interaktivní tabule, zpětnovazebným systémům i prostředkům rozšířené reality.
Poslední úprava: PhDr. Jakub Lapeš (28.12.2017)
The subject Interactive technology in Education complements in terms of setting directions and abilities to use of some kind of didactic means the subjects of the first semester. Its mission is to equip students with relevant knowledge and skills, which they may together with knowledge of other objects to effectively aply in their teaching practice. The aim of this subject is to familiarize students with current technical means used in education, respectively their complexes, especially with interactive resources, with their technical characteristics, the educational potential and of the ways of their implementation and using of these options in education. Thematically, the course focuses on basic concepts of teaching facilities, the standard and digital learning objects, properties and specifics of technology in education, educational aspects and the role of instructional technology, on understanding of parameters and specifics of selected contemporary means of instructional technology. Here are meant mainly the projection equipment and presentation systems, means for providing feedback, control systems and interactive technologies.
BETCHER, Chris a Mal LEE. The interactive whiteboard revolution: teaching with IWBs. Camberwell, Vic.: ACER Press, 2009, x, ISBN 0864318170.
HAUSNER, M. Výukové objekty a interaktivní vyučování. Liberec: Venkovský prostor, c2007, [72] s. ISBN 978-80-903897-0-0.
JENNY GAGE. How to use an interactive whiteboard really effectively in your secondary classroom. Reprint. London: David fulton publishers, 2006. ISBN 9781843122623.
JEŘÁBEK, T. Rozšířená realita ve vzdělávání. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2015, 1. Vydání. ISBN 978-80-7290-829-5.
DOSTÁL, J. Učební pomůcky a zásada názornosti [online]. 2008. Dostupné z URL: <http://www.tykva.net/files/UJAK/ucebni_pomucky.pdf>.
International handbook of information technology in primary and secondary education. Dordrecht: Springer, c2008, xlii, 538 s. Springer international handbook of education, vol. 20. ISBN 978-0-387-73314-2.
NÖLLKE, C. Umění prezentace: jak přesvědčivě, srozumitelně a působivě prezentovat. Praha: Grada, c2004, ISBN 80-247-9057-2.ROBLYER, M. Educational technology in action: problem-based exercises for technology integration. Upper Saddle River, N.J. Pearson/Merrill Prentice Hall, c2004, x, ISBN 0131173928.