|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jaroslava Kloboučková (14.09.2020)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jaroslava Kloboučková (14.09.2020)
Cíl 1. Ovlivnit případný negativní postoj studentů k matematice a posílit jejich případný pozitivní postoj. Podnítit autonomní myšlení posluchačů, zvýšit jejich intelektuální sebevědomí, snižovat jejich případný strach z této disciplíny. Vést studenty k hlubšímu porozumění matematice, k pochopení souvislostí mezi jednotlivými poznatky. Práce v kurzu přinese studentům potřebný nadhled při řešení problémových úloh. Studenti budou vedeni k různým metodám řešení jednotlivých úloh z vybraných oblastí geometrie. Důraz bude kladen i na odpovídající řemeslnou rutinu a správnou odbornou terminologii. Prostředkem k tomu je řešení a tvorba kaskád úloh s narůstající náročností a rozvíjení schopností a dovedností, které jsou potřeba pro řešení matematických problémů a které charakterizují kulturu matematického myšlení. Cíl 2. Otevřít studentům svět geometrie (zejména prostorové) s akcentem na genetickou paralelu prostřednictvím činností manipulativních, s ikonami, se symboly a činností imaginativních. Umožnit studentům hlouběji poznat základní osobnosti geometrického světa (ve smyslu P. Vopěnky), jejich jevy průvodní i základní vztahy, jimiž jsou vázány. Důraz bude kladen na rozvoj mentálních funkcí (experimentování, evidence jevů, strukturace poznatku, argumentace, tvorba hypotéz, zobecňování, abstrakce, tvorba řešitelských strategií, ...) i komunikačních dovedností (artikulace vlastní myšlenky, interpretace cizí myšlenky, kritické hodnocení různých názorů), a to vše s ohledem na různou úroveň matematických schopností žáků nejmladšího školního věku. Předpokládá se, že student zvládá odbornou geometrickou terminologii i obsahovou stránku předmětu minimálně na úrovni absolventa základní školy. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jaroslava Kloboučková (14.09.2020)
Blažková, R., Matoušková, K., Vaňurová, M., Staudková, H.: Matematika pro 3. ročník základních škol. Nakladatelství ALTER, Všeň. 2009 Blažková, R., Matoušková, K., Vaňurová, M.,: Matematika pro 4. ročník základních škol. Nakladatelství ALTER, Všeň. 2009 Justová, J.: Matematika pro 5. ročník základních škol. Nakladatelství ALTER, Všeň. 2008 Hejný, M., Jirotková, D., Slezáková-Kratochvílová, J. Michnová, J.: MATEMATIKA 3, učebnice pro základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2009 Hejný, M., Jirotková, D., Bomerová, E.: MATEMATIKA 4, učebnice pro základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2010 Hejný, M., Jirotková, D., Bomerová, E., Michnová, J.: MATEMATIKA 5, učebnice pro základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2011 Různé sbírky úloh a matematických problémů, soubory úloh z Klokánka či jiných soutěží pro žáky 1. stupně ZŠ. Další učebnice matematiky pro I. stupeň dle vlastní volby. Jirotková, D.: Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Univerzita Karlova v Praze. 2010 (s. 7 - 201) Hejný, M.: Vyučování matematice orientované na budování schémat: aritmetika 1. stupně. Univerzita Karlova v Praze. 2014 Odvárko, Kadleček: Přehled matematiky pro základní školu. Prometheus. 2012 Kubešová, Cibulková: Matematika - přehled středoškolského učiva. Nakladatelství výuka.cz, 2007 Kuřina, F.: Matematika a porozumění světu:Setkání s matematikou po základní škole. Academia. 2009 |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jaroslava Kloboučková (14.09.2020)
Výuka bude vedena formou přednášek a seminářů, nutné je i samostudium, vítány jsou také individuální konzultace s vyučujícími. Hlavní výukovou metodou je autonomní řešení úloh a problémových situací, skupinová diskuse o možných řešitelských postupech, vlastní tvorba úloh s odstupňovanou obtížností. Nutností je také individuální řešení úloh (odstupňované obtížnosti) a zkoumání jednoduchých problémových situací, diskuze a obhajoba vlastního řešení. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jaroslava Kloboučková (14.09.2020)
1. Geometrická terminologie a její upřesňování (2D a 3D) prostřednictvím různých didaktických her. 2. Krychlové stavby (různé jazyky pro popis krychlových staveb - procesuální i konceptuální) 7. Rovinná geometrie (didaktické hry určené k poznávání vlastností rovinných útvarů: Telefon, Možné x nemožné, SOVA) 8. Rovinná chirurgie (vzájemná proměna útvarů se zachováním obsahu) |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jaroslava Kloboučková (14.09.2020)
Předmět je zakončen zápočtem. Požadavky k zápočtu: 1. Aktivní účast na seminářích (aktivitou se rozumí účast ve společných diskuzích, samostatné řešení úloh a problémů a jejich prezentování, atd.). V případě přechodu na distanční výuku z důvodu nemožnosti konat prezenční výuku na fakultě a) bude posílena distanční složka výuky formou dodatečných úkolů zadaných elektronicky (mailem nebo v Moodlu) 2. Semestrální práce (esej) na téma "Můj vztah k matematice a jeho vývoj v průběhu mého života". Termín odevzdání elektronické podoby, mailem, vedoucímu semináře do konce prvního měsíce studia na VŠ, tj. do 31.10.2020. 3. Seminární práce dle individuálního zadání na seminářích týkající se tří stěžejních témat (krychlové stavby, rovinné útvary, didaktická hra SOVA) v rozsahu 4 - 10 normostran odevzdaná v elektronické podobě do 15. 1. 2021 |